Home Gaming Sims 4: Interieurdesigner review

Sims 4: Interieurdesigner review

by Sven

Eindelijk is daar De Sims 4 Interieurdesigner DLC en komt jouw verfijnde smaak, oog voor detail, gevoel voor ruimte en het feit dat je het liefst “ruim 20 jaar ervaring als architect en interieur ontwerper in de Sims” op je CV zou zetten van pas. In deze nieuwe pack duik je in de rol als ‘’interieurdesigner’’, waarbij verschillende townies jouw hulp kunnen inschakelen om de tragische bouw creaties van EA (no offense (bedankt voor de review copy)) in een nieuw jasje te steken. En met een “nieuw jasje” bedoel ik een “mid-century-modern-jasje”, als we kijken naar de nieuwe build/buy assets in de gamepack. Waarbij het uitgangspunt van gamepacks nieuwe gameplay content betreft, is EA vaak niet zuinig met het toevoegen van nieuwe assets en ook deze keer stellen ze hiermee niet teleur. Met een woord zijn de nieuwe assets te beschrijven als “modulair”. Modulaire banken, TV meubels, kledingkasten en de additie van twee(!!!) nieuwe Keukensets, met losse kookplaten en ovens maakt het inrichten van huizen flexibeler dan ooit. Daarbij als fan van de mid-century modern en Scandinavische “vibezz” zullen de nieuwe assets ongetwijfeld regelmatig gebruikt worden in mijn virtuele constructies.

De nieuwe gameplay feature van De Sims 4: interieurdesigner betreft de nieuwe actieve carrière, waarbij jouw Sims kavels in de verschillende buurten en werelden kunnen aanpassen aan de hand van aanwijzingen van klanten en hiervoor betaald krijgen, of niet, afhankelijk van de tevredenheid van de klant. Uiteraard over smaak valt niet te twisten en natuurlijk is het zaak dat jij als interieur connaisseur met de klant in gesprek gaat – en begrijpt wat ze wel en niet mooi vinden – alvorens je hun woonkamer omtovert tot een deathtrap met 6 openhaarden, 7 licht ontvlambare vloerkleden en een aantal losse vuurpijlen… Aghum, ik bedoel natuurlijk de mid-century-modern scandi vibes woonkamer van je dromen <3.

Afijn, ik heb genoeg VT-wonen gezien dat dit veelal aan de hand wordt gedaan van het bespreken van verschillende stijlen en kleuren, het maken van moodboards en het manipuleren van de klant tot hij inziet dat de oude stoel van oma toch echt beter bij het grofvuil kan. Met de nieuwe in-game interacties kan jouw Sim deze vragen wel stellen, alleen of je een antwoord krijgt is een tweede. Mijn ervaring is dat de gesprekken ongeveer zo gaan:

Interieurdesigner: “Vertel, hoe ziet uw droomhuis er uit. Welke stijlen vind u mooi?”

Klant: “ik weet niet, man… Daar heb ik jou toch voor ingehuurd. ZO LANG HET MAAR NIKS MET VISSEN TE MAKEN HEEFT. Zo, smerig. Die kieuwen en zo. Duivels!”

Interieurdesigner: “Geen vissen. Duidelijk. Staat genoteerd. En verder? Zou ik anders uw moodboard eens mogen zien voor stijlinspiratie?”

Klant: “Luister eens, ik begreep die opdracht niet helemaal… maar dit zijn foto’s van mijn bowling trofeeën. Bowlen is echt mijn passie. Denk je dat je daar iets mee kan?”

Interieurdesigner: “Bowling, natuurlijk… Een makkelijke vraag anders: wat is uw favoriete kleur?”

Klant: “Tja, dat is een goeie… Zo lang het maar geen blauw is. Blauw is de kleur van de zee en in de zee zwemmen vissen. En tussen u en mij: dat zijn de echte spawns of Satan.”

Interieur designer: “Maar natuurlijk. Bedankt voor uw waardevolle inzichten, de keukenrenovatie komt piekfijn in orde!”

Om een lang verhaal kort te maken: de gameplay laat te wensen over. Zelfs voor doorgewinterde buildmode simmers is het gebrek aan aanwijzingen hoe je een gig tot een positief resultaat dient te brengen frustrerend. Daarbij loopt de community tegen een aantal bugs en oversights aan die knullig te noemen vallen. Een paar voorbeelden: voor en na foto’s laden niet, de klant komt niet opdagen op een openbare kavel, items die je verwijdert in het huis van de klant worden aan je eigen inventaris toegevoegd. Dit is gewoon zonde, vooral omdat het idee van de pack zo veel van ons buildmode simmers aanspreekt. Toch wil ik niet te negatief zijn over de pack. We zien dat EA hard werkt aan het fixen van bugs en regelmatig worden er nieuwe patches gereleaset, ook voor oudere packs. Daarbij: het doen van een gig – mits je duidelijke klantaanwijzingen hebt en niet tegen een van de bugs aanloopt – is oprecht LEUK.

Toch als we de balans opmaken: de pack voegt één nieuwe actieve carrière toe en nieuwe build/buy assets. De actieve carrière is een leuk idee, maar de uitvoering laat te wensen over. De assets zijn naar mijn smaak chefs kiss, maar niet beter dan de meeste gratis CC assets waar PC-gamers toegang toe hebben. Tevens weet ik niet wat deze DLC  een gamepack (20EUR) maakt ten opzichte van de meest recente stuffpack (10EUR) die naast build/buy assets ook een nieuwe actieve carrière introduceert. Daarbij is de interieurdesigner carrière in de Sims 3 al de revue gepasseerd samen met minimaal nog 3 actieve carrières in één expansionpack (40EUR). En als Sims veteraan steekt dat een beetje. Persoonlijk zal ik dan ook wachten met het aanschaffen van deze pack tot die in de aanbieding verschijnt en hopelijk ook de bugs gefixt zijn.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x