Home GamingAndroid Overwatch 2 review

Overwatch 2 is er, de game is gratis en dus beschikbaar voor iedereen. De game is een opvolger van de in 2016 verschenen game, Overwatch. Het is de hero shooter van Blizzard en momenteel is de game nog een PvP game waarin helden het tegen elkaar op nemen. Helaas is er nog geen PvE modi, die had op basis van het ontwerpen van de helden en de verhalen niet geheel misstaan.

De game heeft wat nieuwe mechanics mogen ontvangen, deze zullen de spelers denk wel waarderen. Maar voor het zover is, krijg je als nieuwkomer gewoon rustig de kans om de game te leren. Je krijgt wat oefen potjes om beetje het gevoel te krijgen, je krijgt niet alle helden meteen tot je beschikking, zodat je niet in de keuze stress komt. Zo kan je eigenlijk op een geleidelijk tempo de game aanvoelen. Daarnaast is er een nieuwe battle pass gekomen, deze is gekomen in combinatie met het free to play ontwerp van de game. Zo werd de game een stuk toegankelijker om te spelen voor iedereen. Want zeg nou zelf, gratis de game testen of eerst betalen en er dan achter komen dat je het niks vindt is toch een stuk minder. Maar goed, we dwalen af.

Als je de game op start zit je er eigenlijk meteen in, het design van de menu’s, de karakters, de wereld, het is gewoon af en ziet er gruwelijk uit. Er zijn genoeg helden om uit te kiezen, elk met zijn eigen speelstijl, emotes, stem lijnen en ga zo maar door. Er is echt bizar veel werk in dit ontwerp gaan zitten als je het mij vraagt. Goed de game is vergeleken met zijn voorganger niet wereldschokkend anders, maar als iets goed is en werkt hoef je dat niet perse te veranderen.

Goed, zoals gezegd is de game dus een online hero shooter. Daar bestaat een potje uit het verzamelen van een team en dan de tegenstander te verslaan. Dit verslaan doe je door het objective vast te houden, een karretje van a naar b te brengen, etc. Na het potje krijg je XP punten en je zal zien dat potjes eigenlijk niet langer dan 10 minuten duren. Je hebt wel de hele 10 minuten actie, het is niet dat je even niks kan doen.

Dat is ook meteen het punt waarop de game anders is dan sommige andere shooters. Er is gewoon constant actie, je bent steeds aan het bedenken hoe je bij een punt komt, hoeveel vijanden staan er, welke held heb je nodig voor dit. Je duikt erin, faalt en gaat weer opnieuw de strijd aan. Die strijd kan je aan gaan met helden, maar deze helden zijn weer onderverdeeld in drie types, Support, Tank en Damage. Een gebalanceerd team zou altijd het beste resultaat hebben, dit omdat de Support de rest kan healen, de tank meer schade kan incasseren, maar ook langzamer is. En de Damage eigenlijk snel overal omheen kan en schade kan toe dienen. Mix je deze drie dus samen in een team dan sta je als een huis.
Daarnaast heeft elke held ook zijn eigen manier van het uitvoeren van zijn taken. Zo heb je helden die hebben rocket launchers, geweren of ga je dichtbij met shotguns. Wil jij een schild, een plasma schild of juist heel iets anders. Er zijn genoeg opties die bij jou speelstijl passen en het team perfect kan aanvullen.

Naast de gewone aanvallen, maken de helden gebruik van krachten maar ook een ultimate is aanwezig. Deze krachten zorgen ervoor dat jij het veld in jouw voordeel kan draaien, elke held heeft krachten die specifiek voor dat karkater zijn en daarop inspelen. En de ultimate maakt het af als toetje. Zo is er Heldin, Ashe, ik speelde met haar en haar rifle is al heerlijk om mee te schieten, het voelt als een western. Maar als de vijand dichtbij komt pakt ze haar shotgun, waarop de tegenstander naar achter vliegt, maar ook zijzelf. Hierdoor creëer je ruimte ne kan je ineens door met je afstand aanval. Zo is er ook een held die ineens allemaal rakketen als ultimate afvuurt, zorg maar dat je aan de kant gaat want het zijn er echt genoeg. Het spelen met deze krachten, het uitvinden wat het lekkerste werkt voor jou, maakt de game uitdagend en leuk.

