Hoewel eerdere berichten suggereerden dat de geruchten over een draagbare PlayStation 6 aangeven dat deze PS5-games kan draaien – zij het op lagere resoluties – wijst een nieuw gerucht erop dat de compatibiliteit mogelijk verder reikt dan we aanvankelijk dachten. In een bericht op de NeoGAF-forums meldde Kepler – bekend van de juiste onthulling dat de PS5 Pro gebruikmaakt van RDNA 4-functionaliteiten in september – dat de draagbare PS6 compatibel is met de PS5 op het gebied van de gebruikte shader-binaries.
Theoretisch betekent dit dat ontwikkelaars niet veel hoeven te doen om hun game te laten draaien op de vermeende console. De game zou gewoon goed moeten draaien, omdat er geen extra compilatie nodig is dankzij de compatibele shader-binaries. Kepler merkt echter wel op dat, als er verder niets aan gedaan wordt, de prestaties van de game op de console mogelijk niet ideaal zijn. Ontwikkelaars zullen dus waarschijnlijk toch wat werk moeten verrichten om hun games te optimaliseren voor vloeiende framerates op de draagbare PS6.
Dit sluit aan bij eerdere berichten, waarin werd aangegeven dat de geruchtenconsole draait op een SoC (System on a Chip) die is vervaardigd met een 3 nanometer-proces, en die tot 15 watt aan vermogen kan gebruiken. Hoewel dit niet als hoog vermogen wordt beschouwd, zorgt de efficiëntie van moderne chipfabricage ervoor dat de SoC toch vrij krachtig kan zijn. Volgens Kepler zal de kracht van het vermeende draagbare gamingsysteem ergens tussen die van een PS5 en een Xbox Series S liggen.
Dit betekent ook dat de SoC die wordt gebruikt voor de draagbare PS6 verschilt van die in de hoofdconsole. Volgens het rapport is de chip van de handheld specifiek ontworpen om op lage spanningen te kunnen draaien.
Hoewel Sony nog lang geen officiële bevestiging heeft gegeven over een nieuwe generatie PlayStation-consoles die in ontwikkeling zou zijn, gaf het bedrijf in 2022 wel aan dat een nieuwe console mogelijk na 2027 op de markt komt. Deze verklaring werd gedaan tijdens de overname van Activision Blizzard door Microsoft, en bevatte ook de zorgen van Sony over het mogelijk niet meer beschikbaar zijn van Call of Duty-games op hun platformen als gevolg van die overname.
Als we naar de geschiedenis kijken: tot de lancering van de PS4 volgde Sony een cyclus van vijf jaar tussen de consoles, van de originele PlayStation tot aan de PS3. De PS4 werd echter in 2013 gelanceerd, na de langste generatie tot dan toe – acht jaar. Sindsdien volgt Sony dit patroon, waarbij de PS5 ook ongeveer acht jaar na de PS4 uitkwam.
Als de geruchten over Sony’s plannen voor een draagbaar gamingsysteem dat samen met de PS6 op de markt komt waar blijken te zijn, zou het bedrijf terugkeren naar de markt voor handheld-consoles. Daar zijn ze al meer dan tien jaar afwezig, mede door het commerciële falen van de PlayStation Vita. Sony zou dan waarschijnlijk hopen het succes van de PlayStation Portable te evenaren, vooral gezien de stevige concurrentie van draagbare gaming-pc’s zoals de Steam Deck en de Asus ROG Ally, evenals andere consoles zoals de Nintendo Switch 2 en wat Microsoft mogelijk in ontwikkeling heeft.