NVIDIA heeft vandaag NVIDIA RTX™ aangekondigd, een ray-tracing technologie die real-time, bioscoopkwaliteit rendering aanbiedt voor content makers en game-ontwikkelaars.

NVIDIA RTX is het product van 10 jaar werken in computer graphics algoritmes en GPU-architectuur. De techniek bestaat uit een zeer schaalbare ray-tracing technologie die draait op NVIDIA Volta architectuur GPUs. Dusdanig ontworpen om een diversiteit aan interfaces te ondersteunen, heeft NVIDIA een nauwe samenwerking gestart met Microsoft om RTX support mogelijk te maken voor applicaties die gebruik maken van Microsoft’s nieuwe DirectX® Raytracing (DXR) API.

Traditionele rendering technieken werden lang gezien als de definitieve oplossing voor levensechte belichting, reflecties en schaduwen. Echter, ray tracing maakt een niveau van realisme mogelijk die veel verder gaat. Real-time ray tracing vervangt de meerderheid van de technieken die van vandaag de dag in standaard rendering gebruikt worden, met realistische, optische berekeningen die de manier waarop licht zich in de echte wereld gedraagt zodanig gedetailleerd nabootst, waardoor beelden levensechter worden.

“Real-time ray tracing is al tientallen jaren een droom van de grafische industrie en game-ontwikkelaars en NVIDIA RTX laat deze droom uitkomen,” aldus Tony Tamasi, senior vice president van content en technologie bij NVIDIA. “GPUs zijn pas sinds kort krachtig genoeg om real-time ray tracing voor game applicaties te kunnen realiseren, en leiden een nieuw tijdperk in van next-generation beeldkwaliteit.”

Ray tracing wordt al jaren gebruikt om levensechte werelden in films te pre-renderen. Tot nu vroeg deze techniek te veel rekenkracht om toe te passen bij real-time, interactief gaming, hetgeen razendsnelle frame rates en zo min mogelijk vertraging verreist. NVIDIA RTX overwint deze beperkingen.

Brede Steun uit de Industrie

“DirectX Raytracing is het meest recente voorbeeld van Microsoft’s toewijding om ontwikkelaars in staat te stellen om fantastische ervaringen te maken met behulp van hoogwaardige grafische innovaties,” zegt Max McMullen, development manager Windows Graphics en AI bij Microsoft. “Onze hechte partnership met NVIDIA met betrekking tot DirectX Raytracing en NVIDIA’s RTX-technologie brengt real-time ray tracing dichter dan ooit bij miljoenen Windows gamers.”

Toonaangevende bedrijven uit de industrie waaronder 4A Games, Epic, Remedy Entertainment en Unity gebruiken NVIDIA RTX in hun tech-demo’s deze week op de Game Developers Conference in San Francisco. Ze laten zien hoe real-time ray tracing voor waanzinnig mooie, levensechte, graphics in toekomstige games kan zorgen. En omdat RTX Microsoft DirectX Raytracing ondersteunt, kunnen Windows gebruikers waar ook ter wereld genieten van deze grensverleggende technologie.

“De beschikbaarheid van NVIDIA RTX zet de deur wagenwijd open om real-time ray tracing een realiteit te maken,” aldus Kim Libreri, chief technology officer bij Epic Games. “Door dergelijke krachtige techniek beschikbaar te maken voor de making game development community met de ondersteuning van de nieuwe DirectX Raytracing API, is NVIDIA dé stuwende kracht achter de volgende generatie graphics voor games en films.”

“Het integreren van NVIDIA RTX in onze Northlight engine was een relatief eenvoudige handeling,” zegt Mikko Orrenmaa, technology teammanager bij Remedy Entertainment. “We waren oprecht verrast om te zien hoe snel we in staat waren om prototypes te ontwikkelen met nieuwe lichteffecten, reflecties en ambient occlusion technieken, met beduidend betere en rijke grafische resultaten dan met onze traditional technieken. We zijn heel enthousiast over hetgeen we in de toekomst kunnen bereiken met de NVIDIA RTX technologie. Gamers kunnen zich verheugen op iets heel speciaals.”

De Introductie van GameWorks voor Ray Tracing

Om gameontwikkelaars zoveel mogelijk voordeel te laten behalen uit alle nieuwe mogelijkheden, heeft NVIDIA tevens NVIDIA GameWorks™ SDK aangekondigd hetgeen een zogenaamde ray-tracing denoiser module toevoegt. Deze verzameling tools voor ontwikkelaars zorgt voor een grote verbetering in realisme en zal productiecycli versnellen wanneer titels ontworpen worden met de Microsoft DXR API en NVIDIA RTX.

De binnenkort te verschijnen GameWorks SDK — welke Volta en toekomstige generaties GPU-architecturen ondersteunt — realiseert ray-traced area schaduwen, ray-traced glossy spiegelingen en ray-traced ambient occlusion.

Met deze mogelijkheden kunnen gamemakers realistisch, kwalitatief hoogwaardige spiegelingen van de omliggende omgeving – en nog beter accurate belichting en schaduwwerking realiseren. Iedere pc-game ontwikkelaar heeft toegang tot dit niveau van realisme door de beschikbaarheid van de technieken op het industriestandaard platform Microsoft DXR.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x