Home Gaming Nintendo Switch 2 Patent onthuld de DLSS achtige stijl voor upscaling

Nintendo Switch 2 Patent onthuld de DLSS achtige stijl voor upscaling

by Mark van Truijen

Naarmate Nintendo dichter bij de onthulling van zijn opvolger van de Nintendo Switch komt, heeft een recente lek mogelijk enkele details over de aankomende console onthuld. Naar aanleiding van dit lek is echter een nieuw patent van Nintendo ontdekt dat meer inzicht geeft in de console.

Het patent, ontdekt door industrie-insider Laura Kate Dale op BlueSky en te bekijken op de officiële website voor Amerikaanse patenten, onthult details over hoe de hardware-decoder van de Nintendo Switch 2 zal werken. Het toont hoe de engine van een game samenwerkt met een neuraal netwerk om graphics op hogere resoluties weer te geven.

Onder andere geeft het patent aan dat de Switch 2 een eigen versie van Nvidia’s DLSS-functie zal hebben. Dit maakt gebruik van een speciale chip, ontwikkeld door Nvidia, om games in hogere resoluties te draaien dan mogelijk is op de huidige hardware van Nintendo. Voorbeelden in het patent laten zien hoe beelden van 540p kunnen worden opgeschaald naar 1080p.

Een van de interessantere details, zoals Dale aangeeft, is hoe deze technologie zal worden gebruikt om de grootte van games te verkleinen, zodat ze passen op “fysieke media met een kleinere capaciteit.” “Het gegeven voorbeeld is dat een game met native 4K-texturen mogelijk een download van 60 GB nodig heeft, terwijl een native 1080p-versie slechts 20 GB nodig heeft (wat zou passen op een 32GB Switch-cart, de huidige maximale grootte die Nintendo produceert voor de Switch 1).”

Hoewel Nintendo zelf nog geen opvolger van de Nintendo Switch officieel heeft onthuld, wijzen geruchten erop dat de console ergens vóór april wordt aangekondigd.

Another new Nintendo patent published yesterday seems to yet again verify claims the Switch 2 will use DLSS style AI upscaling (Nvidia chip) to improve output resolution for games, rather than trying to natively run them at higher internal resolutions.ppubs.uspto.gov/dirsearch-pu…

Laura Kate Dale – LauraKBuzz (@laurakbuzz.bsky.social) 2025-01-01T13:40:36.019Z

Perhaps the most interesting piece of this, after a lengthy read, is that one example use case given is explicitly to reduce overall game sizes, to fit a modern game onto "smaller capacity physical media", e.g. Switch carts, which get exponentially more expensive for larger cart capacities.

Laura Kate Dale – LauraKBuzz (@laurakbuzz.bsky.social) 2025-01-01T13:41:57.130Z

The example given is that a game witth native 4K textures might need a 60GB download, but a 1080 native version might only need 20GB (which would allow it to fit on a 32GB Switch Cart, the current max size Nintendo produces for Switch 1).The idea being to do a 4X upscale on the device in realtime.

Laura Kate Dale – LauraKBuzz (@laurakbuzz.bsky.social) 2025-01-01T13:43:37.650Z

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x