Bandai Namco Entertainment Inc. viert de veertigste verjaardag van PAC-MAN met activiteiten en partnerships om deze mijlpaal te vieren met fans over de hele wereld. Het toonaangevende videogames en popcultuur icoon wordt relevanter dan ooit in de veertig, wanneer hij schittert in nieuwe videogames en merksamenwerkingen.
PAC-MAN werd geboren op 22 mei 1980 en kreeg vrijwel direct zijn sterrenstatus. Eerst in arcadehallen, daarna in popcultuur met de hit “PAC-MAN Fever” en door een reeks andere merk- en entertainment verschijningen in de jaren tachtig en negentig. Met een merkherkenningspercentage van 90% over de hele wereld, blijft het imago en merk van PAC-MAN één van de meest bekende ter wereld.
Terwijl PAC-MAN deels de oversteek heeft gemaakt naar de wereld van entertainment, ligt zijn hart nog altijd bij videogames. Als onderdeel van zijn veertigste verjaardag, zullen er nieuwe PAC-MAN-videogames van Bandai Namco Entertainment uitkomen, te beginnen met PAC-MAN LIVE STUDIO dat naar het Twitch-gameplatform komt in samenwerking met Amazon Games. In deze game kunnen vier spelers het tegen elkaar opnemen in een doolhof om te zien wie de meeste pellets zal eten en wie het level weet te overleven. Spelers kunnen ook hun eigen PAC-MAN-doolhoven maken en deze online met vrienden delen of het klassieke PAC-MAN-spel spelen.
Voor liefhebbers van klassieke arcade-ervaringen, zal een speciale Tastemakers 40th Anniversary Arcade 1UP-machine zijn debuut maken in 2020, gevolgd door 40th Anniversary Counter-cade, Party Cade en Head-to-Head. Daarnaast komen er later in 2020 nog meer nieuwe PAC-MAN-games aan.
Op het gebied van samenwerkingen en technologie zit PAC-MAN ook niet stil, doordat hij dit jaar begon door te verschijnen in BANDAI’s nieuwste Tamagotchi-speelgoed.
PAC-MAN keert ook terug in PAC-MAN en de Ghostly Snack Attack, het volgende hoofdstuk in de PAC-MAN Stories-serie op het Alexa-platform van Amazon. De game vertelt een interactief verhaal waarin kinderen en hun ouders hun eigen keuzes maken in een avontuur dat deze zomer beschikbaar zal zijn op Amazon Alexa in het Engels in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Ierland, Australië en India.
Gezien PAC-MAN de schijnwerpers nooit uit de weg gaat, verschijnt er ook een speciaal 40 th Anniversary-boek, gemaakt door het Nederlandse Cook & Becker. Dit boek blikt op retrospectieve wijze terug op de de creatie en het leven van PAC-MAN in de aanloop naar zijn veertigste verjaardag.
Bandai Namco Entertainment werkt ook samen met Numskull om exclusieve PAC-MAN-merchandise te introduceren, ter ere van het het 40-jarig jubileum van de gaminglegende. Ten eerste zal een PAC-MAN 40th Anniversary Quarter Arcades-kast in zeer beperkte oplage (slechts 256 stuks) beschikbaar zijn, ondertekend door de oorspronkelijke maker van PAC-MAN, Toru Iwatani. Daarnaast zal er een Standard Edition van de PAC-MAN 40th Anniversary Quarter Arcade beschikbaar zijn, evenals verschillende andere items die deel zullen uitmaken van een line-up die vanaf juli te koop is.
PAC-MAN is ook het onderdeel van geavanceerd AI-onderzoek dat wordt uitgevoerd door NVIDIA. Een nieuw AI-model, gemaakt door NVIDIA Research met de naam NVIDIA GameGAN, is door 50.000 keer de originele PAC-MAN te spelen inmiddels dusdanig opgeleid dat het een volledig functionele versie van PAC-MAN kan genereren, zonder onderliggende game-engine. Dat betekent dat zelfs zonder de fundamentele regels van een game te begrijpen, deze AI de game helemaal zelf opnieuw kan maken.
Muziek is altijd onderdeel geweest van het PAC-MAN-merk en na het componeren van het nieuwe PAC-MAN 40th Anniversary-themalied “JOIN THE PAC”, is de wereldberoemde Japanse techno artiest Ken Ishii terug met nieuwe nummers in PAC-MAN 40th ANNIVERSARY COLLABORATION vol.1, PAC-MAN 40th ANNIVERSARY COLLABORATION vol.2 en PAC-MAN 40th ANNIVERSARY COLLABORATION vol.3. De beats van PAC-MAN zijn te beluisteren via Spotify, Apple Music, Amazon Music, Qobuz en Deezer. Elke maand worden er tussen 22 mei 2020 en 24 juli 2020 nieuwe tracks gelanceerd. Zodra alle tracks zijn uitgebracht, verschijnt er een speciaal cd-compilatie album dat zal worden uitgegeven met albumhoezen ontworpen door The Designers Republic, bekend van hun ontwerpen voor Warp Records en Aphex Twin. Fans die toegang willen tot soundtracks van games zullen blij zijn om te horen dat de soundtracks van PAC-MAN & GALAGA DIMENSIONS, PAC-MANIA en PAC-MAN Championship Edition DX vanaf vandaag ook beschikbaar zullen zijn op de hierboven vermelde muziekstreamingservices.
Ten slotte nam PAC-MAN onlangs deel aan het Stay Home and Play-initiatief van Google door de toevoeging van PAC-MAN’s zeer populaire 30th Anniversary Google Doodle, dat een volledig speelbaar PAC-MAN-doolhof integreerde in het Google-logo. In 2010 werd Google Doodle wereldwijd liefst 4,8 miljoen uur gespeeld.
“PAC-MAN was de eerste echte superster van onze branche en zijn uithoudingsvermogen zegt veel over de ervaringen die hij aan fans heeft gegeven en de liefde die ze hem in ruil daarvoor hebben gegeven,” aldus Hervé Hoerdt, Senior Vice President van Digital, Marketing en Content bij Bandai Namco Entertainment Europe. “Hoewel 2020 voor iedereen een moeilijk jaar is, hopen we dat onze fans de drive van PAC-MAN kunnen belichamen door altijd vooruit te gaan sterker terug te komen van tegenslagen en elke uitdaging aan te gaan!”