Home Gaming Review: WWE 2K19

Review: WWE 2K19

2K is weer terug dit jaar met WWE 2K19. Dus, net zoals elk jaar heb ik mijn spandex broek weer aangetrokken, mezelf ingesmeerd met baby olie en ben ik voor mijn tv gaan zitten om mijzelf volledig in te leven in WWE 2K19! De WWE 2K serie wordt al een paar jaar geplaagd door gemixte reviews van zowel fans als buitenstaanders. De games zouden het plezier zijn verloren die het wel had onder THQ en 2K wilt daarom dit jaar veel meer de nadruk leggen op plezier en minder op realisme. De vraag is echter of 2K dat is gelukt. Lees het hieronder!

Snellere gameplay

Wat mij direct opviel als jaarlijks terugkomende speler van deze serie is dat de gameplay een stuk sneller is dan voorgaande titels. Hierdoor voelen wedstrijden een stuk soepeler aan en hoef je minder tijd te wachten als jij of je tegenstander op de grond ligt. Deze snelheid is precies wat de game nodig heeft, want hierdoor wordt de gameplay een stuk leuker en minder “realistisch” zonder dat 2K het simulatie effect weghaalt wat zij hebben ingevoerd in WWE 2K15.

Daarnaast heeft 2K er ook nieuwe gameplay elementen ingestopt, zoals de Payback system. Dit maakt meteen de gameplay een stuk interessanter. Elke superstar heeft namelijk twee payback abilities. Dit kan verschillen van een kick up, tot het direct krijgen van een finisher of tot het meteen kunnen uit kicken van een pin attempt of een submission attempt. Hierdoor moet je toch wat tactischer nadenken, terwijl de gameplay juist wat meer arcade is geworden. Een slimme en simpele manier van 2K om de gameplay lekker nieuw te laten aanvoelen, want je zal veel beter moeten kijken naar je tegenstander welke payback abilities hij heeft.

2K heeft ook geprobeerd om de game vooral een stuk leuker te maken, zo heeft 2K in de game een Big Head mode gestopt en als WWE fan was ik daar eerst niet heel enthouisast over. Wat moet ik nou met grote hoofden op mijn favoriete superstars? Maar na een avondje op de bank met wat vrienden wist ik dat deze mode gespeeld gaat worden voor het komende jaar als er vrienden op bezoek zijn. Het ziet er ontzettend hilarisch uit als je A.J. Styles zijn Styles Clash ziet doen met een veel te groot hoofd. Dit is ook eigenlijk goed samengevat wat 2K dit jaar wilde bereiken met WWE 2K19. Veel meer plezier voor de gamers en minder restricties.

Daarnaast voelt de algehele gameplay net zo goed als vroeger en lijkt het ook alsof 2K nieuwe animaties in de game heeft gestopt. Zo zijn er weinig tot geen animaties te vinden uit het tijdperk van THQ en lijkt 2K er ontzettend veel tijd in te hebben gestoken om alles eindelijk volledig current gen klaar te hebben.

MyCareer

Elk jaar probeert 2K een MyCareer neer te zetten die je moet laten voelen als een echte WWE Superster. Elk jaar breidde 2K deze mode uit en vorig jaar kon je zelfs door de backstage area lopen. Dit jaar wordt dat lopen door de backstage area weggedaan en dit lijkt iets slechts, maar dit jaar hebben in plaats van dat een volledige gesproken MyCareer! Jouw eigen karakter heeft een stem en de wereld om je heen ook. WWE superstars als Baron Corbin, Alexa Bliss, Triple H, Braun Strowman en nog veel meer hebben een rol in de verhalende mode van dit jaar. Het is een stuk meer linear dan voorgaande jaren, maar dat is niet erg, want deze keer wil je echt door de verhaallijn heen spelen (omdat er eindelijk een verhaal in zit!). Toch is het verhaal van MyCareer niet al te sterk, het voelt soms wat cliché en totaal niet reëel. Tevens is het progressie systeem ontzettend ingewikkeld en duurt het ook nog heel erg lang voordat je een beetje een goede overall hebt voor je eigen WWE Superstar. Daarnaast zijn de voice overs van sommige WWE Superstars slecht en zijn sommige dialogen ontzettend raar. Een voorbeeld is een gesprek tussen mijzelf, Daniel Bryan en Kurt Angle. Je kon precies horen dat ze alle drie dit hebben opgenomen in een andere studio. Kurt Angle had veel meer kraak in zijn stem dan bijvoorbeeld Daniel Bryan. Het voelde niet als een geheel, maar meer als monologen die samengevoegd zijn tot een gesprek. Toch heb ik plezier gehad in het spelen van MyCareer en dat is voor het eerst in jaren.

