570
Het geluid in de game is zo goed dat het je mee neemt de wereld in, bij films is muziek een essentieel onderdeel van de film. Het kan een scene maken of verpesten, dat is precies zo in deze game. En dan wel positief. De muziek betovert de game echt, elk monster heeft een beetje zijn eigen muziek thema en neemt je mee het gevecht in.
Veel game series worden afgebrand omdat ze te weinig innoveren als het gaat om gameplay. Voor een serie als Monster Hunter is het eigenlijk niet heel gek dat ze niet veel afwijken van het oorspronkelijke systeem. Dit is omdat er toch iets is met de gameplay dat zo diep gaat. Geen enkele game komt tot nu toe in de buurt van Monster Hunter World kwa diepte en toegankelijkheid. Het is namelijk gewoon mogelijk meteen de game in te springen en te beginnen met het vermoorden van dieren, om daarna rustig verder te zoeken naar meer diepgang in wapens. Er zijn meerdere mogelijkheden om dieren te vangen, doormiddel van omgeving of netten, er zijn boosts te vinden, grondstof beheer en dan nog het verbeteren van je gear. Je zal geleidelijk aan beter worden, meer ontdekken, meer uitvinden. De game zal je niet zomaar afstraffen, enkel als je onvoorbereid aan de slag gaat. Je dient namelijk ten alle tijden je voorbereiding te doen. Ik ging hier toch soms nog wel even de fout mee in, vergat een maaltijd, deed geen upgrade op me wapens, etc. Dan loop je keer op keer tegen de lamp.
Het spel beschikt over vijf soorten missies. Te beginnen met de ‘assigned’ dit zijn de verhaal missies, dan zijn er de ‘optional’ missies, deze ontvang je van NPC’s , gevolgd door investigations, vergelijkbaar als optional, de vierde zijn de ‘arena quest’ deze leggen de focus op het vermoorden en vangen van monsters & als laatste dan de events die tijdelijk beschikbaar zijn en speciale beloningen hebben. Spelers tot 4 tegelijk kunnen deelnemen aan een missie, de game voelt hiermee meteen heel anders aan. Er komt een stukje meer tactiek kijken zodra je samen speel. Ik vond het in het begin wat lastig om uit te zoeken hoe je nou uiteindelijk samen kon spelen, maar eenmaal door werkt het eigenlijk best goed en is het goed toegankelijk net als de gehele game.
De game moet je gewoon een paar uur spelen dan worden sommige dingen vanzelf routine voor een missie. Het verbeteren van je wapens, intel inleveren, maaltijd nuttigen, etc. Intel moet je zien als samples van monsters zoals pootafdrukken, klauwen, stukken haar, etc. Dit geeft je meer duidelijkheid over de zwaktes en kracht van een wezen, tevens is het voor je scout flies meteen makkelijker het dier te vinden. Om je wapens te upgraden dien je materiaal te verzamelen, er is geen XP systeem dus je bent aardig afhankelijk van de sterkte van je wapen. Er zijn verschillende kanten die je op kan als het gaat om upgraden, per soort grondstof heb je wel een upgrade tak. Goed uitzoeken is hier zeker de kunst.
Wat mij opviel was dat de game echt veranderd op basis van je wapen keuze. Elk wapen speelt anders, de ene zorgt voor een enorme teruggang in tempo, de ander zorgt dat het een beetje vlotter werkt. Zorg ervoor dat je goed oefent in de oefenarea, ik kwam er namelijk achter dat ik met sommige wapens echt geen geduld had.
Monster Hunter World is echt een geniale game. Het geeft spelers een ongekende hoeveelheid kwaliteit als het gaat om RPG, freeroam en gameplay. Het ziet er dan ook nog eens geniaal uit. Na het verslaan van een enorm dier krijg je meteen echt een goed gevoel van overwinning. Voor mij is dit toch zo vroeg in het jaar zeker al kanshebber voor titel van het jaar.