NVIDIA heeft vandaag verschillende ontwikkelingen aangekondigd die de positie van NVIDIA® GeForce® GPUs versterken als hét platform dat game ontwikkelaars in staat stelt om real-time ray tracing effecten aan hun games toe te voegen.
De verschillende aankondigingen, welke voortbouwen op de centrale rol die Microsoft DirectX™ Ray Tracing (DXR) speelt in het PC gaming ecosysteem, zijn:
- Integratie van real-time ray tracing in de Unreal Engine en Unity, werelds meest populaire, commerciële game engines.
- NVIDIA voegt ray tracing ondersteuning toe aan GeForce GTX GPUs (1), waardoor ontwikkelaars in een klap een gigantische installed base van tientallen miljoenen gamers bereiken.
- De introductie van NVIDIA GameWorks RTX™, een uitgebreide verzameling tools en rendering technieken die game ontwikkelaars in staat stellen ray tracing effecten aan hun games toe te voegen.
- Nieuwe games en ervaringen die real-time ray tracing etaleren zoals Dragonhound, Quake II RTX en anderen.
“Toen meer dan 15 jaar geleden programmeerbare shaders werden geïntroduceerd, veranderde dat gaming voor eens en voor altijd. Vandaag doet real-time ray tracing dat opnieuw — het representeert de nieuwe mijlpaal die een verandering in game development inluidt,” aldus Matt Wuebbling, hoofd GeForce marketing bij NVIDIA. “De brede steun vanuit de industrie is noemenswaardig —standaard APIs, integratie in grote game engines, meerdere Triple A-titels en ondersteuning in miljoenen hardware producten… ze wijzen allemaal naar een fanatische toekomst voor gamers.”
Werelds Populairste Game Engines Integreren Ray Tracing Support
Game engines zijn software development platforms die alle belangrijke functionaliteiten bevatten die ontwikkelaars nodig hebben om hun games te ontwikkelen; van scripting tot AI, physics en rendering.
Door nieuwe features zoals real-time ray tracing in game engines te integreren, kan het ontwikkelproces flink versneld worden. Daarnaast komen deze features direct beschikbaar voor alle gebruikers van een game engine; zoals engineers en programmeurs maar ook content creators en ontwerpers.
Twee van werelds grootste en meest populaire commerciële game engines, Unreal Engine en Unity, hebben de integratie van ray tracing features dan ook krachtig aangekondigd, welke game ontwikkelaars kunnen gebruiken om ray-trace effecten toe te passen, in real time met NVIDIA GeForce GPUs.
Unreal Engine 4.22 is op dit moment in preview beschikbaar. De uiteindelijke releasedetails worden later deze week verwacht in Epic’s GDC keynote op woensdag. Vanaf 4 april zal Unity geoptimaliseerde, productie-gefocuste, real-time ray tracing ondersteuning met een ‘custom experimental build’ aanbieden, beschikbaar via GitHub, voor alle gebruikers met een volledige previewtoegang in de 2019.03 Unity release.
Real-time ray tracing ondersteuning van overige first-party Triple A game engines zijn DICE/EA’s Frostbite Engine, Remedy Entertainment’s Northlight Engine en engines van Crystal Dynamics, Kingsoft, Netease en vele anderen.
“In de nabije toekomst geloof ik dat iedere Triple A titel real-time ray tracing zal gaan gebruiken,” stelt Jon Peddie, president van Jon Peddie Research. “De integratie van real-time ray tracing door de twee meest bepalende game engines illustreert de overtuiging van de game industrie dat real-time ray tracing de toekomst is op het gebied van gaming graphics. Historisch gezien betekent integratie door game engines steevast een kantelpunt voor technologie waarna een industrie-brede omarming volgt.”
De Installed Base van Ray Tracing GPU’s Groeit naar Tientallen Miljoenen
NVIDIA GeForce GTX GPUs, aangedreven door Pascal en Turing architecturen (1) , zullen groot voordeel gaan merken bij ray tracing ondersteunende games dankzij een nieuwe driver die in april wordt verwacht. De nieuwe driver zorgt ervoor dat tientallen miljoenen GPUs geschikt worden voor games die real-time ray tracing ondersteunen, waardoor de technologie alleen maar verder zal groeien en ontwikkelaars in een klap een gigantische installed base kennen voor hun geoptimaliseerde titels.
Met deze driver zullen GeForce GTX GPUs ray trace effecten op shader cores mogelijk maken. Game prestaties variëren op basis van de ray trace effecten en het aantal rays in de game, alsook het GPU-model en de game resolutie. Games die werken met Microsoft DXR en Vulkan APIs worden allemaal ondersteund.
Echter, GeForce RTX GPUs, welke toegewijde ray tracing cores in de GPU hebben ingebouwd, leveren uiteraard de ultieme ray tracing ervaring. Deze zorgen voor twee tot drie keer snellere ray tracing prestaties én meer visueel meeslepende gaming werelden dan GPUs zonder toegewijde ray tracing cores.
GameWorks RTX: het Voorstuwen van de Ontwikkeling van Ray Traced Games
NVIDIA GameWorks RTX is een uitgebreide verzameling tools die ontwikkelaar helpt om real-time ray-traced effecten in games te implementeren. GameWorks RTX is beschikbaar voor de developer community als open source onder de GameWorks™ licentie en bevat plug-ins voor Unreal Engine 4.22 en Unity’s 2019.03 preview release.
GameWorks RTX bevat:
- RTX Denoiser SDK –een bibliotheek die razendsnelle, real-time ray tracing realiseert dankzij ‘denoising techniques’ die het benodigd aantal ray count en samples per pixel verlagen. Deze technieken bevatten algoritmes voor ray traced area light shadows, glossy reflecties, ambient occlusion en diffuse global illumination.
- Nsight voor RT – een standalone developer tool die ontwikkelaars zeeeen van tijd oplevert door hen te helpen met debugging en het profileren van grafische applicaties, gebouwd met DXR en andere ondersteunende APIs.
Meer details over GameWorks RTX vind je op https://developer.nvidia.com/rtx.
Nieuwe Ray-Traced Games en Experiences
GDC markeert het debuut van een verscheidenheid aan ray-traced ervaringen en games, waaronder:
- Control — bekijk een nieuwe demo video van Remedy Entertainment die ray-traced global illumination, reflecties en schaduwen laat zien.
- Dragonhound —bezoek NVIDIA’s GDC booth om Nexon’s aankomende online action-RPG monster battle game te bekijken. De game maakt gebruik van real-time ray-traced reflecties en schaduwen.
- Quake II RTX — gebruikt ray tracing voor alle belichting in de game dankzij een geünificeerde belichtingsalgoritme genaamd path tracing. De klassieker Quake II is gemodificeerd door de open source community om ray tracing te ondersteunen en NVIDIA’s engineering team heeft de game vervolgens verder verbeterd met betere graphics en physics. Quake II RTX is de eerste ray-traced game die gebruik maak vanNVIDIA VKRay, een Vulkan extensie die iedere ontwikkelaar die Vulkan gebruikt, in staat stelt ray-traced effecten aan hun games toe te voegen.