Home Featured Star Wars Outlaws review: avontuurlijke open-wereld game voor fans

Star Wars Outlaws review: avontuurlijke open-wereld game voor fans

De afgelopen jaren zijn Star Wars games weer een beetje tot leven gekomen. In het begin van de eeuw waren Star Wars games namelijk een zekerheid. Elk jaar kwamen er wel meerdere Star Wars games uit. Pareltjes zoals Knights of the Old Republic, de originele Battlefront 2, Jedi Acadamy en nog veel meer. Na de Star Wars: The Force Unleashed games, is Het is wat stiller geweest met Star Wars-games. Dit kwam voornamelijk door de overname van Star Wars door Disney. Games zoals Star Wars 1313 (een game rondom Boba Fett) werden geannuleerd en hebben nooit het daglicht gezien. En nu, in de jaren ’20 van deze eeuw, maken we een Star Wars-gamerevival mee. Games zoals Jedi Fallen Order en Jedi Survivor hebben het IP nieuw leven ingeblazen en Outlaws probeert hetzelfde te doen. Een open-wereld game waarin je niet speelt als Jedi of Sith, maar als een schurk die probeert te handelen en overleven te midden van beroemde syndicaten uit het Star Wars-universum, zoals de Hutts en Crimson Dawn. Outlaws heeft al veel kritiek gekregen voordat de game überhaupt uit is geweest, en ik zal je vertellen waarom het grootste deel van die kritiek onterecht was (en waarom bepaalde kritiek wel terecht was). Lees hieronder onze spoiler-vrije review!

Het verhaal van Kay Vess: een avontuur tussen Empire Strikes Back en Return of the Jedi

Star Wars Outlaws speelt zich af tussen Empire Strikes Back en Return of the Jedi, een interessante periode omdat het Empire vooral bezig is met het bevechten van de Rebellen, een perfecte tijd voor schurken zoals Kay Vess, het personage dat jij speelt, om hun slag te slaan. Het verhaal is niet het beste en meest meeslepende Star Wars-verhaal dat je ooit hebt gespeeld of gezien, maar er zijn genoeg twists en turns om je op het puntje van je stoel te houden wanneer deze gebeuren. Het begin komt wat langzaam op gang en het duurt even voordat de game echt tempo krijgt. Als je veel zijmissies speelt en vooral bezig bent met de wereld om je heen, dan kan het wel minimaal 15 uur duren voordat het verhaal op gang komt. De missies van de hoofdverhaallijn zijn daarnaast ook redelijk hetzelfde qua opzet. Je moet een basis binnendringen en daar iets uithalen, waarbij het belangrijk is dat je niet gezien wordt. Als je wel gezien wordt door de vijand, word je of volledig aangevallen door de basis (wat best tof is, want dat laat soms de kracht van het Empire zien) of moet je het level opnieuw beginnen, omdat een onderdeel van het level was dat je niet gezien mocht worden. Bepaalde missies in de hoofdverhaallijn voelen daardoor soms als de Mary-Jane-missies uit Spider-Man 1, waar niemand echt fan van was. In Outlaws zijn deze missies beter uitgewerkt, omdat je Nix bij je hebt, die vijanden kan afleiden, waardoor er een opening voor jou ontstaat, of bommen kan laten afgaan, waardoor vijanden sterven zonder dat ze doorhebben dat jij er bent. Toch had ik hierin wat meer diepgang verwacht.

Geen normale level systeem, wel experts: hoe maak je Kay sterker in Star Wars Outlaws?

De personages die je in de game tegenkomt, zijn een leuke toevoeging aan de wereld waarin je speelt. Naast de mensen op je schip, kom je ook experts tegen die je nieuwe vaardigheden kunnen leren. Deze game heeft geen levelsysteem, maar je moet actief op zoek gaan naar mensen die jou kunnen helpen om beter te worden in dingen zoals schieten of het maken van rookbommen. Om deze mensen te leren kennen en over te halen, moet je een quest line met hen doorlopen. Deze quest lines zijn echt leuk en geven ook een andere draai aan het beter worden in de game. Het verkrijgen van een betere rookbom gaat bijvoorbeeld via een expert. Dit is een van de weinige onderdelen in deze game die vernieuwend aanvoelen, en in mijn ogen is het een van de betere en leukere manieren om Kay Vess sterker en handiger te maken.

