Telltale Games was bekend als een game ontwikkellaar die erg goed was met verhaalvertelling in games. Helaas is de game ontwikkelaar niet meer onder ons. In 2014 kwam Telltale Games met de game Tales from the Borderlands en de game wist een goede mix neer te zetten van verhaalvertelling, onderzoeken en actie momenten. Omdat Telltale Games nu niet meer bestaat hebben ze bij Gearbox Software gedacht om een nieuwe Tales from the Borderlands te gaan produceren met de formule die ze gebruikten bij Telltale Games. Weet Gearbox Software met New Tales from the Borderlands net zo’n pareltje neer te zetten zoals Telltale dat deed met zijn titels? Je leest het in deze review!
In New Tales from the Borderlands volgen we in plaats van twee hoofdpersonages dit keer drie hoofdpersonages. Het eerste karakter dat je kan besturen en volgen is Anu. Anu is een wetenschapster die word ontslagen bij Atlas omdat ze niet iets wil ontwikkelen dat mensen doodt. Het tweede personage is haar vrolijke broer Octavio. Octavio is een jongen die wil proberen zoveel mogelijk geld te verdienen en een goedlopend bedrijf op te zetten waarmee hij naar de top gaat. Het derde hoofdpersonage is Fran. Fran is een eigenaresse van een frozen yoghurt zaak die helaas niet meer in de glorie is die die ooit was door de langdurende oorlogen tussen de grote bedrijven.
Zodra Anu ontslagen gaat worden op Atlas, door een karakter dat iedereen bekend voor zou komen uit het eerste deel van Tales from the Borderlands namelijk Rhys, word het schip aangevallen door de grote vijand Tediore. Anu gaat naar de aarde om daar haar broer te treffen en aan te geven dat er een aanval aanstaande is. Anu treft haar broer Octavio in Fran’s frozen yoghurt zaak waar Octavio samen is met zijn vriend en huurmoordenaar robot LOU13. Helaas is wanneer Anu bij de zaak komt de aanval al begonnen. De drie gaan samen met LOU13 de strijd aan om de bedrijven te laten stoppen met oorlog voeren en de vrede weer terug te laten komen op aarde.
Telltale Games wist altijd een goede mix neer te zetten tussen de verhaalvertelling en de gameplay. Nu is een goed verhaal in een game natuurlijk altijd wel leuk maar helaas zijn de momenten dat je zelf wat moet doen vrij schaars. Er zijn weinig momenten waarin we vrij rond kunnen lopen om nieuwe gebieden te verkennen en de nodige loot te vinden. Wat je vooral moet doen in het verhaal zijn QTE’s ( ofwel Quick Time Events ) dit houd in dat je op de goede momenten op bepaalde knoppen moet drukken om verder te komen. Vergeet je om op een bepaalde knop te drukken dan gaat het mis en kun je zelfs doodgaan.
Als je een stuk mag lopen in de game zul je vooral gebruik moeten maken van de speciale mogelijkheden die het karakter die je op dat moment je bied. De speciale mogelijkheden die er zijn zijn bij Anu bijvoorbeeld een Goggle die alles kan analyseren. Dit kan dan zijn van mensen tot objecten tot zelfs talen. Octavio maakt gebruik van zijn Holodeck een soort smartwatch waar je van alles mee kan. Hij heeft deze zo ingesteld dat hij alles te weten kan komen over personages en contact op kan nemen met kameraden zonder dat hij getrackt kan worden. Fran heeft een soort rolstoel of schip net hoe je het ziet met daarop een bevriezingsstraal en nog veel meer dingen om haar woede op alles en iedereen los te kunnen gaan laten.
Zoals eerder genoemd is er een karakter die ook meegaat genaamd LOU13. LOU13 is geen speelbaar karakter maar hij checkt hoe de team spirit is tussen alle drie de hoofdkarakters en ze in de goede richting in te sturen. LOU13 heeft hiervoor een systeem bedacht genaamd skateboards. Waarom deze naam weet ik ook niet. Het maximaal te behalen niveau skateboards is een tien dit betekent dat het team perfect op elkaar ingespeeld is en hoe lager het cijfer hoe slechter het gaat tussen de karakters. Deze skateboards worden berekent door middel van de acties die jij doet in het verhaal. Het is belangrijk dat je iedereen te vriend houd zodat je de beste skateboard rang hebt.
De verhaalvertelling in de game is weer erg sterk te noemen. Ook komen we in het verhaal meerdere referenties tegen naar andere games en films. Zo heb ik een moment gezien waarbij iemand de Holodeck van Octavio wilde afpakken en hij als Gollum van zich afbeet zodat niemand aan zijn Holodeck kwam.
Bijna vergeet ik nog te noemen de gevechten van de Vaultlanders. Vaultlanders zijn poppetjes die je onderling tegen elkaar kan laten vechten. Win je een gevecht van je tegenstander met Vaultlanders dan mag je zijn poppetje houden. Deze gevechten worden natuurlijk ook weer gedaan door middel van QTE’s.
Dit soort games speel je niet om de graphics maar ik kan je eerlijk zeggen dat de game er erg goed uitziet. Dit komt waarschijnlijk omdat de game op Unreal Engine 4 draait en niet op de eigen engine die Telltale vroeger gebruikte. Wij hebben de game mogen testen op de Playstation 5 en daar was niks mis aan qua graphics.
Conclusie
Hou je van games met goede verhaalvertelling dan ben je bij New Tales from the Borderlands op het goede adres. Helaas is er heel weinig te doen qua verkenning van de werelden en ook niet super veel QTE’s waardoor je vooral veel verhaal aan het bekijken bent. De game heeft goede humor en speelt verder wel heerlijk weg.