Novaquark, ontwikkelaars van de aanstaande sci-fi MMO ‘Dual Universe’, hebben een bijgewerkte road-map voor het publiek vrijgegeven waarin de volgende fasen van hun ontwikkelingscyclus worden belicht. Ook werd een begeleidende podcast uitgebracht waarin de CEO van het bedrijf, Jean-Christophe Baillie en het personeel, gaan zitten om de toekomst van het spel in meer detail te bespreken.
Beginnend met de komende Alpha 3-update, die gepland staat voor een releasedatum van januari 2020, belicht de road-map enkele van de nieuwe en bijgewerkte functies die naar Dual Universe komen in 2020 en 2021, evenals de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van de game.
De fundamentele gameplay-principes van Dual Universe kunnen worden onderverdeeld in zes hoofdpijlers: exploratie, bouwen, economie, RPG, PvP-gevechten en sociaal. Met de komende Alpha 3-update heeft Novaquark de laatste twee toegevoegd, waarmee de basis is gelegd voor de kerngameplay van Dual Universe. Met Alpha 3 in handen van de speler is Novaquark van plan om het grootste deel van hun aandacht te richten op stabilisatie en polijsten van de gebruikerservaring. “Aangezien we op weg zijn naar Beta, wordt 2020 een kritiek jaar voor ons. We moeten onze prioriteiten richten op het garanderen van een zo soepel mogelijke ervaring van de gamer, “zei Baillie. Onder de nieuwe veranderingen die in de langverwachte Alpha 3-release van januari worden aangekondigd, genaamd ‘Shattered Alliances’, zijn Construct-vs.-Construct PvP en de introductie van spelersorganisaties, samen met tal van andere extra functies, zoals het verzamelen van oppervlaktereinen. Hoewel Avatar-versus-Avatar PvP in een latere update wordt uitgebracht, besloot het team zich te concentreren op construct-gevechten vanwege zijn innovatie met betrekking tot real-time voxelschade en opkomende crew-gebaseerde gameplay.
In een recente video (zie hierboven) sprak Baillie openhartig over de wijzigingen in de routekaart en over de vooruitgang die Novaquark tot nu toe heeft geboekt. Alleen al in 2019 brachten ze Alpha 2 uit, een belangrijke update voor Dual Universe, voerden een ongekende 30.000 gesimuleerde spelerentest uit, haalden $ 11,2 miljoen extra geld op en openden een gloednieuwe studio in Montreal. Om die trend door te zetten in 2020, vond het bedrijf het absoluut noodzakelijk om hun stappenplan bij te werken. “We blijven proberen ons te onderscheiden door hoe transparant we zijn geweest en blijven met ons kernpubliek van spelers,” zei Baillie.
Vanaf nu zit Dual Universe in Alpha 2, met Alpha 3 in januari 2020 en de eerste bèta wordt verwacht in de zomer van 2020. Om de bijgewerkte roadmap te bekijken, evenals de bijbehorende podcast en interviewvideo met Jean-Christophe Baillie, klik hier.