Uitgever Raw Fury heeft inmiddels een goed aantal geweldige games uitgebracht en dit keer kreeg ik de eer om Star Renegades te reviewen. Ontwikkelaar Massive Damage heeft deze heerlijke game vakkundig in elkaar geknutseld, waarbij het turn-based-genre er weer een topper bij heeft. Wat Star Renegades zo goed maakt, lees je hier in de review.
Als gamer ga ik al een behoorlijke tijd mee en sta ik op het punt de veertig aan te tikken als het aankomt op leeftijd. In al die tijd is mijn smaak qua games enorm gevarieerd gebleken en weten sommige games mij in een genre te trekken, waar ik eerder geen interesse in had. Als kind was ik niet zo onder de indruk van turn-based spellen, maar dat is tegenwoordig wel anders. Helaas vind ik het soms lastig om een oude klassieker in te duiken, maar gelukkig leeft het genre als nooit tevoren en krijg ik regelmatig een game uit het genre op mijn bureau.
Star Renegades is een game die vroeger makkelijk aan mij voorbij kon gaan, maar tegenwoordig laat ik mij graag verrassen met, voor mij, wat onbekendere spellen. De game wordt ontwikkeld door Massive Damage en uitgegeven door Raw Fury en die laatste is zo’n beetje mijn favoriete uitgever geworden. Mosaic, Kathy Rain, Whispers of a Machine en Night Call zijn enkele voorbeelden van games die mij op een verfrissende manier naar een oud genre laten kijken.
Stoere graphics en muziek
Zodra je Star Renegades opstart krijg je te maken met een prachtige stijl van graphics, waarbij oude graphics vereerd worden en geniaal zijn omgezet naar modernere maatstaven. De maps waar je overheen loopt doen denken aan rpg’s en rts-games van de jaren ’90 en zodra je begint te vechten krijg je een feest aan retro-beelden gepresenteerd. Hierbij wordt de indruk gewekt van prachtige pixel-art, maar krijgt alles een moderne feel door de in- en uitzoomende camera. Ondanks dat je constant bezig bent met turn-based-actie, gebeurt er altijd wel iets in je scherm, waardoor het hele geheel een bijzonder spectaculaire inslag heeft.
Tel daarbij op dat de muziek dé ster van de game is, terwijl de rest al van zo’n hoog niveau is. Opzwepende beats en spannende melodietjes worden afgewisseld door een heerlijke mix van rock en computertunes. Hierdoor krijg elk gevecht de juiste stoerheid en past het perfect bij de fraaie designs van de vijanden. Het knappe is dat deze tunes nooit vervelen en stuk voor stuk meesterwerken zijn.
Gameplay
Bovengenoemde punten zijn natuurlijk bruut, maar het zou allemaal snel vergeten worden als de gameplay niet even zo goed was. Gelukkig kan ik je vertellen dat het op dat gebied ook meer dan snor zit met Star Renegades, al zal je wel even door een steile learning-curve moeten gaan. Tijdens de eerste paar partijen krijg je enorm veel informatie op je afgevuurd en ik kan mij voorstellen dat nieuwkomers in het genre even moeten doorzetten om een feeling te krijgen voor wat de battles precies van je vragen. Dan nog; je weet in ieder geval dat je meer van de game wilt zien en horen!
Het verhaal doet er niet veel toe, maar laten we stellen dat de shit los is in de ruimte en dat dit allemaal komt door The Imperium. Je krijg het aan de stok met deze engerds en samen met anderen moet je zorgen dat de Titan Core van The Imperium vandaan blijft. Het toffe is dat je aan het begin van de game een prachtige anime-achtige animatie voorbij ziet komen en daarmee is grafisch de toon van het verhaal meteen gezet. Het is werkelijk een feest voor de ogen, al had ik persoonlijk wat moeite het verhaal goed te volgen, maar ik ben er zeker van dat dit meer aan mij legt dan aan de game.
De battles verlopen via een tijdslijn, waarop je bijvoorbeeld kunt zien welke actie de tegenstander mogelijk uit gaat voeren. Hierdoor word je geacht in te kunnen spelen op de aanvallen, maar ook zwakke punten en momenten van de vijanden. De puzzel zit hem, uiteraard, in het kiezen van de juiste acties op de juiste tijd in de tijdlijn en dit lijkt in het begin best wat ingewikkeld. Dat is maar goed ook, want de valkuil bij dit soort spellen zijn vaak de wat simpele mechanics, waardoor je sneller op de game uitgekeken raakt.
Je moet goed kijken wanneer een tegenstander wel of niet tegen bepaalde aanvallen kan, dus simpel een beetje wat aanvallen selecteren is er niet bij, waardoor elke battle een uitdagende puzzel wordt. Uiteraard kun jij je tegenstander ook staggen en breaken, dat hoort er allemaal bij in het genre. Vergeet niet dat je te maken hebt met het verliezen van je partymembers nadat ze zijn doodgegaan, dus wees voorzichtig met jouw manschappen. Het coole is dat elke speelsessie weer anders aanvoelt en daardoor blijft Star Renegades fris.
Omgeving
Buiten de gevechten om loop je over allerlei maps en die voelen aan het begin wat leeg aan, al staan er hier en daar wat npc’s die wat te vertellen hebben. Gaandeweg kom je erachter dat er ook voldoende te beleven valt in het mapgedeelte, waarbij je verschillende handige tentjes of gebouwen kunt tegenkomen, die je kunnen helpen bij het inleven blijven. Tijdens kampvuren kun je even rusten en bijvoorbeeld healen en door deze gebeurtenissen geven de maps je een meer betrokken gevoel dan dat ze alleen maar dienen voor opvulling,
Conclusie
Star Renegades is een absolute top-game en verdient het om hoog in eindejaar lijstjes van gamers te staan, omdat het een ervaring is die je meegemaakt moet hebben. De stoere graphics en briljante muziek zorgen voor een unieke sfeer en de gameplay is erg diep, waardoor je altijd weer wat nieuws beleeft. En dat in een bijzonder oud genre!