Wij mochten een tijdje geleden de persconferentie bijwonen van de Titanic. En daar mochten wij ook een vraag stellen! Wij wilden graag weten wat James Cameron anders had gedaan met filmen als hij het nu had moeten filmen. Hieronder zijn uitgebreide antwoord.
JON: Dus, Sven uit Nederland wil weten, is er iets wat je anders zou doen vandaag als je de film nu zou maken, dan wat we destijds zouden hebben gedaan?
JAMES: Het grappige is dat mijn impulsen als filmmaker, mijn esthetiek en al die dingen nog steeds hetzelfde zijn. Ja, ik zou dat experiment niet 25 jaar later kunnen uitvoeren.
JAMES: Als we Titanic destijds niet hadden gemaakt en het nu zouden maken, ben ik er zeker van dat ik nog steeds geïnteresseerd zou zijn in het onderwerp. Ik ben er zeker van dat ik het nog steeds als een liefdesverhaal zou vertellen. Ik ben er zeker van dat ik me nog steeds op de emoties zou richten. Wat betreft hoe we het deden, de techniek, is alles nu anders. We zouden veel meer CG hebben gebruikt. We zouden veel minder sets hebben gebouwd. We zouden veel CG-mensen hebben gebruikt, omdat we dat nu kunnen. We weten hoe we het onderscheidend kunnen maken van echte fotografie. Dus onze aanpak zou heel anders zijn.
JAMES: Het eindresultaat denk ik niet anders zou zijn. Waarschijnlijk niet helemaal. Gezien, wat is de basis voor je vraag? Het script. Laten we aannemen dat het script bestond. En we maakten het 25 jaar geleden niet en we kwamen er nu eindelijk aan.
JON: Juist.
JAMES: We zouden hetzelfde script schieten, we zouden dezelfde waarden hebben, de cinematografie zou hetzelfde zijn. Maar we zouden geen set van 700 voet lang bouwen en elk [Musco?]-licht en elk snoer in Hollywood vastbinden. Weet je.
JON: Maar ik ben blij dat we dat destijds hebben gedaan, omdat er iets groots was aan het komen op die set.
JON: En je zou over de heuvel rijden van twee mijl verderop en je zou het schip op de horizon zien.
JAMES: Je zou dat schip zien. Het is alsof, wow, iemand een perfect goede oceaanstoomboot daar heeft weggegooid. Dat is eigenlijk wat het eruitzag. Toen je over de heuvel reed in Rosarito, in Baja, Mexico, en je dat schip zag, was het alsof “Man, dat is, zoals, de Titanic daar zit”. Je zag het van kilometers ver weg. Het was gek. Ja. Dus, er is die persoonlijke soort verschillende ervaring, soort tevredenheid. Maar we hoefden Pandora niet echt te bouwen om onszelf tevreden te stellen.
JAMES: We hebben er maar heel weinig van gebouwd.
JON: Precies.
JAMES: We bouwden kleine stukjes en stukjes sets en deden de rest met CG. Dus ik kan gerust zeggen dat we de film anders zouden doen. Het resultaat zou er niet anders uitzien.