Kwitz is een microbot uit GPU Town – een zeer belangrijke sector voor de burgers van Dataterra. Hij werkt in een kleine condensator op het eerste blok. De dag begint zoals altijd – een korte ontmoeting met zijn collega’s, een stacks-vergadering en hij gaat naar zijn call stack:
- Volgende taak: “deliver pointers to cache – Core level 28”
Terwijl hij uit zijn condensator stapt, overspoelt een stroomstoot de hele sector. Al snel start de noodstroomvoorziening op en realiseert Kwitz zich dat hij de enige micro is die niet vastzit in zijn condensator – alle paden lijken te zijn verdeeld door kortgesloten circuits, zonder dat iemand anders ze kan herstellen. Dus… Daar gaat hij!
Zo beginnen de avonturen van ons personage. “SirKwitz” is een inleidend educatief spel dat is ontworpen om de basisprincipes van programmeren te demystificeren en spelers kennis te laten maken met de wereld van coderen. Deze beginnersvriendelijke game is een geschikt instappunt voor jongeren en jongvolwassenen die nieuw zijn in het vakgebied en biedt een praktische aanpak om basisprogrammering te leren, via een reeks boeiende puzzels.
Het leuke pad naar programmeren
De impact van games op het educatieve gebied is niet langer een nieuwigheid, maar als het gaat om programmeren, kan het moeilijk lijken om basisconcepten te vertalen naar boeiende gameplay. “SirKwitz” is een beginnersvriendelijke educatieve game die precies dit probeert te doen, om spelers op een vermakelijke manier kennis te laten maken met de basisprincipes van dit vakgebied.
“SirKwitz” combineert leren met plezierige gameplay, met een eenvoudige maar intuïtieve gebruikersinterface die wordt gebruikt om een robot te besturen, wat leerlingen zal helpen programmeerconcepten om te zetten in directe actie. Door 28 puzzels op te lossen, maken spelers kennis met de kernconcepten achter programmeren: basislogica, lussen, oriëntatie, sequenties en debuggen.
De game richt zich op het ontwikkelen van essentiële vaardigheden voor beginnende programmeurs, zoals probleemanalyse, ruimtelijke oriëntatie, logica en computationeel denken, samen met het bevorderen van eigenschappen zoals focus en doorzettingsvermogen.