Home Gaming MotoGP 19 review, racen met je motor!

MotoGP 19 review, racen met je motor!

Voor de autoliefhebbers komt er elk jaar een F1 game uit, maar voor de motorfans onder ons komt er elk jaar een MotoGP uit. MotoGP 18 was een grote stap vooruit in de serie in graphics, game modes en ook in gameplay. Het enige nadeel was dat het op de lange termijn ging vervelen en dat er weinig uitdaging was in de hele game. MotoGP 19 gaat daar proberen verandering in te brengen, maar of dat lukt lezen jullie hieronder.

Niet alleen jij, ook de computer leert van jou

Een van de grootste selling points van MotoGP 19 is dat dit jaar de AI (Artificial Intelligence) zich aanpast aan jouw racestijl. En dit is zeker voor race games erg vernieuwend. Hoe meer een race vordert, des te moeilijker de AI het je maakt. De AI leert namelijk tijdens de race hoe jij rijdt en hoe hij je in kan halen, op welke sectoren dat het beste kan of op welk moment hij je in de bocht snijdt. Deze zelflerende AI zorgt ervoor dat races een stuk interessanter worden. De AI zal veel sneller het gevecht met je aangaan in bochten, je proberen in te halen en uiteindelijk zal de AI je ook echt een keer in gaan halen. Natuurlijk heeft dit systeem ook zijn fouten, de AI is mij soms wel is een beetje te hard voorbij geschoten omdat ik iets te langzaam remde. Dit soort momenten zijn er niet heel vaak, maar het zijn toch de momenten die mij laten denken, het systeem is nog niet helemaal vlekkeloos. Echter voelt de race meer echt en heb je niet het idee dat je maar achter elkaar aan aan het rijden bent.

MotoGP 19 in actie

De gameplay verder is oké, er is niet veel veranderd ten opzichte van MotoGP 18 hoe de motoren voelen op het asfalt. De motoren uit de MotoGP hebben namelijk 1 groot probleem. De motoren zelf voelen namelijk best prima op het afsalt. Je snijdt bochten in, je schakelt door, je motor begint te wankelen als je te snel gas geeft en je vliegt door een bocht heen als je hem net iets te laat in snijdt. Dit zijn tot nu toe alleen maar goede dingen, het probleem zit hem echter in dat alle motoren uit de MotoGP hetzelfde voelen. Of ik nou in een van de top teams rijd, of in de lagere klasse van de MotoGP, de motoren voelen hetzelfde aan. De enige motoren in de game die anders aanvoelen dan die uit de MotoGP (en tot zekere hoogte ook de MotoGP 2) zijn de motoren uit de MotoGP 3. Het is zonde dat je dit gevoel niet hebt, omdat ik juist moeite wil doen met een motor uit de lagere klasse om een zo hoog mogelijke positie te halen. Die uitdaging mist nu nog voor mijn gevoel in de game.

Begin als een groentje en eindig als een legende

De Career Mode van MotoGP 19 is het parade paardje van deze game. Milestone SRL heeft namelijk tijd en moeite gestoken om niet alleen de MotoGP onder te brengen in deze game, maar ook de MotoGP 2 en 3. Hierdoor kan jij je carrière starten in de MotoGP 3 en je na een seizoen daar opwerken naar de MotoGP 2 en vanuit daaruit kan je losgaan in de MotoGP. Je kan volledige seizoenen in die carriére spelen, zodat je echt het gevoel hebt dat je moet vechten als een groentje voor een uiteindelijke plek in de MotoGP. In de game zit echter weinig verhaal en het is meer race na race na race rijden om uiteindelijk in de MotoGP terecht te komen. Natuurlijk is het een race game en verwacht je niet het beste verhaal, maar steeds meer bedrijven proberen toch een bepaald verhaal in hun game te stoppen zodat het meer mensen aanspreekt en mensen het blijven spelen. Hier mist dat voor mij, maar toch blijft de Career Mode van MotoGP 19 een mode vol met content die je uren bezig kan houden (zeker als je er voor kiest om echt in de MotoGP 3 te beginnen).

De game ziet er een stukje beter uit

Op het gebied van graphics is er niet veel verbeterd. De game heeft wat meer lichteffecten en de motoren zien er net weer wat strakker uit in die Unreal Engine 4. Toch is die 30fps nog zonde, zeker op de Playstation 4 pro en Xbox One X waarvan je toch verwacht dat die zeker 60fps zouden kunnen afspelen. Milestone heeft er echter wel voor gezorgd dat ondanks de 30fps de game ontzettend soepel loopt en dat het niet uitmaakt welke bocht je ingaat, dat de game soepel blijft lopen en dat je geen last hebt van haperingen in je beeld.

Een liefdesletter aan de sport

Naast de grote career mode en de verbeterde AI is er ook nog een liefdesletter aan de sport in deze game. Je kan namelijk via bepaalde events belangrijke gebeurtenissen uit de sport herbeleven. Zo kan je vaarwel zeggen tegen Honda met Valentino Rossi uit 2003 bijvoorbeeld en kan je beroemde battles uitvechten die in het echt nog spannender waren. Je ziet dat Milestone er veel tijd in heeft gestopt om deze historische gebeurtenissen in de game te stoppen en het geeft een stuk extra vlees aan de game wat absoluut niet verkeerd is.

Daarnaast heet Milestone ook de MotoGP eSport gestart waardoor het makkelijker moet worden in de game om de beste spelers van de wereld te vinden om tegen elkaar te spelen. Dit is vooral een mode voor de hardcore spelers die al veel beter dan ik in de gaten hebben hoe je altijd maar weer die bochten perfect insnijd.

MotoGP 19 is een game die twee kanten heeft, aan de ene kant heeft de game ontzettend veel positieve punten in de vorm van een ontzettend uitgebreide career mode, een nieuw AI systeem die leert van jouw rijstijl, verbeterde graphics en een esport programma. Aan de andere kant is het AI Systeem nog niet perfect, voelen alle motoren in de MotoGP en de MotoGP2 hetzelfde aan en zijn de graphics niet de grootste upgrade in jaren. Toch is de game ontzettend vermakelijk om te spelen voor motorsport fans, maar ook voor normale racefans. Het zal niet iedereen aanspreken, maar dit soort games zijn ook voor een bepaalde markt. Toch blijft het een titel om in de gaten te houden en als je echt dol bent op snelheid, dan kan je MotoGP 19 beter snel in huis halen.