Universe Mode

Universe Mode heeft niet perse een grote upgrade gehad, maar heeft wel wat tweaks gekregen waardoor er meer plezier aan te beleven valt. In dit jaar werkt bijvoorbeeld het Cash in systeem veel beter dan voorgaande jaren (als het goed werkt tenminste). Je kan namelijk nu in het midden van een match incashen of incashen na een match. Dit moet echter wel goed werken, want op dit moment zit er een bug in de game, waardoor je met een bepaalde save file in universe mode niet kan incashen en dat kan alleen opgelost worden door een nieuwe save file aan te maken en daar op te spelen, iets waar ik als speler weinig zin in heb, omdat ik net al mijn veranderingen heb gedaan in mijn eerste save file. Daarnaast is de mogelijkheid tot het hebben van meer championships op een show uitgebreid van 4 naar 6. Zo kan je dus een extra championship op je show hebben en daarnaast ook nog een MITB briefcase hebben die je dus ook kan verdedigen in matches. Universe Mode maakt tevens ook betere rivalries aan dan voorgaande jaren, waardoor de cutscenes nu meer zinvoller zijn. Universe mode is gewoon in heel veel opzichte verbeterd en zorgt ervoor dat jij als speler meer plezier hebt in het runnen van je shows en dat je ook meer vrijheid krijgt. Iets wat je met een mode als Universe mode absoluut wilt.

Creation Suite

Misschien nog belangrijker in WWE games is de creation suite. WWE games staan er namelijk om bekend dat er een ontzettend uitgebreide creatie modus is voor alles en nog wat. In WWE 2K19 kan je namelijk je eigen superstar, arena, championship, entrance, move-set, MITB briefcase en side plates maken naar jouw eigen invulling. De Create-A-Superstar zit weer goed in elkaar, als je weet hoe je dingen moet importeren, kan je zelfs Spider-Man maken en elk ander karakter wat je kan bedenken. Als je niet goed bent in het importeren (zoals ik), is er nog steeds genoeg keuze om je eigen karakter te maken en je eigen karakters zien er net zo goed uit als de WWE Superstars, dit is fijn, want bij sommige eerdere games vielen eigen karakters nog wel is het niet met de karakters gemaakt door 2K. De nieuwste toevoegingen zijn het maken van de MITB Briefcase en de side plates. Beide creatie mogelijkheden zijn beperkt en simpel, maar zijn in principe meer dan genoeg om je tevreden te stellen. Je kan eigen logo’s plakken op deze creaties, maar je kan er ook voor kiezen om een van de voorgemaakte logos te gebruiken.

De andere creatie mogelijkehden zoals Create-A-Arena, create a entrance en create a moveset zijn hetzelfde gebleven als voorgaande jaren. Toch blijf ik nog steeds missen dat ik niet zelf een uitgebreide kampioens entrance kan maken, terwijl dat wel kan met een normale entrance. Misschien is dat iets voor volgende jaren.

WWE 2K19 is misschien wel een van de beste WWE games die er ooit zijn gemaakt en het is absoluut de beste WWE 2K game uit de serie tot nu toe en misschien wel van de afgelopen 10 jaar. De gameplay voelt sneller en realistischer aan dan voorgaande jaren. MyCareer voelt eindelijk het waard om het te spelen en voelt niet als een ontzettend repetitive modus, wat voorgaande jaren wel zo was. Tevens geeft 2K ons meer vrijheid in WWE Universe mode zodat wij meer mogelijkheden hebben om te doen wat wij willen in ons eigen WWE Universum. De toevoegingen van Create A Briefcase en Create a Side Plate zijn fijne toevoegingen die iets extra’s meegeven aan het realisme in de game. Toch is de game niet perfect, er zitten soms nog wat bugs in, de graphics zijn niet het beste en de MyCareer mode kan soms wat raar aanvoelen, zeker als je John Cena hoort in de game die door iemand anders is ingesproken.

Over het algemeen is WWE 2K19 een geweldige wrestling sim en ben ik alleen maar heel benieuwd wat ze volgend jaar met 2K20 kunnen gaan neerzetten.