Vandaag kondigt Frogwares, het team achter de avonturen van Sherlock Holmes en The Sinking City, hun volgende game aan.
Hoofdstuk 1 van Sherlock Holmes is een detectivethriller van een derde persoon met een open wereld en fungeert als een prequel in het persoonlijke verhaal van de wereldberoemde detective. Een creatieve heroverweging van welke gebeurtenissen ertoe hadden kunnen leiden dat Sherlock de iconische speurneus is geworden die velen tegenwoordig kennen.
“Deze keer wilden we creatiever zijn met het verhaal dat we vertelden en vonden we een idee dat niet echt is aangeraakt door andere aanpassingen – Sherlock’s” eerste grote zaak “als jonge 21-jarige volwassene. Hij is Sherlock in zijn kern, maar op dit moment is hij meer rauw talent dan verfijnd genie. Roekeloos en ongeduldig en een tikkeltje brutaal, maar onbewust al op weg naar grootsheid. ‘ zegt Antonina Melnykova, Lead Narrative Designer.
‘Hetzelfde geldt voor de locatie. We wilden iets anders proberen dan het al te bekende duistere Victoriaanse tijdperk Londen. Terwijl we ons nog in de 19e eeuw afspeelden, verkennen we nu een geïsoleerd, door de zon verschroeid, door de Middellandse Zee geïnspireerd eiland waar klassenverdeling en corruptie de basis vormen van deze samenleving. Hier bracht onze Sherlock zijn jeugd door. En nu, als jongvolwassene, wordt hij gedwongen hier terug te keren en de wazige waarheid achter de dood van zijn moeder te ontdekken – een verlies dat zijn jeugd vele jaren geleden heeft verbrijzeld en zijn verhuizing naar Londen heeft gedwongen. En zoals altijd staat Sherlock niet alleen in zijn avonturen. Voordat hij John Watson raakte bevriend, had Sherlock een andere beste vriend, Jonathan, en hun relatie zal het centrale deel van ons spel zijn. ‘
“Terwijl we creatiever worden met het achtergrondverhaal van Sherlock, kunnen fans van de serie en het personage er zeker van zijn dat we dicht bij het bronmateriaal blijven om het samenhangend te houden. De meeste mensen hebben een duidelijk beeld van wie Sherlock is. Ons verhaal gaat niet over het veranderen van dat, maar eerder onderzoeken hoe hij zo had kunnen komen, ideeën onderzoeken tot hoe hij zijn voorliefde voor de viool, zijn kenmerkende hoed en zelfs zijn verslaving aan drugs verwierf. “
Een nieuwe kijk op onderzoek en gevechten
Naast een nieuw verhaal en een nieuwe setting, is de game gebouwd rond wat het team hun ‘Global Investigation System’ noemt. Dit nieuwe systeem is sterk geüpdatet van de aanpak in The Sinking City van gameplay zonder handen, en is bedoeld om nog verder te gaan en spelers veel meer vrijheid te geven bij het oplossen van zaken op een manier die aanvoelt als echt detectivewerk.
“Het Global Investigation-systeem gaat er vooral om dat spelers meer vertrouwen op hun intuïtie en het oplossen van casussen. Clues in Chapter One worden verworven en geanalyseerd door middel van een enorm scala aan vaardigheden, trucs, tools en methoden waarover Sherlock beschikt. Omdat er zoveel combinaties zijn, zullen spelers echt moeten nadenken als een detective, omdat brute aanwijzingen samen opdringen totdat het spel reageert, niet erg effectief zal zijn. ” zegt Yaroslav Martyniuk, Lead Feature Designer.
Sherlock Holmes Chapter One beschikt ook over een vechtsysteem en maakt gebruik van de legendarische observatievaardigheden van Sherlock in plaats van brute force-gevechten.
‘We hebben de fan en de feedback van de pers die we kregen van The Sinking City en eerdere Sherlock-games goed bekeken. Deze feedback definieert de functies in hoofdstuk één: onderzoek, verhaal, gevechten, verkenning, enz. Het gevechtssysteem in hoofdstuk één is bijvoorbeeld helemaal opnieuw opgebouwd en veel andere mechanica ondergaan veranderingen / verbeteringen om het speltempo in het algemeen te verbeteren. ‘
Sherlock Holmes Chapter One wordt een complete game, volledig ontwikkeld en in eigen beheer uitgegeven door Frogwares in Unreal Engine 4. De game wordt momenteel ergens in 2021 uitgebracht en is beschikbaar op pc, PS4, Xbox One en consoles van de volgende generatie.