Home Gaming Review: Agents of Mayhem

Review: Agents of Mayhem

De hype rond Agents of Mayhem was niet ontzettend groot, maar toch is het een redelijk grote game. De naam die verbonden is aan Agents of Mayhem is ook niet de kleinste. Agents of Mayhem speelt zich namelijk af in het Saints Row universum. In Agents of Mayhem kom je dan ook regelmatige easter eggs tegen die je als Saints Row fan ongetwijfeld zal herkennen. De vraag blijft echter of Agents of Mayhem in de categorie Saints Row III past of Saints Row IV. Of ook wel, is Agents of Mayhem leuk en goed of is Agents of Mayhem leuk, maar niet heel interessant?

De humor is er!

In de afgelopen twee  Saints Row games stond natuurlijk humor hoog op het lijstje. Vijanden verslaan met een dubstep gun  was doodnormaal in deze twee games. In Agents of Mayhem zal je niet iemand tegenkomen die je zal aanvallen met een dubstep gun, maar dat soort humor is er nog wel steeds. In veel dialogen tijdens het rijden naar missies zal je genieten van de gesprekken tussen de verschillende agents. Zo zal je Agents Hollywood vaak horen over hoe geweldig hij zelf is en hoe andere agents daar weer heel laconiek op reageren. Het is een samenspel van dialogen die deze game zo grappig maken, want de combat is een stuk serieuzer dan in voorgaande delen van Saints Row.

Echter zijn er wel wat problemen in de humoristische dialogen. Tijdens het rijden van punt A naar B in een missie worden deze humoristische dialogen gevoerd en vaak als je bij punt B bent, dan is de dialoog nog lang niet afgelopen. Dit komt omdat er vaak lange pauzes zitten in de gesprekken zelfs. Pauzes die niet natuurlijk aanvoelen en raar zijn. Daardoor moest ik vaak bij punt B wachten of nog een extra blokje om rijden om te zorgen dat de dialoog, die humoristisch was, ook werkelijk was afgelopen. Dit zorgt ervoor dat je af en toe uit de game gehaald wordt, zonder dat je dat eigenlijk wilt.

Combat is oké, gelukkig afwisselend

Het fijne aan Agents of Mayhem is dat je kan wisselen tussen verschillende agents, zo heb je Hollywood waarmee je lekker snel kan schieten, heb je Yeti, die vooral ijsaanvallen kan doen en heb je Rama die vooral te werk gaat met haar pijl en boog. In Agents of Mayhem zitten ongeveer 14 karakters met elk hun eigen eigenschappen en wapens en dat maakt Agents of Mayhem interessant. Je kan namelijk elke missie anders aanpakken met andere agents, waardoor je elke keer voor andere uitdagingen staat. Dit maakt de game interessant en geeft het ook wat diepgang, wat zeker ook nodig is. De combat is voor mij doen namelijk erg saai, iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en elke agent speelt anders, maar het gevoel blijft dat je elke keer hetzelfde aan het doen bent. Schiet op dat groepje mensen, schakel die sterke robot uit en dat blijf je de hele game vooral doen. Je blijft de hele tijd hetzelfde doen, alleen in een andere setting en met andere agents. Tuurlijk is dat beter dan alleen maar hetzelfde doen, maar ik had liever gezien dat er meer afwisseling was geweest in de game zelf.

Het verhaal

Het verhaal van Agents of Mayhem ziet er redelijk simpel uit en dat is het ook. De agents met wie jij speelt zijn onderdeel van Mayhem, een groep mensen die het kwaad in de wereld probeert te bestrijden. Echter is dat de afgelopen keren aardig mislukt want de bad guys. L.E.G.I.O.N. hebben bijna de hele wereld in hun greep (good job Mayhem, good job). Gelukkig is er nog een stad die te redden valt en dat is Seoul in Zuid-Korea en dat is dan ook het speelveld van de game. De Agents of Mayhem moeten L.E.G.I.O.N. tegenhouden en ervoor zorgen dat L.E.G.I.O.N. verslagen wordt. In bepaalde missies zal je robots neerknallen maar in een andere missie probeer je L.E.G.I.O.N. tegen te houden door een straal uit te schakelen die een meteoor naar de aarde probeert te trekken. Het kan zo gek nog niet in Agents of Mayhem, maar het verhaal is nou niet echt een uitschieter. Het verhaal is wel net zoals de dialogen humoristisch geschreven.

