Met Frostpunk 2 wilde het team van 11 bit studios de bejubelde city-survivalgame naar een nieuw niveau tillen; de schaal van de stad uitbreiden en spelers nog meer keuzes geven als het gaat om het runnen van de nu gevestigde bevroren stad. Een soortgelijke aanpak werd gehanteerd bij het componeren van de muziek voor het vervolg. Terwijl de erfenis van wat eraan voorafging, voort werd gezet, wil de soundtrack van Frostpunk 2 iets unieks aan de game toevoegen en er tegelijkertijd voor zorgen dat de muziek zijn ijzige greep op spelers behoudt.
In een nieuwe video bespreken muziekcomponist Piotr Musiał en expert geluidsontwerper Krzysztof Lipka het respecteren van de erfenis van Frostpunk, hoe muziek helpt om de uitgestrektheid van het Frostland op een veel grotere schaal over te brengen en hoe ongebruikelijke instrumenten – van stoommachines en machinegeluiden tot het lawaai van de menigte – passen bij de unieke benadering die Frostpunk 2 hanteert voor gamemuziek.
De originele iconische muziek van Frostpunk, uitgevoerd door een getalenteerd strijkkwartet, voelde te intiem voor de schaal van het vervolg. Deze keer besloten Piotr en het team om een veel groter orkest met een zwaarder geluid te gebruiken, waardoor spelers de uitgestrektheid van de stad en het gewicht van hun beslissingen echt konden voelen.
Om de muziek nog dichter bij de game te brengen, waren ze op zoek naar instrumenten die de harde realiteit van de Frostpunk-wereld konden nabootsen, een wereld waarin je schroot en oude machines gebruikt als magere middelen om rond te komen. Een dergelijk instrument, de Ghost Cello, is het geheime ingrediënt dat enerzijds primitieve muziek kan produceren en anderzijds een geweldige futuristische ambient melodie.
Een ander belangrijk onderdeel van het Frostpunk 2-geluid zijn de mensen. Spelers zullen de menigte op verschillende manieren ervaren, afhankelijk van de grootte van de stad, de spanning en meerdere andere parameters die in realtime plaatsvinden.