Home Gaming NBA 2K25 Review: Kleine verbeteringen, maar weinig verrassingen (current-gen review)

NBA 2K25 Review: Kleine verbeteringen, maar weinig verrassingen (current-gen review)

Het blijft lastig om elk jaar over sportgames te schrijven, vooral als ze weinig echt nieuws te bieden hebben. Dit geldt zeker voor de NBA 2K-serie. Hoewel de franchise al jaren de standaard zet voor basketbalgames, is het niet altijd makkelijk om elk jaar fris te blijven. Soms zorgt een nieuwe release voor spannende veranderingen, en soms draait het vooral om kleine verbeteringen. De vraag is dan ook: is NBA 2K25 een grote stap vooruit, of krijgen we vooral de bekende quality of life verbeteringen?

Meer dan 9000 nieuwe animaties dankzij ProPLAY

Eén van de opvallendste veranderingen in NBA 2K25 is de terugkeer van ProPLAY-technologie. Hierdoor krijgen we meer dan 9000 nieuwe animaties, wat de bewegingen van de spelers op het veld realistischer maakt dan ooit. Elk detail, van een lay-up tot een signature shot, voelt precies zoals in het echte leven. Dit jaar kun je ook gebruik maken van “Go-To Moves”, wat betekent dat je de iconische bewegingen van sterren als Nikola Jokic en Donovan Mitchell kunt nadoen. Denk aan Jokic’s eenbenige sidestep jumper of Mitchell’s stepback-schot – heerlijk om uit te voeren.

Hoewel deze toevoegingen de diepgang van de gameplay verbeteren, is er toch een kleine kanttekening. Elke ster heeft slechts één signature-move, terwijl het geweldig zou zijn als je meerdere unieke bewegingen kon uitvoeren. Desondanks voelt de gameplay soepel aan. Of je nu dribbelt, verdedigers ontwijkt of plotseling versnelt voor een dunk, elke beweging loopt vloeiend over. Dit is waar NBA 2K zich echt onderscheidt van andere sportgames: elke actie voelt verfijnd en natuurlijk aan.

Rhythm Shooting: even wennen, maar met potentie

Een nieuwe feature in NBA 2K25 is “Rhythm Shooting”. Op het eerste gezicht kan dit schietsysteem wat ingewikkeld lijken, maar na wat oefening voelt het verfrissend aan. Het maakt niet uit of je release niet perfect is, met Rhythm Shooting krijg je meer speling en kun je zelfs na een fake shot direct overgaan in een dribbel. De nieuwe shot meter zorgt echter voor gemengde reacties. De ene dag lijkt het systeem perfect te werken, terwijl je op andere momenten geen bal in de basket krijgt, wat voor frustraties kan zorgen. Ondanks de “Shot Timing Profiles” die je kunt aanpassen, blijft het soms een uitdaging om consequent te scoren. Dit kan voor sommige spelers een struikelblok zijn, vooral tijdens online wedstrijden.

Oog voor detail: van commentaar tot graphics

Qua presentatie levert NBA 2K25 zoals altijd topwerk af, maar Visual Concepts heeft dit jaar echt extra stappen gezet om alles nog realistischer te maken. De commentatoren zijn vlot en leveren natuurlijke dialogen die goed aansluiten bij de actie op het veld. Wat mij betreft heeft geen enkele sportgame beter commentaar dan NBA 2K. De halftimeshow is uitgebreid met nieuwe cinematics, waaronder beelden van fans die proberen een half-court shot te maken voor prijzengeld. Dit soort kleine toevoegingen zorgt ervoor dat de wedstrijden nog echter aanvoelen, zowel op als naast het veld.

Op grafisch gebied zijn de verbeteringen misschien subtiel, maar zeker merkbaar. Spelers zien er gedetailleerder uit, vooral rookies en nieuwe toevoegingen zoals Bronny James en Caitlin Clark. Hun gezichten en bewegingen zijn levensecht vastgelegd, wat bijdraagt aan de realistische sfeer van de game. De belichting is ook verbeterd, met mooiere reflecties op het veld en realistischere schaduwen. Hierdoor is NBA 2K25 niet alleen fantastisch om te spelen, maar ook om naar te kijken. Wel heeft mijn PlayStation 5 af en toe moeite met het koel houden, omdat de game nogal wat vraagt van de hardware!

