Home Featured Review: Crown Trick – Wie doorzet krijgt lekkers

Review: Crown Trick – Wie doorzet krijgt lekkers

Ontwikkelaar NExT Studios heeft zijn medewerkers aan het werk gezet een Roguelike met een eigen smoel te maken. Dat is best een hele opgave, want tegenwoordig zijn er ontzettend veel games uitgekomen in het genre. Gelukkig kun je met een goed idee lekker creatief zijn met Roguelikes en is het resultaat bijzonder leuk om te spelen.

Ondanks dat ik al bijna een halve eeuw aan het gamen ben, hebben Roguelikes pas recentelijk toegang tot mijn vrije tijd gekregen. Star Renegades is bijvoorbeeld zo’n titel die mij in het genre heeft gekregen, maar Slay The Spire wordt zelfs dagelijks gespeeld. Het leuke is dat dit twee compleet verschillende games zijn die zo hun eigen ding doen. Waar Star Renegades het moet hebben van een stoere pixelart-stijl, laat Slay The Spire je vechten aan de hand van een opgebouwde kaartenset. In een genre waarin er al jarenlang vele keuzes zijn, is het best knap om een eigen smoel te hebben.

Crown Trick heeft wel iets belangrijks gemeen met bovenstaande titels, want ook in deze game ben je bezig met turn-based gevechten. Waar ik vroeger liever ging knallen of real-time knokken, vind ik nu veel rust in de tactische keuzes die dit soort games mij geven. NExT Studios heeft op geslaagde wijze ervoor gezorgd dat Crown Trick zijn eigen smoel geeft en dat uit zich niet alleen maar in de presentatie. Het gaat om de diepgang tijdens de gevechten, maar ook buiten deze knokpartijen om.

Sarcastische kroon

Jij bent Elle en je zit gevangen in een ‘nightmare realm’. Uiteraard ben jij de aangewezen persoon om de wereld te redden van het kwaad en jij neemt die taak zonder morren op je. Gelukkig ontmoet je vrij snel een pratende kroon (Crown), die jou de weg wijst. Crown is geen doorsnee pratende kroon, maar een kroon met een eigen mening. Als er ergens ook maar een beetje sarcasme kan worden toegepast, is Crown van de partij. Dit gegeven maakt het verder aardige verhaal een stuk interessanter en NExT Studios heeft blijkbaar talent als het gaat om het schrijven van personages.

Als Elle loop je van kerker naar kerker en kom je er al snel achter dat de wereld anders is dan in andere games. De wereld om jou heen beweegt namelijk alleen als jij beweegt, wat naast de gevechten ook tal van interessante puzzel-achtige situaties oplevert. Zodra je vast zit, kun je ook een beurt overslaan, waardoor de wereld toch een stapje zonder jou doet. Doe je dit niet, dan kom je nooit voorbij een bepaalde muur. Het leuke aan deze twist is de manier waarop je deze game beleeft, want na verloop van tijd denk je in beurten vooruit.

Heb geduld!

Als het op de gevechten aankomt moet je contant op je hoede zijn. Waar je soms bij andere games uit het genre hetzelfde trucje kan blijven doen, word je in Crown Trick constant gedwongen de gevechten telkens op een andere manier te benaderen. Dat betekent dat je vaak in try & error-situaties terechtkomt. Dit is voor mij absoluut geen nadeel, want na verloop van tijd krijg je veel meer inzichten en herken je sneller wat de vijand van jou vraagt. Toch kan ik mij voorstellen dat sommige gamers hiervoor geen geduld hebben, maar die moeten dan maar een andere game gaan spelen.

Zodra je aan het avontuur begint merk je dat de game boordevol regels en mogelijkheden zit en die worden vrij snel op je afgevuurd. Laat je niet intimideren, want net als bij Star Renegades levert jouw doorzettingsvermogen een game-ervaring op die je niet zal vergeten. Zodra het eindelijk allemaal klikt en als een puzzel in elkaar past, zal je Crown Trick niet snel meer loslaten. De grafische stijl is om van te smullen en is een mix van bekende fantasy en een heerlijke cartoony saus. De gameplay is verslavend en altijd uitdagend, waardoor deze game niet snel saai wordt.

Crown Trick is een absolute topper, al heb je wel wat geduld en doorzettingsvermogen nodig om het totale plaatje te kunnen ervaren. Geef dus niet op en je zal deze game de aankomende jaren (!) nog vaak oppakken en tijdens het spelen van andere game ga je de diepgang van Crown Trick missen. Een dikke aanrader!