Home Gaming Pokémon Violet & Scarlet review

Pokémon Violet & Scarlet review

Vorige maand was de release van Pokémon Violet en Scarlet, na de wissel met Pokémon Legends Arceus, waar gekozen werd voor een ander soort speelstijl,  wel een grote wereld, maar net niet dat open wereld gevoel. Is het begin wel gelegd voor wat wij nu kennen als Violet en Scarlet, daarbij horende de grote open wereld Paldea. Wel is het verschil met Arceus echt merkbaar, Arceus was nieuw, fris en een hele andere kijk op de Pokémon wereld. Waar we met deze lichting eigenlijk weer in de al oude richting gaan.

Pokémon Violet en Scarlet borduren voort op waar je Pokémon van kent, een lineair verhaal en progressie gaande weg. Je krijgt wat beginnersmissies en daarna is het hupsakee los de wereld in, je krijgt nog wel even de keuze over drie verhaallijnen om te volgen, zo kan je nog een beetje kiezen welke richting je uit wilt gaan. Zo is er de al oude standaard de gym leiders verslaan, een Super grote Pokémon opjagen en een andere is Team Star verslaan.

Voor de bekende van de serie zal je merken dat deze verhaallijnen eigenlijk al een keer voorbij zijn gekomen. Wel is de route die je nu kan nemen echt aan jou en kan je dus de gymleiders verslaan zoals jij zou willen, daarnaast kan je ook Team Star links laten liggen. Het is namelijk volledig aan jou. Wel moet ik je waarschuwen dat het uitdagen van de laatste gym misschien niet heel slim is als eerste, level scaling is niet echt een optie in de game. Daardoor wordt je ook wel weer een beetje beperkt in je doen en laten.

De game is niet baanbrekend nieuw, maar voor de Pokémon fans kan hij zeker wel bekoren er zitten leuke karakters in en het plot is zeker leuker dan voorgaande jaren. Het is gewoon leuker om deze game door te lopen en merkte daarbij voor mezelf weinig irritatie op.

Maar er is wel irritatie en dat is jammer. De game heeft gewoon wat issues om stabiel te kunnen draaien, er zijn framerates die omlaag klappen, grafische glitches en meer. Gelukkig heb ik er niet heel veel last van gehad, maar het haalt wel wat weg van de schoonheid die Pokémon heet.

Ook vind ik het vrij jammer dat er maar drie missies, de hoofdmissies zijn dan. Er is niet echt een zijmissie  of dat je wordt uitgedaagd om gebieden te verkennen. Paldea is een grote open wereld waar zoveel uit te halen was, maar dat niet is gebeurt.

Vroeg in de game krijg je al je legendarische Pokémon, hiermee wordt het verkennen van de wereld een stuk makkelijker en aangenamer. Maar echt plezierig wordt het nooit helemaal. Je krijgt verderop in de game nog de opties om je mount wat upgrades te geven, hierdoor zal het nog wat sneller en soepeler gaan. Maar waar je bij sommige games echt even van je mount af gaat om lekker te verkennen, zal je merken dat je hier van punt a naar b gaat en dat is het. Die uitdaging om elk hoekje te ontdekken miste ik hier dan ook compleet.

Voor de echte die hard Pokémon Fans is de wereld groot zat om hun Pokedex te vullen, daar kan je gewoon zoet mee zijn en dat is dan ook echt nog wel leuk om te doen. Er zijn dan ook genoeg nieuwe Pokémon om te ontdekken in Paldea. Maar net als met elke nieuwe generatie, zijn er ook flaters van Pokémon, je gaat toch soms denken of de inspiratie niet een beetje op is. Daarnaast hebben wat oude Pokémon nieuwe evoluties gekregen, dat maakt het dan altijd wel weer vet.

Pokémon Scarlet en Violet is dan ook een goeie mix van slechte en goeie Pokémon, dit allemaal bij elkaar gegooid en zoek het maar uit. Daarnaast zijn er ook een paar copy paste verhalen te vinden. Misschien valt het sommige mensen niet eens op, maar voor mij is dat toch wel een no-go.

Dan zijn er natuurlijk de gevechten in de game, deze volgen de bekende strategie en turn based actie, maar met een nieuwe gimmick, Terastallizing. Dit is de tegenhanger van de Mega Evoluties en Gigantamaxing. Het geeft Pokémon een flink voordeel in de gevechten of zelfs een nieuwe vorm. Je krijgt een flinke poost in het type Pokémon of Tera dat je hebt. Zo kan je bijvoorbeeld een vuur Pokémon hebben met een ijs tera, dan gaat het strategie boekje in eens een andere kant op.

Het is een leuke nieuwe feature in de game en geeft de gevechten weer een andere dimensie. Het veranderd je Pokémon niet qua uiterlijk, behalve dat deze een soort glimmend harnas krijgt. Het is niet zo opvallend als de Mega evoluties, waarbij je echt een mega Pokémon kreeg, maar voor het strategie effect doet het zijn ding.

Misschien wel de leukste toevoeging aan de game is co-op, het is namelijk mogelijk de game met vier vrienden te verkennen. En dit maakt het dus heel handig om zo exclusieve Pokémon te ruilen, samen te verkennen en raids te doen. Pokémon is gewoon een heerlijke game en zeker om samen met vrienden te spelen. Helaas heeft deze gewoon teveel technische problemen om echt lekker te genieten. Maar de fundering ligt er.

Wat de toekomst ons brengt is afwachten, maar met de ervaring van nu kan het alleen maar beter.