Pearl Abyss heeft vandaag aangekondigd dat Shadow Arena zijn primaire spelmodus heeft verschoven van 1v40 battle royale naar een teamgebaseerde “Trio-modus”. De verandering komt na een uitgebreide beoordeling van de feedback van spelers tijdens vroege toegang, waardoor de ontwikkelaars de mogelijkheid hebben om hun spelers precies te geven waar ze om vragen: meer strategische en coöperatieve gameplay. De grootste verandering is een dramatische verschuiving in reikwijdte, waarbij de nieuwe “Trio Mode” de gevechten beperkt tot 3v3-gevechten, waarin elke teamgenoot een duidelijk gedefinieerde rol heeft.
Bovendien heeft Pearl Abyss verschillende Hero-rollen in het team geschetst: elke held in Shadow Arena valt nu in drie verschillende categorieën, met meer specifieke teamrollen die teamwerk, strategie en een coöperatieve focus vergemakkelijken.
Brawler: heeft hoge levens- / verdedigingsvaardigheden en gebruikt sterke crowd control en rush-vaardigheden om gevechten te leiden, maar is beperkt in aanvalsbereik. Brawler Heroes zijn onder meer: Schultz, Goyen, Jordine Ducas
Dealer: Een snelle en mobiele klasse met hoge schadevaardigheden, maar met lage HP- en verdedigingsstatistieken. Dealer Heroes zijn onder meer: Yeonhwa, Haru, Orowen, Ahon
Ondersteuning: gericht op buffs en genezende groepsleden, maar is geen sterke 1v1-strijder. Support Hero omvat: Herawen
Naast de nieuwe spelmodus en teamrollen heeft het Shadow Arena-ontwikkelingsteam ook verschillende nieuwe functies toegevoegd om de gameplay opnieuw in balans te brengen en te stroomlijnen, samen met de meer strategische en coöperatieve gameplay. Nieuwe features zijn onder meer:
- Nieuwe Black Spirit-vaardigheden: Matchlock, een vuurwapen en Hand of Healing, een genezende vaardigheid, zijn beschikbaar als nieuwe Black Spirit-vaardigheden
- Een nieuwe in-game winkel, waar spelers tokens inruilen die monsters laten vallen in de strijd voor items om teamstatistieken zoals aanvalspunten, HP, verdedigingspunt, bewegingssnelheid en aanvalssnelheid te verbeteren.
- Andere veranderingen in balans en gameplay omvatten het verwijderen van de Laytenn en Putrum, omdat ze werden overmeesterd en van de gevechtsbalans afkwamen.
- Een nieuwe functie toegevoegd aan het scherm met resultaten na de wedstrijd stelt spelers in staat om een overzicht te zien van de teamleden en de uitrusting, statistieken en schade die tijdens de strijd is aangericht.
- Het ontwikkelingsteam pakte ook problemen aan waarbij speciale aanvallen en combo-effecten het zicht van de speler belemmerden. Deze beelden zijn afgezwakt en het team heeft ook de kijkhoek op macroniveau verbreed om de zichtbaarheid van de speler te vergroten.
De originele Shadow Arena-spelmodi, zoals Battle Royale, zijn nog steeds beschikbaar voor informeel spelen in privélobby’s.