Home Gaming Review: Spike Volleybal slaat de bal volledig mis

Review: Spike Volleybal slaat de bal volledig mis

Ik hou van sportgames. Games als UFC, FIFA, WWE en NBA zijn games die ik eigenlijk elk jaar speel. Daarnaast speel ik ook games zoals MLB The Show, waardoor ik elk jaar probeer om een zo groot scala aan sport games te spelen. Vorig jaar werd ik echter opgeschrikt door Tennis World Tour, een tennis game die qua gameplay gewoon onacceptabel was. En dit jaar hebben wij Spike Volleybal. Een game waarnaar ik naar benieuwd was. Volleybal is namelijk altijd een sport geweest die ik leuk vond bij gym op de middelbare school, maar zelf heb ik daar nooit een carriere in gezocht. Dus het werd tijd om te kijken of Spike Volleybal mij dat gevoel kon geven. Gelukkig kan je aan de titel al zien dat ik niet heel tevreden was..

Even een uurtje of de intro doen.

Laat ik beginnen met de gameplay van Spike Volleybal, want een Volleybal game moet in de kern gewoon sterk zijn. Door middel van een tutorial probeert de game je kennis te laten maken hoe de game werkt. Iets wat totaal prima is. Echter, is de gameplay zo buggy, loopt de game totaal niet synchroon met wat de spelers doen en heb je totaal geen gevoel van controle. Dat ik een uur heb gedaan over de intro en na dat uur had ik niet het idee dat ik de game begreep, maar ik wist wel dat mijn frustratie niveau ontzettend hoog zat.

Toch moet je de game een kans geven, zelfs na zo een frustrerende tutorial. Dus de game geeft je drie keuzes, quick play, tournament en career mode. Het zal je niet verassen, maar ook hierin zit weinig variatie. Eigenlijk is elke mode een verlengstuk van quickplay. Tournament is simpelweg een paar potjes spelen om een kampioenschap te winnen, quick play is gewoon het simpele pick up and play principe waar je allerlei teams tegen elkaar kan laten gaan. Career mode is iets uitegebreider waarin je een team moet opbouwen en bepaalde wekelijkse taken moet doen, maar zelfs dat brengt niet genoeg variatie met zich mee. Het is vooral potjes spelen met een systeem wat gewoon echt niet goed werkt. Gelukkig geeft Career mode een klein beetje diepte aan de game, want zonder career mode had de game totaal verloren geweest.

Het is niet onspeelbaar, maar het speelt ontzettend frustrerend, omdat je dan een bal mist, niet omdat je de game niet door hebt, maar omdat de game jouw niet door heeft.

Visueel is het okay.

Laten we dan een klein positief puntje noemen van de game. Afgezien van de bugs en de glitches waardoor de bal in herhalingen niet goed de speler aanraakt ziet de game er nog oké uit. Het is niet van een heel hoog niveau, maar de 50 heren en vrouwen teams zien er normaal uit en kunnen ermee door. Daarnaast zien de velden er ook prima uit, met soms wat kleur verschil waardoor er wat variatie optreed in hoe de game eruitziet. De arena’s zien er goed uit, alleen de gezichtsuitdrukkingen op spelers niet. De spelers geven je niet een gevoel van realisme, waardoor ook hier geen hoge punten worden gescoord.

Het hebben van 50 mannen teams en 50 vrouwen teams is wel een verademing. Het is fijn om zoveel keus te hebben met wie je wilt spelen. Tevens is het ook gewoon tof om te zien dat de vrouwen in deze game net zoveel aandacht krijgen als de mannen. Iets wat niet elke game kan zeggen tegenwoordig. Pluspuntjes voor gelijkheid!

Online is ook een drama

Natuurlijk wilde ik ook het online gedeelte van de game testen. Echter is het online gedeelte van de game extreem lag gevoelig, dus je zal soms nog gefrustreerder zijn, dan dat je aan aan de normale game begon. Daarnaast zijn er weinig mensen die de game spelen, dus het vinden van een match kan ook nog wel is ontzettend lang duren. Ook hier is de game niet onspeelbaar. Het is wel speelbaar, alleen het speelt gewoon niet fijn en lekker weg. Neem daarbij dat online dus veel lag geeft met een gameplay die al niet lekker loopt en je zal ook geen plezier beleven aan het online gedeelte van de game.

Conclusie, koop dit niet

Mijn conclusie kan kort zijn. De gameplay is buggy en speelt niet lekker weg, waardoor de game niet lekker loopt en frustrerend is. De graphics zijn niet heel vreselijk, maar kunnen beter eruitzien op een Xbox One X. Je ziet dat het team een klein budget heeft gehad en niet de liefde in de game heeft kunnen stoppen die ze misschien wel erin hadden willen stoppen als het geld er was geweest. De online modus is leeg en als je een tegenstander vindt dan is er weinig plezier aan te beleven. Neem daarbij ook nog is in mee dat voor deze game 60 euro wordt gevraagd, dan valt je mond al helemaal open, zeker als je kijkt naar de matige career mode en dat de rest van de game weinig tot geen content heeft. Spike Volleybal is een beetje de Tennis World Tour van vorig jaar, maar in mijn ogen nog een stapje erger. Al draag je Volleybal een warm hart toe, deze game zorgt ervoor dat je plezier in de sport snel afneemt.

Gelukkig heeft de ontwikkelaar wel net zoveel vrouwen als mannen teams. Dat is dan ook echt het beste punt aan de game.