Home Gaming Ranch Simulator review

Ranch Simulator review

Er zijn altijd wel van die games dat je eigenlijk niet wist dat ze er waren, maar dan uiteindelijk zijn ze toch wel leuk. Zo ook met Ranch Simulator, een indie titel van net geen 10 GB. Voordat je de game opstart krijg je een melding of je de titel normaal wilt starten of met DirectX 11, dit voor de computers met wat minder kracht. Veel verschil ga je niet merken hoor. De Anti Aliasing optie moet aanstaan, dit omdat anders de game er niet uitziet. Je hebt geen controller nodig, meer omdat deze niet wordt ondersteund. Maar verder werkt het zoals je verwacht.

De game begint voor mij best apart, ik zag het niet aankomen zeg maar. Maar goed, je maakt je eigen rancher aan. Er zitten flink wat opties in, van geslacht, kapsels, postuur en kleding. Je kan het zo gek niet verzinnen. Ik heb altijd een tik dat ik dan toch wil dat het karakter een beetje eruit ziet zoals ik zelf. Ik hoef al die gekkigheid niet, maar als jij een heel apart karakter wilt maken dan kan dat.

Goed, karakter is aangemaakt en dan spawn je midden op de weg en begint het avontuur. In de buurt vindt je een ranch en een brief, deze is van je opa. En nu zou je denken deze wordt voorgelezen, maar daar ga je de mist in. De game heeft namelijk geen voiceacting, dus je zal de brief gewoon moeten lezen. Dan wordt je duidelijk dat je de ranch hebt gekregen, het is een goeie ranch maar wel een opknappertje. Dat is nogal zwak uitgedrukt, in mijn beleving is het een stuk land met een wrak erop haha.

Goed, gelukkig maakt de muziek in de game een hoop goed……. Helaas, daar had ik je. Er is namelijk ook geen muziek te vinden in de game. Dus ik zeg lekker je spotify aan en aan de slag, anders wordt het een hele saaie bedoening. Is er dan helemaal geen geluid in de game? Jawel hoor, je kan een radio aanzetten welke wat muziek afspeelt, je kunt er één in je voertuig laten zetten. Maar dat is het dan wel weer. Ik laat het dan liever uit en speel met mijn eigen muziek. Want de muziek van de radio is nou niet zo denderend. Eigenlijk is het geluid in zijn geheel niet echt om over naar huis te schrijven. Soms mist er iets, soms is er even niks. En dan het andere moment past het weer precies.

Goed, naast het geluid beschikt de game wel gewoon over een dag en nacht cyclus en als je nog even doorspeelt dan gaat het zonnige weer gewoon over in de regen. Het geeft dan toch wel een leuk gevoel, de regen heeft gelukkig wel geluid. Helaas valt het verder dan wel weer tegen, er zitten niet echt animaties in de game, als je iets bouwt is het er ineens, als je instapt zit je er ineens in. Het maakt dan niet echt indruk grafisch verder.

Maar goed, hoe speelt het verder dan? Nou vrij gemakkelijk eigenlijk wel, je krijgt een takenlijstje dat je kan voltooien. Wat heb je nodig en zo voort. Je ziet puntjes op de map waar je heen mag. Dat maakt het dan allemaal wel vrij makkelijk en toegankelijk. Voor het voltooien van deze taken krijg je ook nog eens geld, dit kan je dan weer uitgeven aan spullen in de winkel. In de winkel krijg je de mogelijkheid om kant en klaar hout te halen, in plaats van een boom om te moeten hakken en te zagen. Je kan alles halen, van een zaagmachine tot beton voor de fundering.

Let er wel op dat alles wat je koopt ook vervoert moet worden. In het begin is dit vrij lastig omdat je niet over een vrachtwagen of iets beschikt. Maar dat veranderd in de loop van de tijd natuurlijk. Mits je het zo lang vol houdt met de game.

De game is ook niet heel logisch, ik moest om te starten met bouwen, het oude huis afbreken. Nu is dat natuurlijk geen probleem, maar wel als ik dit stuk voor stuk moet doen en op zolder moet beginnen. Daarbij kan je een muur niet demonteren als er een lamp hangt. Hoezo kan dit niet gecombineerd. Ik mis gewoon wat slimme dingen. Daarbij als je even niet goed mikt, dan kan je klikken tot je een ons weegt. Daarentegen is het bouwen van een huis wel grappig, je moet dus echt alle onderdelen toevoegen op de plek waar ze terecht komen. Misschien is het wel dat de game echt iets probeert na te streven en ik zelf gewoon wat gemak zocht. Het doet wel wat het beloofd zeg maar.

De begin klusjes rondt je eigenlijk vrij rap af, daarna is het free for all. En daar houdt het voor mij een beetje op. Je kan natuurlijk een schuur bouwen, je huis upgraden, meer diertjes. Maar ik hou van doelen. Goed, het is nog een early acces titel dus we geven het een kans. De uitgever heeft meer dieren voor de ranch beloofd in de volledige versie. Ook zullen er meer voertuigen komen en krijgt de game een oppoetsbeurt. Ik ga zeker later nog even terug komen om de game te checken.