De toekomst van 3D graphics is te zien op de SIGGRAPH 2021 virtuele conferentie, waar NVIDIA Studio het voortouw neemt en de exclusieve voordelen laat zien die NVIDIA RTX technologieën brengen voor creators die werken met 3D workflows.
Het begint met NVIDIA Omniverse, een meeslepende en geconnecteerde gedeelde virtuele wereld waar kunstenaars one-of-a-kind digitale scènes creëren, 3D-modellen perfectioneren, prachtige gebouwen ontwerpen en meer met eindeloze creatieve mogelijkheden. Het Omniverse-platform blijft zich uitbreiden met ondersteuning voor Blender USD, een nieuwe Adobe Substance 3D-plugin en een nieuwe uitbreiding, GANverse3D – ontworpen om 3D-modellering met AI gemakkelijker te maken.
Omniverse is momenteel in open beta en gratis voor NVIDIA RTX en GeForce RTX GPU gebruikers. Met de lancering van de NVIDIA RTX A2000 GPU vandaag, zullen miljoenen meer 3D-kunstenaars en content creators de mogelijkheid hebben om de mogelijkheden van het platform te verkennen.
De nieuwste creatieve app-updates, samen met Omniverse en RTX A2000 GPU’s, krijgen verbeterde ondersteuningsniveaus in de Augustus NVIDIA Studio Driver, die vandaag beschikbaar is om te downloaden.
Omniverse breidt de 3D Metaverse uit op SIGGRAPH
NVIDIA heeft aangekondigd dat Blender, ’s werelds toonaangevende open-source 3D animatie applicatie, ondersteuning voor Pixar’s Universal Scene Description (USD) zal opnemen in de Blender 3.0 release, waardoor artiesten de applicatie kunnen gebruiken met Omniverse productie pijplijnen.
Het open-source framework voor 3D-bestanden biedt softwarepartners en kunstenaars meerdere manieren om Omniverse uit te breiden en er verbinding mee te maken door middel van USD-adoptie, het bouwen van een plugin, of een Omniverse Connector, extensie of app.
NVIDIA onthulde ook een experimentele Blender alpha 3.0 USD branch die meer geavanceerde USD en materiaal ondersteuning bevat, die binnenkort beschikbaar zal zijn voor Blender gebruikers overal.
Bovendien werken NVIDIA en Adobe samen aan een nieuwe Substance 3D-plugin die Substance Material-ondersteuning in Omniverse mogelijk zal maken.
Met de plugin kunnen materialen die in Adobe Substance 3D zijn gemaakt van de Substance 3D Asset Library zijn, direct in Omniverse worden aangepast. 3D-kunstenaars besparen waardevolle tijd bij het aanbrengen van wijzigingen, omdat ze geen activa uit 3D Designer en Substantie 3D Sampler hoeven te exporteren en opnieuw te uploaden.
Ze brengen ook een nieuwe Omniverse uitbreiding uit, GANverse3D – Image2Car, die 3D-modellering met AI om te maken. Het is de eerste van een verzameling uitbreidingen die de Omniverse AI Toy Box zal vormen.
GANverse3D is gebouwd op een generatief netwerk dat getraind is op 2D-foto’s, waarbij meerdere weergaven van objecten worden gesynthetiseerd om 3D-geometrie, textuur en onderdeelsegmentatielabels te voorspellen. Dit proces kan van één enkele foto van een auto een 3D-model maken dat in een virtuele scène kan rondrijden, compleet met realistische koplampen, knipperlichten en wielen.
Met de AI Toy Box-uitbreiding kunnen onervaren 3D-kunstenaars gemakkelijk scènes maken, en ervaren kunstenaars nieuwe oefenen toepassen in hun multi-app workflows.
Voor een verdere duik in de nieuwste innovaties in 3D, waaronder Omniverse, bekijk de speciale NVIDIA presentatie op SIGGRAPH on demand hier.
Omniverse speelt een cruciale rol in veel creatieve projecten, zoals de GTC keynote met NVIDIA CEO Jensen Huang.
Kijk mee hoe een klein team van kunstenaars de grens tussen echt en gerenderd heeft weten te vervagen.
De volledige documentaire verschijnt tegelijk met het NVIDIA SIGGRAPH panel op woensdag 11 augustus om 20:00 uur CEST.
’s Werelds meest toonaangevende kunstenaars gebruiken NVIDIA RTX en Omniverse om prachtig werk en verbluffende werelden te creëren. Hoor rechtstreeks van hen in de tweede editie van NVIDIA’s RTX All Stars, een gratis e-book dat creatieve professionals in de schijnwerpers zet.
