Mindscape, Wired Productions Ltd. en Caged Element Inc dagen alle snelheidsduivels uit om GRIP te ervaren: een razendsnelle, futuristische combatracer, die deze herfst zal verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One, het alles-in-één entertainment systeem van Microsoft, Nintendo Switch en Windows PC via Steam. Leden uit het originele team achter de klassieke combatracer Rollcagehebben de koppen wederom bij elkaar gestoken om fans opnieuw kennis te laten maken met arcaderacers, waarin duizelingwekkende snelheden worden gehaald en vernieling geen verboden woord is. Alles is toegestaan als het gaat om het halen van de eindstreep!
‘Het werken aan dit nieuwe raceproject is een droom die uitkomt’, zegt Robert Baker, principal programmer van GRIP en voormalig lead programmer bij de ontwikkelaar van Rollcage, Attention to Detail. ‘Er zijn ontzettend veel elementen in GRIP terug te vinden die de goede gevoelens van toen laten terugkeren. En ik hou van de ware race-ervaring die zowel Rollcage als GRIP bieden. GRIP is met recht de spirituele opvolger van de geliefde Rollcage-games uit de late jaren ’90 te noemen.’
GRIP benut de kwaliteiten van huidige generatie gaming hardware volledig. In de game wordt de snelheid van 767 mph overschreden en hierdoor is het de snelste racegame op vier wielen, die bovendien gebruik maakt van alle denkbare oppervlakken. Van wegen tot plafonds: als jouw banden het kunnen aanraken, dan kun je er op racen! De game zal profiteren van de kracht waar de PlayStation 4 Pro en Xbox One X over beschikken. Verwacht prachtige visuals, spectaculaire in-game physics en al het mooie dat Unreal® Engine 4 met zich meebrengt.
In GRIP racen spelers op negentien adembenemende tracks, verspreid over verschillende vijandige en buitenlandse werelden. Zonder het doel uit het oog te verliezen moeten spelers genadeloos zijn in hun missie om de finish te bereiken. Hierbij kunnen ze een arsenaal van elf verwoestende wapens en power-ups inzetten om de felle concurrentie achter zich te laten. Met wapens als explosieve pijlen, mijnen, raketten, schilden en turbo’s is het voor spelers mogelijk om niet alleen een vijandig doelwit te selecteren, maar ook de omgeving. Spelers kunnen daardoor keihard door bouwwerken heen racen of ze op tegenstanders laten vallen.
Racers kunnen kiezen uit een selectie van vijftien gepantserde auto’s – sommige snel en wendbaar, sommige bruut en zwaar bepantserd. Elk voertuig kan worden gepersonaliseerd met een groot aantal verschillende paintjobs, stickers, wielen en andere details. Meer informatie over de auto’s, tracks, wapens en andere modi van de game – waaronder Carkour en Arena – worden later dit jaar door Mindscape en Wired Productions bekendgemaakt.
GRIP is momenteel beschikbaar in early access op Steam, met een volledige release gepland voor PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, Xbox One, Xbox One X, Nintendo Switch en PC later dit jaar.