Samsung behoudt zijn 6e plaats in de lijst met ‘Best Global Brands 2019’ van Interbrand. De merkwaarde van Samsung stijgt met 2% tot $ 61,1 miljard.
Verschillende factoren hebben een grote rol gespeeld bij Samsungs groei:
- Het continu lanceren van innovatieve producten en diensten die passen bij de veranderende levensbehoeften van gebruikers en inspelen op trends. Toonaangevende producten zijn de BESPOKE koelkasten, Sero TV en Galaxy Fold.
- De sterke groei in toekomstige technologieën en innovaties, waaronder 5G, AI, IoT en automotive.
- De wereldwijde marktleiderschapspositie in de markt voor halfgeleidergeheugen en in de technologie-industrie.
Samsungs mobiele tak blijft succesvolle toestellen lanceren in de Galaxy-serie. Ook loopt Samsung met de lancering van de Galaxy Fold voorop als het gaat om opvouwbare smartphones en blijft het mensen betrekken bij zijn merkverhaal ‘Do What You Can’t’. In schermen is Samsung al 13 jaar marktleider en heeft Samsung naast nieuwe kijkervaringen met de QLED 8K en micro LED displays ook slim ingespeeld op de veranderende behoeften van gebruikers. Voorbeelden daarvan zijn de Sero TV en lifestyle TV’s The Frame en The Serif. In huishoudelijke apparaten behoudt Samsung zijn leiderschapspositie in het premiumsegment voor koelkasten en wasmachines. Daarnaast introduceert Samsung onderscheidende producten, zoals BESPOKE.
Samsung geeft vorm aan 5G-technologie en lanceerde zijn eerste 5G-smartphone. De 5G-technologie van Samsung maakt AI en IoT meer tastbaar en realiseerbaar. Daarnaast draagt de snelheid van 5G bij aan de vorderingen in autonoom rijden.
In halfgeleidergeheugen heeft Samsung zijn aanwezigheid versterkt met de massaproductie van ’s werelds eerste 12-gigabit (Gb) LPDDR5 mobile DRAM-geheugen en de zesde generatie V-NAND. Laatstgenoemde heeft een een100+-laags enkelvoudig design, een unicum in de industrie. Daarnaast blijft Samsung investeren in R&D en breidt het zijn faciliteiten voor de ontwikkeling en productie van semiconductoren uit.
Ook Samsungs marktleiderschap en investeringen hebben bijgedragen aan de positieve waardering door Interbrand. De investeringen werden niet alleen beperkt tot eigen R&D, ook zijn strategische samenwerkingen aangegaan om het productecosysteem uit te breiden. Daarnaast heeft Samsung geïnvesteerd in startups die nieuwe mogelijkheden in verschillende markten, zoals automotive aanboren.
“We zijn trots dat onze inspanningen om te innoveren en producten uit te brengen die het leven van mensen makkelijker maken, goed worden ontvangen”, zegt Menno van den Berg, President van Samsung Electronics Benelux. “Om ons merk verder te laten groeien, blijven wij luisteren en leren van onze gebruikers. Ook zetten we ons in voor verandering door innovatie, zodat iedereen zich kan ontplooien.”
Volgend op deze aankondiging wordt in New York op 23 oktober New York de Best Global Brands Summit georganiseerd door Interbrand.
Groei in merkwaarde van Samsung Electronics
Jaar | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Merkwaarde (in USD; in miljoenen) | 39.610 | 45.462 | 45.297 | 51.808 | 56.249 | 59.890 | 61.098 |
Notering | 8 | 7 | 7 | 7 | 6 | 6 | 6 |