Van je blaster tot je brein: de combat en puzzels in Outlaws

De missies waarin je eindelijk je blaster mag gebruiken, zijn eigenlijk het leukst, vooral als je naarmate de game vordert, je blaster steeds verder kunt upgraden. Aan het begin van de game ben je namelijk erg zwak ten opzichte van de vijanden in de game. Je hebt weinig health en je blaster kan nog geen deuk in een pakje boter schieten. Gelukkig zijn er genoeg zijmissies die je onderdelen kunnen geven om je blaster een goede upgrade te geven, en is het ook mogelijk om op meerdere manieren je health te verhogen. Als je dat hebt gedaan, voelt de game aan zoals die hoort te voelen: uitdagend, maar niet te moeilijk.

Een ander onderdeel van de game, naast het schieten en sluipen, zijn de puzzels en de platformgedeeltes. In levels moet je vaak puzzels oplossen om bijvoorbeeld een deur te openen of een energiebarricade te laten zakken. Dit doe je allemaal samen met je companion Nix. Nix kan bepaalde dingen openhouden zodat jij erop kan schieten, hendels naar beneden duwen zodat deuren opengaan, of door ramen heen gaan om spullen te pakken uit een ruimte waar jij niet kunt komen. Soms moet je even zoeken naar wat je moet doen om verder te komen in het level, maar dat mag de pret niet drukken. Het platformen in de game is te vergelijken met de Uncharted-games. Je moet klimmen, slingeren en van rand naar rand springen. Toch voelt dit in Star Wars Outlaws niet zo goed afgewerkt als in de Uncharted-games. Soms spring je mis, soms verschijnt de prompt niet terwijl dat wel zou moeten.

Ontdek de uitgestrekte werelden van Star Wars Outlaw

Dan de wereld waarin je speelt, want de wereld(en) is eigenlijk het mooiste aan deze game, vooral voor Star Wars-fans. De game ademt namelijk Star Wars, zeker als je wat meer uren in de game hebt zitten. Aan het begin van de game kun je soms momenten hebben waarop je je afvraagt, speel ik een Star Wars-game? Maar naarmate je verder komt in de game, kom je locaties en personages tegen die je volledig onderdompelen in het Star Wars-universum. De game ademt Star Wars, waardoor het simpelweg een must-play is voor Star Wars-fans, jong en oud. In de game zit liefde voor het materiaal waarmee ze werken, en dat voel je. Tatooine is prachtig vormgegeven met uitgestrekte zandvlaktes waar niks is, en waar je soms alleen een klein huisje tegenkomt. En dat er niks is, kan voelen als saai en alsof het de wereld groter moet laten lijken, maar het voelt als het Tatooine uit de films. Het rijden door deze uitgestrekte zandvlaktes is een geweldige ervaring, en om dan uit te komen in Mos Eisley en hier rond te wandelen, is een geweldige ervaring.

Toshara is de eerste planeet waar je komt, en die planeet is vol met activiteiten. De eerste 10 uur heb ik op Toshara rondgelopen, omdat er zoveel te vinden was om je speeder, blaster en schip te upgraden. Kjimi is voornamelijk een stad, waardoor het niet echt aanvoelt als een planeet, maar de stad is wel prachtig vormgegeven, en de sfeer uit Star Wars: The Rise of Skywalker is terug te vinden in deze stad. Akiva is een jungle met veel regen, maar is prachtig vormgegeven en ook daar is veel te doen, net zoals op Toshara. De steden op al deze planeten zijn ook gevuld met allerlei activiteiten, van zijmissies die je kan doen tot het spelen van Sabacc (een gokspel), en het spelen van Sabacc is misschien wel een van mijn favoriete activiteiten geworden in Star Wars Outlaws.

En ondanks dat ik al veel heb genoemd over wat er in de game te doen is, heb ik het nog niet gehad over alle syndicaten die in de game zitten en hoe jij die te vriend of te vijand kan houden. In de game zitten vier syndicaten: de Pykes, de Hutts, Crimson Dawn en een volledig nieuw syndicaat, gemaakt door de ontwikkelaars, de Ashiga. De hoofdverhaalmissies zullen er soms voor zorgen dat je op goede voet staat met deze syndicaten, en soms heb je ook een keuze te maken waardoor je juist op slechte voet komt te staan. Het doen van contracten en zijmissies zorgt er dan weer voor dat je relaties kan verbeteren (of verslechteren). Het is verstandig om te proberen om met alle syndicaten op z’n minst op goede voet te staan, omdat je dan hun gebieden kan betreden zonder direct achtervolgd of neergeschoten te worden. Toch zal de game momenten hebben waarin je even op slechte voet staat met een syndicaat, en dat zorgt toch voor enige spanning als je door hun gebieden rijdt. Verder zorgen betere verstandhoudingen ervoor dat je ook extra beloningen krijgt, zoals upgrades voor je speeder, blaster en de Trailblazer (je schip), en kun je bepaalde kleding krijgen als je echt op perfecte voet staat met de syndicaten. Dit gedeelte van de game is ontzettend leuk en de bal ligt ook echt bij jou: volg je je hart soms in bepaalde keuzes, laat je geld het bepalen voor je, of ga je voor de keuze die je op dat moment de beste verstandhouding geeft die je nodig hebt met een syndicaat? De keuze is aan jou.

