Home Events Review Harry Potter and the Goblet of Fire

Review Harry Potter and the Goblet of Fire

by Marc Beers

Intro

Hier ben ik weer met 2 nieuwe Harry Potter reviews. In de voorgaande reviews vertelde ik jullie al dat ik het ongelofelijk vind om deze films in de bios te kunnen zien en dan ook nog eens in IMAX. Nou, dat gevoel blijft en gaat ook niet meer weg. Nu eerst mijn review van deel 4, The Goblet of Fire, en in de volgende review heb ik het over deel 5, The Order of the Phoenix. Maar nu dus eerst deel 4.

Zoals altijd nu eerst het verhaal. Als de naam van Harry Potter uit The Goblet of Fire komt, wordt hij een deelnemer in een zware strijd om de eer tussen drie Toverscholen – the Triwizard Tournament. Harry heeft zichzelf niet opgegeven voor het toernooi, maar wie dan wel? Harry moet de strijd aangaan met een vreselijke draak, woeste waterdemonen en een betoverde doolhof. En hij belandt in de wrede greep van He Who Must Not Be Named. In deze verfilming van het vierde boek van de Harry Potter serie van J.K. Rowling verandert alles: Harry, Ron en Hermoine laten hun jeugd voor altijd achter zich en ze komen voor grotere uitdagingen te staan dan ze ooit hadden gedroomd.

Dit is een standaard verhaal en is daarom ook iets minder dan de rest. Maar wat ik wel goed vind, is dat dit de 1e film is waar het bijna nooit meer saai wordt tijdens de film. Dat is vanaf nu ook de standaard en daar ben ik erg blij mee.

Acteerwerk

Het acteerwerk in deze film is geweldig van iedereen. Je ziet duidelijk dat de kindacteurs dat bijna niet meer zijn en zich heel goed weten te meten met de volwassenen. Dat is met name zo bij Daniel Radcliffe en Emma Watson. Zoals ook bij de andere films blijven voor mij Maggie Smith en de wijlen Alan Rickman het het beste doen, met nu ook Michael Gambon als Dumbledore erbij.

Visuals

De visuals zagen er net zoals in deel 3 ook weer prachtig uit. Mijn favoriete shot van de hele film is wanneer Hermione de trap af komt voor het bal. Dit shot vind ik prachtig, niet alleen vanwege Emma Watson, maar ook, omdat je dan zo goed de ontwikkeling die alle acteurs hebben meegemaakt kan zien en dan met name Emma Watson. Je kan hierbij goed de ontwikkeling zien van kinderen naar nu pubers en jongvolwassenen. Dit werd echt prachtig in beeld gebracht.

Muziek

Ook de muziek was weer erg mooi, ondanks dat Patrick Doyle het van John Williams heeft overgenomen. Je merkt duidelijk dat de muziek niet meer van John Williams kwam, maar Patrick Doyle maakt namelijk gebruik van prachtige walsen en ontzettend spannende muziek, iets wat de film zeer ten goede kwam.

IMAX-effect

Het IMAX-effect was ook echt heel goed. Het beeld was retescherp en het geluid kwam er goed uit. Je had vergeleken met de voorgaande films nog meer het gevoel dat je ook echt in de magische wereld van Harry Potter en zijn vrienden zat en dat was geweldig om mee te maken.

Aanrader of niet?

Ja, natuurlijk raad ik van harte deze film aan. En dan niet alleen maar, omdat het een nieuwe Harry Potter film is, maar ook, omdat het vanaf deel 3 ook gewoon geweldige films zijn. Het is daarom ook niet voor niets mijn favoriete franchise aller tijden.