Ik wil meer Agents Missies!

Agents of Mayhem valt vaak in herhaling, maar gelukkig zijn er een paar missies die afwisseling brengen! Dit zijn de missies die de zogenoemde Agents vrijspelen. Deze missies gaan in op de achtergrond van de desbetreffende Agent die je moet vrijspelen en vaak brengt dat een gevarieerde missie met zich mee. Deze missies zijn stukken leuker dan de normale missies, omdat er afwisseling in zit. Jammer genoeg zijn er maar ongeveer 10 van zulke missies. Deze missies worden vaak in twee delen opgedeeld, een deel wat je speelt met de bestaande Agents om informatie te achterhalen waar de Agent is die je wilt vrijspelen en een deel waarin je speelt met de nieuwe Agent en zijn verhaal en krachten leert te beheersen. Daarna ben jij vrij om deze Agent mee te nemen in je team of dat je ze voor altijd achterlaat in de basis, net zoals je een level 3 Weedle achterlaat in je Pokémon box.

Upgrade je thuis!

Als laatste wil ik het kort hebben over de Mayhem basis. In deze basis kan je nieuwe items kopen voor je Agents of kan je meedoen aan een virtueel trainingsprogramma om zo weer nieuwe dingen vrij te spelen. Niet alles is meteen vanaf het begin beschikbaar en daarom zal jij ook als Agent de basis moeten upgraden (moesten wij niet Seoul redden van L.E.G.I.O.N? Ach ja..). Het doel van het upgraden is eigenlijk dat je meerdere skins voor je karakters kan vrijspelen, maar de enige aparte skin die ik heb gebruikt is om Hollywood om te toveren in Iron Man. Het is een leuke toevoeging, maar ik heb zelf weinig tijd besteed aan de basis. Ik was liever bezig met het afknallen van robots, want dat blijft altijd leuk.

Daarnaast wil ik het kort hebben over de graphics van de game. Agents of Mayhem doet mij denken aan Crackdown qua stijl. De game ziet er gelikt uit en speciale aanvallen zien er geweldig uit op beeld. Echter heeft de game soms nog wel is last van glitches. Ik heb twee keer meegemaakt dat mijn Agent in een muur vast zat, waardoor ik niet verder kon. Daarnaast zijn er soms problemen met muziekjes die blijven doorspelen in cutscenes, wat niet het handigste is wat er is. Toch ziet de game er niet slecht uit en dankzij de cartoony stijl van de game, komt de game prachtig uit de verf.

Is Agents of Mayhem echt zo goed? In mijn ogen niet, maar de game is ook niet slecht, waardoor het lastig is om een oordeel te vellen. De game probeert veel van zijn zwakheden te verhullen. Zo wordt de herhaling in missies verhult met het feit dat je met andere Agents steeds kan spelen, worden de irritaties bij het wachten op het einde van dialogen opgevangen met de humor in de dialogen en zijn de glitches soms irritant, maar niet game breaking. De combat van de game is leuk, maar wordt naar verloop van tijd, in mijn ogen, saai. Zelfs met alle verschillende agents had ik snel door dat het vaak weinig verschil maakte wie ik koos in mijn team. Dus het werd vaak een keuze gebaseerd op humor.

Agents of Mayhem was een leuk tussendoortje in augustus, maar als je de game echt wilt spelen, dan zou ik wachten op een prijsdaling.