Home Events Review Harry Potter and the Sorcerer’s/Philosopher’s Stone

Review Harry Potter and the Sorcerer’s/Philosopher’s Stone

by Marc Beers

Intro over alle films weer terug in de bioscoop

Vlak voordat ik op vakantie (3 juli) zag ik dat Pathé alle Harry Potter-films weer ging draaien en dat ze per twee uitkwamen per week. Dit betekende dus dat ik waarschijnlijk deel 1 t/m 6 zou gaan missen van een van mijn favoriete filmreeksen aller tijden. Dit vond ik erg jammer, aangezien ik te jong was om alle films, behalve Deathly Hallows Part 2, mee te maken in de bioscoop. Wat ik nog erger vond dat ik ze zou missen, is dat alle films, dus ook de eerste vier, voor het eerst in IMAX vertoond zouden worden. Ik hield dus elke vrijdag de programma update van Pathé bij en wat bleek, alle films bleven sowieso tot 5 augustus in IMAX draaien. Ik was natuurlijk erg blij, maar op 31 juli hield ik mijn adem in of ze na mijn vakantie, na 5 augustus, nog allemaal bleven draaien en bij voorkeur in IMAX. Wat bleek Pathé draait alle Harry Potter-films tot de 12e augustus in IMAX. Ik was super blij en ging op 6 augustus naar Pathé Arnhem om het eerste deel in IMAX mee te gaan maken. In deze review en in de reviews na 10 augustus lezen jullie wat ik nu van de films vind en of ik ze nog steeds zou aanraden.

Allereerst het verhaal. Op zijn elfde verjaardag krijgt Harry Potter te horen dat zijn overleden ouders twee machtige tovenaars waren en dat hij zelf ook een tovenaar is. Hij krijgt zijn opleiding aan Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. Daar begint het avontuur van zijn leven. Harry blijkt een ware hoogvlieger in Quidditch en speelt een spannend schaakspel met levende schaakstukken op weg naar een ontmoeting met een zeer duistere magiër. Het verhaal is erg goed en brengt je gelijk in de magische wereld van Harry Potter en zijn vrienden. Het enige minpuntje vind ik dat het nogal lang duurt voordat de film echt tot zijn punt komt, maar dat is maar een minuscuul minpuntje.

Acteerwerk

Het acteerwerk vind ik in deze eerste Harry Potter-film best goed, als je bedenkt dat het grootste gedeelte van de cast uit kinderen bestaat. Daarnaast vind ik wijlen Richard Harris, Maggie Smith en wijlen Alan Rickman het erg goed doen in hun rollen als professor Dumbledore, McGonagall en Snape. Daarnaast zijn Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint nog steeds geknipt voor hun rollen als Harry, Hermione en Ron en kan je je niemand anders voorstellen die deze rollen zouden moeten spelen. Als laatste wil ik nog even Tom Felton als Draco Malfoy eruit lichten, want hij zet deze rol in dit eerste deel als zo goed neer, dat je benieuwd bent wat er daarna gaat volgen. Dat geldt voor iedereen trouwens.

Visuals

Hier kom ik bij een wat groter minpunt van een anders bijna perfecte film. De visuele effecten voelen soms erg gedateerd en iets wat met de films beter eruit gaat zien. Maar in deze film kan je nog overduidelijk zien dat sommige delen duidelijk uit de computer komen, zoals de Quidditch scene.

Muziek

Een groot pluspunt van de film vind ik dan weer de prachtige en iconische muziek van grootmeester John Williams. De muziek is een grote bijdragende factor waardoor je je gelijk weer in de magische wereld van Harry Potter waant. Vooral het gebruik van het iconische thema door de hele film heen is geweldig.

IMAX-effect

Bij dit punt was ik een beetje bang van tevoren, want ik vroeg mezelf af hoe een bijna 20 jaar oude film het zou doen op het prachtige IMAX-doek en hoe de geweldige muziek tot leven werd gebracht. Het geluid had van mij op bepaalde plekken iets harder gemogen, maar dat maakt niet uit. En je zag inderdaad op dat grote doek dat het een oudere film was, maar dat stoorde geen moment, want het zag er mooier uit dan ik de film ooit gezien heb.

Aanrader of niet?

Natuurlijk raad ik deze film aan en dan ook nog eens in IMAX. De muziek en het acteerwerk zijn nog steeds geweldig. De film voelt op bepaalde plekken iets gedateerd aan, maar dat maakte mij niet uit, want ik ging weer helemaal terug in de tijd bij deze film. Ik raad deze film ook aan, omdat hij je helemaal mee neemt in de wereld van Harry Potter en daarom een erg goed beginpunt is van de hele reeks en voor mensen die de films nog nooit gezien hebben en ze graag willen zien. Dus ja, natuurlijk raad ik deze film aan. Blijf de website volgen voor mijn review van de volgende films.