The Pokémon Company International heeft vandaag bekendgemaakt dat Pokémon een uitstekend jaar achter de rug heeft. De omzet van de Pokémon Trading Card Game (TCG) en het speelgoed nam in 2021 – het jaar van het 25-jarig jubileum – in heel Europa aanzienlijk toe.
Pokémon werd bij The Licensing Awards 2021 onderscheiden als ‘Best Gaming Licensed Property’ en was in 2021 in Frankrijk, België en Nederland het nummer 1-speelgoed. Volgens de Toys Retail Tracking Service van de NPD Group realiseerde Pokémon in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland in vergelijking met vorig jaar de hoogste omzetstijging van alle beoordeelde merken.
Pokémon was volgens de NPD Group het nummer 1-speelgoed in Frankrijk, waar de omzet bijna tweemaal zo hoog was als die van de nummer 2. De omzetstijging in vergelijking met vorig jaar bedroeg 102%. Daarnaast was Pokémon met vijf producten vertegenwoordigd in de top 50 van speelgoed van het jaar, waaronder Pokémon TCG Battle Academy, het allereerste bordspel van de Pokémon TCG, dat bij de US Toy of the Year Awards 2021 winnaar was in de categorie ‘Best Game’. Het kwam binnen op plaats 7 met een omzet van meer dan € 5 miljoen.
In 2021 behaalde Pokémon zijn allerhoogste jaarlijkse positie in zowel Duitsland als het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland was dat plaats 9 met een omzetstijging van 100% en in het Verenigd Koninkrijk was dat plaats 7 met een omzetstijging van 78%.
Pokémon was in zowel België als Nederland de nummer 1. In Nederland nam de omzet met 183% toe en in België met 125%. Hier was de omzet bijna tweemaal zo hoog als die van de nummer 2.
In aanvulling op het succes van Pokémon in West-Europa richt TPCi zich momenteel op toekomstige groei en breidt het zijn lokale marketingactiviteiten voor de enorm populaire Pokémon Trading Card Game uit naar Polen, Slowakije, Tsjechië en Israël.
De nieuwe Pokémon TCG-uitbreiding Sword & Shield—Brilliant Stars , waarin het spelmechanisme Pokémon VSTAR wordt geïntroduceerd, verschijnt op 25 februari.
Pokémon biedt zijn fans een geweldig en gevarieerd aanbod van speelgoed en spellen. Tot de nieuwste highlights behoren de Mega Construx Celebration Pikachu van Mattel, het fascinerende strategiespel Pokémon Labyrinth van Ravensburger en de bekroonde serie van Jazwares, waaronder de populaire Pokémon Carry Case Volcano Playset-rugzak.
“2021 was een uitzonderlijk jaar voor Pokémon”, aldus Mathieu Galante, Licensing Director EMEA van The Pokémon Company International. “Ons overvolle programma van spannende activiteiten en lanceringen van nieuwe en verschillende premiumproducten, waaronder talloze geweldige jubileumproducten, heeft geresulteerd in een grote vraag en stijging van de omzet. We zijn erg blij met de uitstekende retailresultaten. Dit laat het aanhoudende iconische culturele belang van het merk zien. We blijven dan ook zeer gefocust om onze fans in de komende maanden nog meer innovaties te bieden.”
“De omzet van de Pokémon TCG was in 2021 gewoonweg sensationeel. Het brak alle records”, aldus Simon Benton, VP Pokémon TCG Sales Europe. “We willen al onze retailpartners en distributeurs bedanken voor hun niet-aflatende ondersteuning bij het presenteren van de producten aan klanten. Pokémon is volgens de NPD Group het nummer 1-speelgoed in drie landen. Daarnaast realiseerden we op het merendeel van onze belangrijke markten een driecijferige omzetstijging in vergelijking met vorig jaar. Deze cijfers hebben het fenomenale succes van het 25-jarig jubileum van het merk alleen maar versterkt. Met de geplande verspreiding van de TCG naar Oost-Europa willen we onze markten in 2022 verder uitbreiden.”
Het wereldwijde fenomeen Pokémon is in 1996 in Japan geïntroduceerd als roleplayinggame voor de Game Boy van Nintendo. In 1998 en 1999 kwam het spel in de Verenigde Staten en Europa op de markt. Pokémon is sindsdien uitgegroeid tot een van de populairste entertainmentmerken ter wereld. Het omvat videospellen, de Pokémon Trading Card Game, mobiele spellen en apps, tekenfilmseries en -films, competitieve Play! Pokémon-evenementen en gelicentieerde producten.
Het is een van de succesvolste videospelmerken aller tijden met meer dan 368 miljoen verkochte videospellen wereldwijd. Daarnaast zijn er meer dan 22 miljard Pokémon TCG-kaarten verscheept naar 77 landen in 13 talen. En het sensationele mobiele spel Pokémon GO is sinds zijn lancering in 2016 wereldwijd meer dan één miljard keer gedownload. De tekenfilmserie loopt al 24 seizoenen, heeft meer dan 1000 afleveringen en wordt uitgezonden in 176 landen en regio’s in meer dan 30 talen.