Home Featured Ratchet & Clank: Rift Apart review

Ratchet & Clank: Rift Apart review

Ratchet & Clank: Rift Apart is na Returnal en Demon Souls de eerste echte Playstation 5 game uit het doosje van Playstation Studios. Ratchet & Clank hebben voor veel mensen nostalgie, de games op de Playstation 3 waren geweldig en ook de reboot van vorige generatie was prima te doen. Rift Apart is het vervolg op de originele Into the Nexus en borduurt dus voort op het verhaal van Dr. Nefarious. Insomniac Games probeert met Rift Apart geweldige PS5 exclusive neer te zetten, de vraag is alleen of het ook een schot in de roos is.

De gameplay van Ratchet & Clank: Rift Apart is herkenbaar van de reboot, je hebt allerlei verschillende wapens, je gaat door levels heen waar je collectibles kan halen en waar je uiteindelijk door middel van platform gameplay naar je einddoel moet komen. De planten in A Rift Apart voelen allemaal uniek aan en brengen elke keer een nieuw gameplay element met zich mee. Zo kan je op een soort van slak rijden door het moeras, waardoor je makkelijk door bepaalde levels kan heen scheuren.

De verschillende wapens brengen allemaal zo zijn voor en nadelen mee. Het is wel van belang dat je verschillende soorten wapens gebruikt en daardoor je wapens ook hoger in level brengt. Door de game heen zal je merken dat je al die wapens ook nodig moet hebben, omdat je anders moeite gaat krijgen met de eindbazen van bepaalde levels en zeker aan het einde van de game. Mijn favoriete wapens waren uiteindelijk de buzz blades (een soort van ninja sterren die mijn tegenstander raakte), de blast pistol (het standaard wapen), de negatron collider (een soort hyperbeam die je tegenstanders verzwakt), de shatterbomb (soort granaat) en de lightning rod (je speelt Thor en elektrocuteert je vijanden). Alle wapens voelen anders aan en de een is ook veel sterker dan de ander. Met de Blast Pistol krijg je veel kogels, maar het duurt redelijk lang voordat een vijand neer gaat, terwijl met de negatron collider je tegenstanders redelijk makkelijk verzwakt, maar daar heb je er (uiteindelijk) maximaal 10 van. Het is dus belangrijk om je arsenaal uit te balanceren en te experimenteren met verschillende soorten wapens.

Dan komen wij uit bij de soorten vijanden in de game. In Ratchet and Clank: Rift Apart vind je een groot arsenaal aan soorten vijanden. Veel van deze vijanden kennen wij al uit eerdere games, waardoor het als thuiskomen zal voelen voor bepaalde spelers. Er is genoeg diversiteit aan vijanden en ook soorten vijanden. De handlangers van Dr. Nefarious zijn alleen al ontzettend divers. In grote gevechten zal je dan ook moeten dashen door het speelveld heen, wapens op de close range moeten gebruiken en ook wapens op de long range moeten gebruiken om iedereen uit te schakelen zonder dat jij door allerlei verschillende vijanden wordt aangepakt. Het is fijn om een diversiteit te zien in vijanden, waardoor de game ten alle tijde uitdagend blijft. Echter is er voor mij wel een probleem in de eindbazen. De eindbazen zijn redelijk eentonig. Vaak kom je tegenover een grote robot die van Dr. Nefarious is en die elke keer dezelfde aanvallen doet. De eerste twee keer is het prima te doen en zal je misschien ook wel dood gaan, maar na 5 keer deze eindbaas gehad te hebben, was het makkelijk om hem uit te schakelen. De game probeert het interessant soms te maken door dan TWEE van deze robots tegenover je te stellen en dat je ze dan beide uit moet schakelen. Echter is het totaal niet lastig om dit door te komen, omdat je de patronen herkend. Een paar eindbazen zijn interessant, zeker op het einde, maar verder waren de eindbazen niet perse om over naar huis te schrijven.