Meer RTX, meer creatieve (3D-)vrijheid
NVIDIA RTX A2000 voegt zich bij de RTX line-up als de krachtigste, low-profile, dual-slot GPU voor 3D-creators. De nieuwe desktop GPU omvat de nieuwste RTX-technologieën in de NVIDIA Ampere-architectuur, waaronder:
- 2e-gen RT Cores voor real-time ray tracing met tot 5x de prestaties van de laatste generatie met RTX ON.
- 3rd-gen Tensor Cores om creatieve AI-functies aan te drijven en te versnellen.
- 2x PCIe Gen 4 versnelt gegevenspaden in en uit de GPU en tot 6 GB GPU ECC-geheugen voor rendering en export van grote bestanden.
Op RTX A2000 gebaseerde systemen zullen vanaf oktober verkrijgbaar zijn.
Voor creatieve gebruikers onderweg is de NVIDIA RTX A2000 laptop GPU – beschikbaar in Studio-laptops zoals de Lenovo ThinkPad P17 Gen 2 – de meest energiezuinige, professionele RTX laptop GPU die ray tracing en AI-mogelijkheden naar dunne en lichte mobiele werkstations brengt.
De NVIDIA RTX A2000 GPU’s ondersteunen een schat aan creatieve workflows, waaronder 3D-modellering en Omniverse, zowel achter een desktop als op elke andere plek waar een laptop kan rondreizen.
Augustus brengt Creative App Updates en de nieuwste Studio Driver
Onlangs zijn er verschillende spannende updates voor geavanceerde creatieve apps uitgebracht. De August Studio Driver, die vandaag beschikbaar is, scherpt de ondersteuning voor al deze apps aan.
Topaz Sharpen AI v3.2 biedt verfijningen van AI-modellen die zijn versneld door RTX GPU’s en Tensor Cores, en voegt 1,5x bewegingsonscherpte en Too Soft/Very Blurry-functies toe om artefacten verder te verminderen.
Reallusion Character Creator v3.43, de eerste third-party app met Audio2Face-integratie, stelt artiesten nu in staat om karakters vanuit Character Creator naar Omniverse te exporteren als USD-bestanden met meshes die compatibel zijn met Audio2Face. Hierdoor kunnen gezichts- en lipanimaties volledig AI-gestuurd worden, uitsluitend op basis van steminvoer, ongeacht de taal, waardoor het proces van het animeren van een 3D-personage wordt vereenvoudigd.
Capture One 21 v14.3.0 adds a new Magic Brush tool to create complex masks for layer editing based on image content in a split second, working on an underlying processed image from the raw file. This process is hardware accelerated and is up to 3x faster when using the GPU compared to the CPU. Capture One 21 v14.3.0 voegt een nieuw Magic Brush-gereedschap toe om complexe maskers te maken voor laagbewerking op basis van de beeldinhoud in een fractie van een seconde, werkend op een onderliggende bewerkte afbeelding van het onbewerkte bestand. Dit proces is hardwareversneld en is tot 3x sneller bij gebruik van de GPU in vergelijking met de CPU.
Ondersteuning voor deze app-updates, plus de nieuwe functies in Omniverse, zijn slechts een klik verwijderd.
Beste studiolaptops voor 3D-workflows
3D-workflows variëren van het modelleren van scènes in realtime met complexe belichting en schaduwen, tot het visualiseren van architectonische hoogstandjes, in of uit Omniverse, met enorme exports. Hiervoor is veel rekenkracht nodig en zijn geavanceerde NVIDIA RTX en GeForce RTX GPU’s nodig om snel te kunnen werken.
Deze Studio-laptops zijn gebouwd om veeleisende creatieve 3D-workflows aan te kunnen:
- De Lenovo P1 Gen 4 is stijlvol en licht, met minder dan 2 kg. Hij is verkrijgbaar in een groot aantal configuraties, waaronder GeForce RTX 3070 en 3080, plus RTX A4000 en A5000 laptop GPU’s.
- De Dell Precision 7760 is hun dunste, kleinste en lichtste 17-inch mobiele workstation. Met maximaal een RTX A5000 en 16 GB videogeheugen is het geweldig om te werken met enorme 3D-modellen of in multi-app workflows.
- De Acer ConceptD 7 Ezel is voorzien van hun gepatenteerde Ezel Hinge met een 15,6-inch, 4K PANTONE-gevalideerd touchscreen scherm. Hij is later deze maand verkrijgbaar en wordt ook geleverd met maximaal een GeForce RTX 3080 laptop GPU en 16 GB videogeheugen.
Later dit jaar zal de HP Zbook Studio G8 zijn opwachting maken. Hij is ontworpen voor zwaar 3D-werk en is goed uitgerust met een RTX A5000 of GeForce RTX 3080 laptop GPU, perfect voor creativiteit onderweg.