Sony presenteert zijn nieuwste initiatieven rondom het thema ‘Moving People Forward’ op CES 2023, die van 5 tot 7 januari plaatsvindt in Las Vegas, Nevada (booth #18600) en online te bekijken is vanaf donderdag 5 januari.
Tentoongestelde producten en technologieën
Sony’s booth focust zich op het uitbreiden van entertainment door middel van verschillende technologieën en initiatieven met betrekking tot de metaverse, mobiliteit en de samenwerking met creators. Als milieu-initiatief zijn enkele panelen van de stand gemaakt van “Original Blended Material”, een door Sony ontwikkeld papiermateriaal. ‘Original Blended Material’ is een milieubewust papiermateriaal gemaakt van bamboe, suikerriet en post-consumer gerecycled papier.
Sony’s hoogtepunten op CES 2023:
Moving Creators Forward STAR SPHERESTAR SPHERE is een project om de ruimte dichterbij te brengen en om ‘ruimteperspectieven’ te ontdekken. Zo wordt de mogelijkheid geboden om na te denken over het milieu en sociale kwesties. Op 3 januari 2023 werd de op afstand bestuurbare Nano-satelliet “EYE” gelanceerd. Deze satelliet is uitgerust met een camera die vanuit de ruimte opnames kan maken. Op de CES wordt het “Space Shooting Lab” tentoongesteld: een experimentele simulator die het heelal voorstelt. Deze is gemaakt voor ruimtelijke fotografie die STAR SPHERE in de toekomst wil aanbieden. Hierbij wordt tevens een mock-up van een Nano-satelliet uitgerust met Sony camera-apparatuur getoond.
Technologie voor makers
Om dichter bij de creators community te komen, ondersteunt Sony een breed scala aan productieactiviteiten voor professionals en beginners. De stand toont uitgebreide mogelijkheden voor beeldproductie, waaronder digitale filmcamera’s zoals VENICE 2, de full-frame Alpha camera line-up, vlogcamera’s, Airpeak drone, Xperia smartphones en de Creators’ Cloud, een cloud-gebaseerd mediaproductieplatform. Daarnaast presenteert Sony zijn high-end microfoons en koptelefoons.
De potentie van virtueel en fysiek uitbreiden
Virtuele Fan Engagement
Sony voert een PoC (Proof of Concept) uit met de Premier League voetbalclub Manchester City. Het doel hiervan is om de nieuwe generatie sportfans zowel virtueel als fysiek te prikkelen en te binden aan de club. Op de stand kunnen bezoekers metaverse content ervaren alsof ze zich in het Etihad Stadium bevinden, gereproduceerd in een virtuele ruimte. Fans kunnen tevens een eigen aanpasbare avatar op hun smartphone creëren en in de toekomst in contact komen met miljoenen fans over de hele wereld.
Nieuwe ervaringen gecreëerd voor sportfans met live sport-data
De tentoonstelling introduceert initiatieven gerelateerd aan op data gebaseerde ervaringen voor sportfans. Bezoekers worden meegenomen in alles rondom sport-data. Van gegevens die worden vastgelegd op het veld tot het creëren van virtuele content in real-time en het aanbieden hiervan op verschillende platforms. De verschillende technologieën van Hawk-Eye Innovations (Hawk-Eye), Beyond Sports en Pulselive laten zien hoe Sony’s sportbedrijven een ware revolutie teweegbrengen in de manier waarop live-actiegegevens vastgelegd, gevisualiseerd, geleverd en interactief gemaakt worden voor de fans.
Portable Volumetric Capture
Sony toont een prototype van een nieuw systeem dat geanimeerde 3D-reconstructies van mensen, voorwerpen en ruimtes met lage latentie op elke locatie kan vastleggen en verspreiden. Voor het systeem zijn slechts zeven sensoren nodig, waardoor het overal snel kan worden opgesteld en aan de vraag naar live 3D-videodistributie kan worden voldaan. De stand laat bezoekers genieten van een 360-graden beeld van Manchester City spelers in een 3D metaverse ruimte, via tablets en Sony’s Spatial Reality Displays.
Spatial Reality Display: Nieuw Prototype met een groot 27-inch scherm
Sony onthult een 27″ prototype van het Spatial Reality Display (SR Display) dat de wereld weergeeft met ruimtelijke 3D-beelden. Het grotere schermformaat maakt de weergave van objecten op ware grootte mogelijk, zodat medische beelden en productontwerpen realistischer kunnen worden weergegeven. Op de stand wordt het SR Display gebruikt om in een virtuele ruimte grafische 3D-content te tonen met toepassingen op verschillende gebieden: architectuur, computerondersteunend ontwerp (CAD), augmented reality (AR) en Point Cloud data dat wordt gebruikt in virtual reality (VR). Bovendien kunnen multi-view video’s, gemaakt door Hawk-Eye’s live sportgegevens en virtuele personages, nu worden weergegeven op het SR Display als een nieuwe stijl van entertainment.
Previsualization Powered by ‘mocopi’
Previsualisatietechnologie wordt gedemonstreerd met behulp van Sony’s mobiele motion capture-systeem ‘mocopi’. Hiermee kunnen creators hun camerawerk en karakterposities controleren met VFX*-montage in de preproductiefase. Op de monitor wordt een CG-model getoond, dat in real-time wordt gesynchroniseerd met de beweging van een uitvoerend model dat het mocopi-apparaat draagt. Deze technologie draagt bij aan een gestroomlijnde productie workflow, waardoor creators de productie in een vroeg stadium kunnen simuleren, wat de kwaliteit van hun werk ten goede komt.
PlayStation VR2 and PlayStation 5
Tevens presenteert Sony de PlayStation VR2 (PS VR2), de volgende generatie virtual reality-headset voor PlayStation 5 (PS5) die een meeslepende game-ervaring biedt. PS VR2 heeft een aantal belangrijke functies die worden gerealiseerd door PS VR2 Sense Technology, zoals headset feedback, eye tracking, 3D Audio en adaptieve triggers, evenals ‘haptic’ feedback van de PS VR2 Sense Controller. Bepaalde PS VR2 en PS5 games zijn op de stand beschikbaar om te proberen, samen met PS5 accessoires.
Evolving Mobility Experience
Sony Honda Mobility
Op de CES 2023 heeft Sony een nieuw prototype voertuig van Sony Honda Mobility geïntroduceerd, met als doel “To move people, through the pursuit of innovation with diverse inspirations”. Voor meer details, zie de speciale website van Sony Honda Mobility