Predator Hunting Grounds moet ons een extra ervaring geven in het Predator universum en toen de game werd aangekondigd leek iedereen vol lof. Een game waar vier mensen het opnemen tegen 1 predator leek iedereen ontzetten tof (vooral het idee om met een Predator iedereen kapot te maken). Toch kwamen er nog de beta wat negatieve berichten naar voren. Zo waren de laadtijden lang en werd de gampelay na ene paar keer toch wat te saai. De vraag is of dit in de uiteindelijk game nog veranderd is of dat Predator Hunting Grounds een game met een tof idee, maar een matige uitwerking is.
De gameplay
Predator Hunting Grounds is een asymetrische shooter, wat, zoals hierboven vermeld staat, een game is waar je 1vs4 speelt. Dit concept kan zeker herkenbaar overkomen, omdat de ontwikkelaar van deze game ook Friday the 13th heeft gemaakt, een game met precies hetzelfde concept. Als onderdeel van het team van 4 zal je eerst informatie in bepaalde kampen moeten verzamelen of de kampen moeten opblazen, zodat je uiteindelijk de jungle in kan waar vijanden zijn en natuurlijk de Predator. In eerste instantie geeft de jungle een heel beklemmend gevoel en dat doet de game op het eerste gezicht ook ontzettend goed. Er zijn overval vijanden die je willen vermoorden en ergens luurt de Predator die je van achter aan kan vallen en met een kick van het leven kan beroven. De eerste twee potjes voelen ook zo aan, maar na twee potjes begrijp je een aantal zaken. De computer gestuurde vijanden zijn niet al te slim, ze schieten vaak meer mis dan een gemiddelde Stormtrooper en rennen soms voor je weg terwijl ze je wel gezien hebben (Ik zou dat soort bewakers niet betalen..). Dit zorgt ervoor dat je vaak de AI vijanden makkelijk kan verslaan en eigenlijk daar niet bang voor hoeft te zijn. De gameplay als marinier is dus niet zo spectaculair, de kampen lijken veel op elkaar, de missies zijn niet al te verschillend en na twee games heb je de game echt wel door en begint het aardig te vervelen.
Maar dat is het onderdeel van het zijn van de marinier! Hoe zit het met het spelen als de Predator? De eerste keer dat je de Predator bent voel je je oppermachtig en wil je door de jungle heen rennen als een gek. Je speelt de predator in third person mode en dat is erg fijn, omdat door de jungle rennen en over takken heen springen nou niet echt weggelegd is in first person. Als Predator spelen is het hoogtepunt van dit spel, alleen voelt hij wel soms wat zwak aan. Vaak zijn een aantal kogels al genoeg om hem dood te laten gaan en je dus te laten verliezen, terwijl in mijn ogen de Predator in de films altijd veel krachtiger was en een stuk beter tegen kogels kon. Hierdoor voelt het spelen als Predator soms een beetje ongebalanceerd, wat zonde is, omdat jij je juist willen voelen als een veel te krachtig beest. Echter voelt het parkour gedeelte en het stealth gedeelte van de game wel ontzettend sterk en is er niks zo heerlijk als van achter een van je doelen uit te schakelen zonder dat hij doorhad dat jij hem al minuten lang aan het volgen was..
Sommige matches zijn wel uitermate spannend, zeker als je als marinier speelt en speelt tegen iemand die weet hoe hij/zij met de Predator moet spelen. Op het moment dat je speelt tegen iemand die geen idee heeft hoe hij de abilities van de Predator moet gebruiken, kan een match heel erg makkelijk soms aanvoelen en voelt de match totaal niet zenuwslopend. De balans is soms ver te zoeken..
De wachttijden zijn veels te lang
Een van de grote problemen van deze game zijn de wachttijden. Je kan ervoor kiezen om een wachtrij te gaan om te spelen als marinier of om te spelen als Predator. De wachttijden om te spelen als marinier duren tussen de 30 seconden en vaak 3 minuten. De laatste tijd merk ik wel dat het vaak eerder tegen de 3 minuten aan zit dan tegen de 30 seconden. Het wachten op het spelen als Predator kan echter veel langer duren. Zo heb ik een keer 12 minuten gewacht voordat ik in een lobby terecht kwam. Daarnaast heb ik ook een aantal keer meegemaakt dat ik in een lege lobby terecht kwam en daarna eruit werd gegooid. Uiteindelijk wil ik een game ook spelen en wil je niet steeds hoeven wachten of dat je gewacht hebt en uiteindelijk eruit wordt gegooid. Dit is een van de grootste frustratie voor mij, zeker als een game net een maand uit is, omdat je verwacht dat er dan weinig tot geen wachttijden zullen zijn.
Graphics
De graphics zijn niet al te denderend om met de deur in huis te vallen. De game kan er op momenten erg sterk uitzien, zeker als het licht van de zon mooi valt op de Jungle, maar vaker zijn de graphics ongeïnspireerd, loopt het beeld soms vast (op een PS4 Pro) en het beeld leek soms ook wat korrelig. De predator zelf ziet er in mijn ogen ontzettend bruut en goed gevormd uit, wat zeker belangrijk is voor deze game. De kampen lijken allemaal erg op elkaar, zeker de hutten, een beetje variatie had fijn geweest.
Conclusie
Predator: Hunting Grounds was een game met ontzettend veel potentie, maar is eigenlijk een teleurstelling geworden. De balans in deze game is lastig te vinden, soms zijn games ontzettend spannend, maar vaak zijn games saai, repetitief en ongeïnspireerd. Het spelen als Predator is ontzettend tof, alleen voelt hij soms wat under powered aan, waardoor de ervaring soms ver te zoeken is. De wachttijden die erbij komen hebben mij redelijk wat frustratie gegeven, omdat je graag de game wilt spelen en niet steeds wilt wachten. Ik heb hoop dat de ontwikkelaars de komende tijd de game gaan ondersteunen, meer balans gaan aanbrengen en DLC gaan aanbieden om de game meer gevarieerd te maken en de ervaring rijker te maken voor Predator en niet Predator fans. Deze game kan zeker tof zijn voor fans van de Predator, omdat de Predator ontzettend tof en gaaf wordt neergezet, maar de gameplay die erom heen draait is op dit moment het niet waard om voor deze game de aanschafprijs neer te leggen. Zonde, maar wel de waarheid.