Ben jij nou echt een fan van ranked play en wil je graag laten zien dat je de beste bent, maar je bent nieuw in de game. Dan moet je wel even geduld hebben. De game vraagt namelijk 50 potjes van je, eer je ranked mag gaan spelen. Dat duurt dus wel even, maar tegen die tijd heb je de game wel echt volledig onder de knie. Het had wel wat sneller gemogen van mij.

Dan is het wel leuk dat welke map je speelt, bepaald welke modi er is. Zo zijn er Control Maps, hier moet je zoals gezegd één objective pakken, Escort zorgt ervoor dat jij als team de lading moet brengen naar punt b, dan is er nog Push, deze zorgt ervoor dat beide teams de lading moeten verplaatsen. Dan hebben we ook nog een leuke lading aan Hybrid mappen, deze beginnen als control en veranderen daarna in een escort map. Het is leuk, je hebt dus altijd wel wat variatie in gameplay en speelstijl. Daarbij draait alles altijd om één punt, dat maakt dat het altijd hectisch en druk is.

Maar Mark, dit hadden we toch eigenlijk ook in deel 1 al? Dat klopt, eigenlijk hadden we veel van dit al in het vorige deel. Ik mis gewoon echt een PvE modi, die had zeker niet misstaan in deze game. Een gruwelijk verhaal over de helden, een stuk achtergrond verhaal of iets. Ik had dit graag uitgebouwd zien worden. De helden zijn namelijk stuk voor stuk geniaal neergezet en daar blijft het dan een beetje bij.

Het grootste verschil met de 2016 versie is dat we nu toch wel echt een gratis game hebben met wat nieuwe mechanics. En vergeet de battlepass niet, deze vult dus langzaam aan als jij je potjes speelt. Je speelt wat beloningen vrij, sommige zijn er gratis en voor de andere zal je een premium pass moeten aanschaffen. Je zal toch wel echt een flinke grind moeten hebben wil je dingen vrij spelen, want het gaat niet heel snel. Koop jij de battle pass, dan gaat het net wat sneller allemaal. Er wordt natuurlijk altijd gestuurd naar een inkomstenbron, en hier is het dus echt duidelijk dat men hoopt dat jij de pass koopt. Ook duurt het kapot lang voor je wat Overwatch munten hebt bemachtigd. Voor een battlepass heb je er 2000 nodig, en die kan je in één seizoen echt niet bij elkaar spelen. Eigenlijk is de game gratis, maar wil je alles eruit halen is hij gewoon betaald.

Ben jij fan van de eerste Overwatch dan is het ook totaal geen probleem en ga je vol los in deze game. Dan past de game bij jou. De game is vol met kleur en actie. Sommige helden vallen echt goed op met hun heerlijke kleuren. Verstoppen is er dan ook niet echt bij. Wat je misschien mist is een radar, dat klopt, deze is niet aanwezig in de game. Je zal echt af moeten gaan op geluid van voetstappen en schoten. Goed opletten blijft er dus bij, het voordeel is wel dat de vijanden vaak van een paar bekende kanten kunnen komen en niet heel vaak ineens achter je staan. Dat is dan wel het voordeel.

Ik vind Overwatch 2 een waardig vervolg, je kan heerlijk even een paar potjes spelen als je je verveelt, ze duren niet lang en je hebt meteen je dosis actie gehad. Wat nieuw is, is dat je nu ook met vrienden op een andere console kan spelen. De game beschikt namelijk over Cross progressie en Cross play over alle platformen. Dus ga van je Xbox naar de Switch en dan naar de PC. Zolang jou account gekoppeld is kan jij door waar je gebleven bent. De game is zeker het proberen waard als jij een leuke actie shooter wilt.