Een kijkje in de ruimte: de grafische pracht en ruimtegevechten van Outlaws

Een belangrijk onderdeel van deze game is ook de gameplay in de ruimte met je schip, de Trailblazer, en de space gameplay voelt voor mij als het minste onderdeel in de game. Het zoeken naar spullen in de ruimte voor contracten voelt soms als zoeken naar een speld in een hooiberg, en dat is begrijpelijk als je in de ruimte bent, maar voor een game voelt het toch echt als tijdsverspilling. Vaak probeerde ik contracten in de ruimte te vermijden en mij vooral te focussen op de gameplay op de planeten. Verder is het schieten in de ruimte erg simpel en komt het vooral neer op richten, schieten, zorgen dat je de vijanden in het vizier hebt en ervoor zorgen dat je zelf niet geraakt wordt. Soms kan een aanval van de vijand overweldigend aanvoelen en voelen de gevechten echt pittig aan, maar dat zijn vaak uitzonderingen.

Dan over de graphics. De game heeft op de PlayStation 5 drie grafische modi: een performance 60fps-mode, een quality 30fps-mode en een prefer quality 40fps-mode. Alle grafische modi werken prima en hebben geen last van haperingen. Zelf vond ik de 40fps-mode de beste op de PlayStation 5, omdat de game weinig hele snelle momenten heeft waardoor je echt last hebt van de lagere fps. De game is wel erg korrelig, maar door film grain uit te zetten, kun je dit verhelpen en ziet de game er al een stuk beter uit. De game heeft verder hele mooie momenten, maar ook echt momenten dat de game lelijk is in mijn ogen. Kay is mooi vormgegeven, maar in bepaalde cutscenes ziet ze er toch raar en slechter uit dan in andere cutscenes. Dit heeft te maken met wanneer er veel licht is, dan zie je dat de personages er minder goed uitzien. Daarnaast zijn bepaalde personages echt minder mooi vormgegeven en dat zie je in cutscenes dan echt terug. Dit is jammer, omdat de werelden echt prachtig zijn vormgegeven. Op bepaalde momenten in de game zul je dan ook denken, wauw, wat ziet dit er mooi uit en sta je even stil, zoals ik hieronder deed om deze foto te maken.

Waar de game echt schittert, is de soundtrack. De game ademt al Star Wars door de planeten en de personen die erop wonen en rondlopen, maar de soundtrack geeft echt een geweldige Star Wars-sfeer die ik voor geen goud had willen missen. De muziek is top en geeft bij elke missie aan dat er gevaar is of dat je in een spannende scène zit. De game heeft de perfecte moderne muziek die doet denken aan Star Wars: A New Hope. Wat qua geluid iets minder is, is de voice acting. De voice acting is niet geweldig en mist soms de emotie die ik zoek in een geweldige game. Dit had beter gekund in mijn ogen. De voice acting is niet slecht, maar niet van het niveau van de top story games die we de afgelopen jaren hebben gekend.

Outlaws: een game voor fans, maar is het genoeg?

De vraag is dan, is Star Wars Outlaws een goede game? Het antwoord daarop is simpelweg ja. Outlaws is een leuke game om te spelen, met mooie werelden, de ene wel beter dan de andere, met een goed genoeg verhaal, met leuke personages, leuke platformelementen, leuke puzzels en leuke combat. Toch is dit alles niet vernieuwend. Star Wars Outlaws is eigenlijk als de ijssmaak vanille. Veel mensen houden van vanille, maar vernieuwend is het niet. Toch kun je soms zin hebben in vanille en dan is het ook gewoon top. Ditzelfde geldt voor Outlaws. Ik geniet van het spelen, ik geniet van de werelden en ik wil graag terugkomen om meer te spelen, maar nergens (behalve bij het progressiesysteem) heb ik het gevoel gehad van, dit is baanbrekend en bij de Game of the Year-awards zullen we hierover praten. Star Wars Outlaws is een game voor Star Wars-fans en gamers die een leuke open-wereld game willen spelen met ontzettend veel te doen, zonder dat er al te veel ingewikkelde systemen achter zitten. Is dat iets slechts? Nee. Hoop ik op iets baanbrekends in een eventueel vervolg? Misschien. Maar voor nu is Star Wars Outlaws niet de beste game die ik dit jaar heb gespeeld, maar wel misschien een van de leukste games die ik dit jaar heb gespeeld.