MyCareer: nieuwe verhaallijnen en verbeterde The City

MyCareer blijft een van de populairste modi in NBA 2K25. Dit jaar start je carrière met een spannende proloog in de NBA Finals, wat een frisse afwisseling is ten opzichte van eerdere jaren. Daarna kun je kiezen hoe je carrière begint: direct in de NBA, via straatbasketbal of door de middelbare schoolervaring opnieuw te beleven in de “Heart of a Dynasty”-verhaallijn. Dit biedt wat variatie voor zowel nieuwkomers als veteranen.

The City, de open wereld van NBA 2K, heeft ook een flinke opknapbeurt gekregen. Locaties zijn dichter bij elkaar geplaatst, wat het navigeren sneller en makkelijker maakt dan in NBA 2K24. Er is meer leven in de stad met extra NPC’s en activiteiten. Streetball keert terug als singleplayer-ervaring, wat een leuke afwisseling biedt van de traditionele NBA-wedstrijden. Toch zijn de prestaties in The City niet altijd even goed; framedrops naar 30 FPS komen regelmatig voor, wat teleurstellend is in vergelijking met de soepele gameplay tijdens de reguliere wedstrijden.

MyNBA en MyGM: hoogtepunten en missers

MyNBA blijft een uitgebreide en diepgaande modus waar je een team volledig kunt beheren, van spelerscontracten tot coachingbeslissingen. Een toffe toevoeging dit jaar is de “Steph Era”, waarin je de jaren van de dominante Golden State Warriors kunt herbeleven, beginnend in 2016. Dit biedt een interessante kans om de geschiedenis te herschrijven.

MyGM probeert RPG-elementen te introduceren door je als General Manager meer persoonlijkheid en vaardigheden te geven. Dit klinkt leuk op papier, maar de uitvoering laat te wensen over. De dialogen met stafleden voelen geforceerd en onnatuurlijk aan, en de nieuwe MyGM-omgeving, een kantoorruimte, is leeg en biedt weinig interactie. Veel van je managementtaken verlopen nog steeds via menu’s, wat het potentieel van deze modus wat ondermijnt.

Microtransacties blijven een punt van kritiek

Een bekend probleem bij de NBA 2K-serie is het zware gebruik van microtransacties, en NBA 2K25 is daarop geen uitzondering. Het upgraden van je speler in MyCareer vereist Virtual Currency (VC), wat een enorme grind is of je moet bereid zijn echt geld uit te geven. Dit drukt de pret, vooral wanneer je moet concurreren tegen spelers die wel hun portemonnee trekken. Zelfs cosmetische aanpassingen, zoals een simpel t-shirt, kosten soms belachelijk veel VC. Hoewel je VC kunt verdienen door wedstrijden en quests te voltooien, voelt de progressie traag aan, zeker in vergelijking met spelers die ervoor betalen.

Conclusie: NBA 2K25 biedt verfijning, maar geen revolutie

NBA 2K25 biedt een solide basketbalervaring met verbeterde gameplay en enkele subtiele nieuwe functies. De introductie van nieuwe animaties en signature-moves maakt het spel realistischer dan ooit. De presentatie en grafische details dragen bij aan een meeslepende ervaring, al zijn de verbeteringen voor sommige spelers misschien wat minimaal.

Hoewel er genoeg content is om spelers urenlang bezig te houden, zijn niet alle nieuwe toevoegingen even geslaagd. Vooral de poging om RPG-elementen toe te voegen in MyGM voelt nog niet af. Ook het ontbreken van populaire modi zoals Mamba Moments en een aparte Slam Dunk-modus is teleurstellend.

Het grootste nadeel blijft echter de aanwezigheid van microtransacties, die een schaduw werpen over een verder uitstekende game. Voor hardcore NBA-fans is NBA 2K25 zonder twijfel de go-to basketbalgame, maar als je op zoek bent naar revolutionaire vernieuwingen, voelt het meer als een kleine stap vooruit dan een grote sprong. NBA 2K25 blijft goed, maar het blijft vooral ook veel van hetzelfde.