Dan moeten wij het natuurlijk hebben over waar de game over gaat, het gebruik maken van rifts. Insomniac had namelijk gezegd dat zij dit kunnen doen door middel van de SSD. Je kan de rifts op meerdere manieren gebruiken, je kan het gebruiken als een platform mechanisme om van het ene naar het andere platform te komen, je kan het gebruiken om snel aan de andere kant van een gevecht te komen en er zijn bepaalde rifts die je brengen naar optionele werelden waar je door middel van een kleine platform wereld uitrusting kan vrijspelen in de game. Het idee van deze optionele rifts vond ik erg tof gedaan, je drukt op L1 en instant wordt de wereld geladen en kan je binnenlopen en uitlopen, zonder dat er laadtijden zijn. Dit is ontzettend tof gedaan en laat zien dat de SSD werkelijk een toevoeging heeft in de Playstation 5. Het platform idee is ook prima uitgewerkt, maar is niet baanbrekend. Echter is het hele rift idee om tussen rifts te springen tijdens een gevecht niet geweldig. Het is namelijk niet zo dat jij in een andere wereld komt als jij door die rift gaat. Je trekt je eigenlijk naar die plek toe en kan je tijdelijk even ontsnappen van het gevecht, maar verder is het niet veel. Ik had hier toch wat meer van verwacht eerlijk gezegd.

Het verhaal

Het verhaal borduurt dus voort op Into the Nexus. Je bent al een aantal jaren gestopt met de held uithangen, maar nu komt Dr. Nefarious toch weer terug om je leven zuur te maken. Verder wil ik niet veel over het verhaal vertellen en ook niet spoilen, maar als je van voorgaande Ratchet & Clank games hebt gehouden, dan is dit verhaal ook prima! Het verhaal zit prima in elkaar met een goed begin, midden en een wat minder einde. Het begin brengt het verhaal lekker op gang en laat je spelen met Ratchet en Rivet en zal je verschillende planeten en personen bezoeken. Het midden van het verhaal geeft je gerichte opdrachten met een aantal side missies die je kan doen op de planeten (en natuurlijk het vinden van verschillende collectibles). Het uiteindelijk einde was best prima, maar de weg naar het einde toe voelde erg lang. De game is prima qua lengte (ik heb het einde gezien in 12 uur speeltijd), maar ik had het gevoel dat midden gedeelte van het verhaal bijna even lang aanvoelde als het einde. Op meerdere momenten denk je dat het einde van de game eraan komt, maar dan komt er toch nog een verlenging. Het is niet slecht, maar het laatste stukje voelde wel als een iets te lange sprint.

Graphics en geluid

Nu kunnen wij praten over hoe mooi deze game wel niet is en hoe soepel de game loopt! De game ziet er prachtig uit en de werelden die je bezoekt complimenteren hoe mooi jij er als Ratchet of Rivet eruitziet. De animaties zijn prachtig vormgegeven en alle wapens zien er werkelijk anders uit. Als je in de photo mode gaat dan kan je soms pas zien hoeveel details erin de game, de vijanden en de omgevingen zitten. De geluidseffecten in de game zijn daarnaast geweldig, alle wapens klinken anders, alle omgevingen klinken anders en de voice actors hebben prima werk geleverd. Wel raad ik aan om de game in het Engels te spelen, omdat dit het beste klinkt. De Nederlandse voice-over in de trailer was namelijk niet geweldig.

Ratchet & Clank: Rift Apart is een prima 3D platformer die niet al te veel nieuws probeert, maar wel zaken probeert te perfectioneren. Het gebruik maken van verschillende wapens, dat je collectibles nodig hebt om deze wapens up te graden en dat je ook keuzes moet maken welke wapens je volledig wilt upgraden is een geweldig onderdeel van deze game. Je wordt gedwongen om meerdere wapens uit te proberen en daardoor vind je uiteindelijk je favoriete wapens waardoor de game nog leuker wordt. Het platform gedeelte van de game is prima door gebruik te maken van rifts, puzzels en het switchen tussen bepaalde dimensies in bepaalde werelden. Het arsenaal aan vijanden is erg divers als wij het hebben over de niet eindbazen, de eindbazen zijn in mijn ogen wat eentonig, zeker de robots van Dr. Nefarious. Uiteindelijk is Ratchet & Clank: Rift Apart een prima platformer waar je ongeveer 12 uur uithaalt als je alleen de main game speelt en ongeveer 18-20 uur als je alles wilt ontgrendelen. Er is echter ook nog een Challenge Mode die je kan spelen na het uitspelen van de game om nog meer plezier eruit te halen.

Ratchet & Clank: Rift Apart is een geweldig vervolg op Into The Nexus, maar niet een perfecte game. Echter heeft Insomniac wel laten zien dat Ratchet & Clank een leuke en interessante titel is die zeker nog jaren mee kan in het Playstation ecosysteem.