De gamingsector bloeit in België, maar veel start-ups moeten knokken om te overleven. Start it @KBC en gaming accelerator Digital Arts and Entertainment (DAE) Studios, een spin-off van de Howest, slaan de handen in elkaar om Belgische gaming start-ups te helpen groeien. De gaming start-ups zetten hun technologie in om de innovatie in grote bedrijven aan te zwengelen, en krijgen zo een stevige boost om hun eigen games te ontwikkelen.
België telt meer dan 4 miljoen actieve gamers, die in 2018 samen zo’n 330 miljoen dollar uitgaven. Een stevig deel van die uitgaven blijft in eigen land. In 2018 was de gamingsector goed voor een omzet van 93 miljoen euro, meer dan een verdubbeling tegenover 2014. In dezelfde periode steeg het aantal mensen dat in België hun brood verdient met games van 400 naar 1.100.
Digital Arts and Entertainment Studios (DAE Studios) speelt een belangrijke rol in die forse groei. De spin-off van de Howest werd geïnitieerd door de opleiding Digital Arts & Entertainment. Die opleiding werd door het invloedrijke The Rookies twee jaar op rij uitgeroepen tot de ‘Best Game Development School Worldwide’.
“Op wereldvlak is er nog veel groeipotentieel voor de Belgische gamingindustrie”, zegt Michiel Houwen, Operations Manager van de DAE Studios. “We hebben het talent, de kwalitatieve opleidingen en de juiste partners aan boord om dat talent nog beter te maken. De uitbreiding van de taxshelter naar de gaming industrie zal de game-ontwikkelaars hopelijk meer kansen bieden, ook een privaat investeringsfonds voor games zit in de pijplijn. Er zijn initiatieven op komst, maar het blijft moeilijk om te overleven als Belgische gametech start-up.”
Voet tussen de deur bij grote bedrijven
Start it @KBC, de grootste accelerator voor start-ups in België, en DAE Studios bundelen daarom de krachten om gaming start-ups te helpen groeien. “We hebben de voorbije jaren 25 gametech start-ups begeleid, waarvan er nog 18 actief zijn”, verduidelijkt Lode Uytterschaut, founder en CEO van Start it @KBC. “Voor die start-ups betekent de samenwerking met DAE Studios een belangrijke boost.”
Start it @KBC en DAE Studios geven de gaming start-ups een duwtje in de rug met gepersonaliseerde coaching, contacten met belangrijke investeerders, speciale pitch-events,… Ze krijgen ook een voet tussen de deur bij grote bedrijven. “Grote ondernemingen maken graag gebruik van gametechnologie om innovatieprojecten op te zetten”, legt Uytterschaut uit. “Denk maar aan 3D-visualisaties, VR-demo’s of educatieve games. Die innovatieprojecten kunnen gametech start-ups een boost geven voor de ontwikkeling van hun eigen game.”
Digital twins als bron van inkomsten
Cybernetic Walrus, een start-up die opgericht werd door DAE-alumni en deel uitmaakt van Start it @KBC, combineert volgens co-founder Mike Coeck nu al het beste van beide werelden. “Naast eigen games als Antigraviator ontwikkelen we ook games, VR, AR en XR applicaties en 3D-visualisaties voor bedrijven. Verder vragen ondernemingen met risicovolle of hightech productieomgevingen ons bijvoorbeeld om een digital twin te ontwikkelen van machines of locaties. Met zo’n virtuele replica van een gevaarlijke of dure machine kunnen ze medewerkers opleiden zonder het risico op schade of ongevallen. Wij kunnen met die bron van inkomsten dan verder onze eigen games ontwikkelen.”
Gaming start-ups die op zoek zijn naar ondersteuning kunnen zich nog tot begin maart kandidaat stellen voor de nieuwe lichting van Start it @KBC. DAE Studios zal samen met partners als Telenet, Flanders DC en Accenture vertegenwoordigd zijn in de jury die de pitches beoordeelt, en zal de start-ups die de selectie halen nadien ook bijstaan.