Zeker een kans hebber voor Game van het Jaar en wel één van de beste in de series, Monster Hunter World is geniaal op zoveel vlakken.Bestudeer je vijanden, zorg voor je wapens en wordt een echte jager.
Monster Hunter World is het nieuwste deel in een lang lopende franchise, gepubliceerd en ontwikkeld door Capcom. De game pakt het anders aan dan de voorgaande delen welke recent enkel voor Nintendo was bestemd, deze titel is dan ook geheel anders. Deze game geeft je het gevoel dat je onderdeel bent van het universum in plaats van dat je in het unitversum geplaatst bent. De wereld waar je iedere keer start blijft heerlijk om te aanschouwen. Naast de gruwelijke omgeving van het land zijn de wezens die de wereld bewonen nog indrukwekkender. Er is meer dan 100 uur aan content met een 20 uur durende storyline en dan nog eens diverse zij missies. Elke game zou eigenlijk moeten proberen dit na te streven.
De game wordt gedragen door karakters die een zekere aantrekkingskracht hebben, zeker je handler, welke al snel wordt geintroduceerd. Het verhaal is simpel, er is een nieuw gevaar en jouw taak is te onderzoeken waarom het hier is, etc. Eigenlijk draait het natuurlijk om het meppen van grote wezens met nog grotere wapens, who cares about a story then. De game doet wat het hoort te doen. In termen van ecosysteem zit de game gewoon goed in elkaar.
Het navigatie systeem in de game is dusdanig goed ontworpen dat het er echt bij past, ‘scout flies’ zullen je de weg wijzen richting planten, monsters, en meer. Ze vallen op en zijn zeer subtiel. Net als de rest van de omgeving is het gewoon heerlijk vorm gegeven. De sterren in deze game zijn de monsters. Zeker op de current gen komen ze echt tot hun recht, imposant, groot en heerlijk vormgegeven. Daarnaast zitten er per wezen genoeg animaties in verwerkt dat het echt een eigen identiteit creëert per wezen. Elk wezen heeft daarbij ook zijn eigen aanval en verdedigingsstrategie, eenmaal goed geraakt zullen ze wat anders gaan bewegen en meer afstand bewaren.
Naast het visuele beschikken de monsters ook over geweldig audio. Het stampen of bijten van deze zijn goed in de game verwerkt en duidelijk hoorbaar, zo kan je ook spelen op geluid en goed timen. Dan hebben we nog de geluiden van wapens, elk beschikt over zijn eigen geluid bij het zwaaien of bij het maken van contact.