Home Featured Moeten we ons zorgen maken over Dreams (PlayStation 4)?

Moeten we ons zorgen maken over Dreams (PlayStation 4)?

by Jos Vis

Tijdens het PlayStation 4 Reveal-event in 2013 kregen we de eerste beelden te zien van Media Molecule’s Dreams, al had de game toen nog geen naam. Het zag er meer uit als een demo die ons de eventuele mogelijkheden van de PlayStation 4 moest showen en het liet zien waar de ontwikkelaar mee bezig was, nadat het eerder aan de Little Big Planet-serie had gewerkt. In 2015 kreeg het project dan toch een naam (Dreams) en bleek het te gaan om een ‘game’ die volledig draait om het maken van kunst, filmpjes en games. De verwachtingen waren meteen hooggespannen, maar inmiddels wachten we al die tijd al op een afgeronde game. Natuurlijk gaat het hier om iets heel bijzonders en dan is het fijner als men de tijd neemt om de game zo goed mogelijk te maken.

Sinds vorig jaar is er echter een Early Acces-versie verschenen van Dreams en sindsdien heeft men al vele creaties gemaakt. Volgens Abbie Heppe van Media Molecule neemt de ontwikkelaar inmiddels feedback aan van 100.000 gamers die de in de game games maken of juist games spelen. Toch is dat niet echt veel als je bedenkt dat de Early Acces inmiddels al een tijd gaande is en er genoeg filmpjes te vinden zijn van de creaties. De ontwikkelaar is al heel lang bezig met Dreams en heeft daar inmiddels al het nodige geld tegenaan gesmeten, maar zelf had ik verwacht dat de vele creaties die gemaakt zijn door de community vele gamers zou aantrekken. De Little Big Planet-serie kon in het begin rekenen op veel filmpjes op YouTube e.d. doordat veel gamers het aan elkaar lieten zien.

Toegegeven; de game is officieel nog niet uit en dat moet ergens in het begin van 2020 gebeuren. Dan zal Sony vast een marketing-campagne opstarten waarbij men hoog van de toren probeert te blazen om de inmiddels gemaakt kosten toch nog terug te kunnen verdienen. Misschien ben ik te negatief, maar dat heeft zo zijn redenen, want ik was ook heel enthousiast over Project Spark (Xbox One). Die game had het ook in zich om een community op te bouwen die het project zou voorzien van de nodige creatieve games en opmerkelijke filmpjes. Dat klinkt geweldig, maar uiteindelijk werd het project gestopt in 2016. Het probleem van dit soort ‘games’ is dat je heel erg afhankelijk bent van de community, want als die geen leuke games maken, valt er weinig leuks te beleven. Het maken van de content in zowel Project Spark als Dreams ziet er erg ingewikkeld uit, al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Overigens kun je Project Spark niet meer downloaden en kun je niet meer online gaan met de game, terwijl er nog een kleine community is die offline creaties speelt.

Bij het zien van Dreams kan ik niets anders dan met open mond kijken naar wat je allemaal voor elkaar kunt krijgen in de game en ik zal daar vast niet de enige in zijn. Bij het maken van de content wordt er toch wel van je verwacht dat je creatief bent of op z’n minst goede ideeën hebt. Er zullen uiteindelijk veel gamers dan maar overstappen naar content die andere users hebben gemaakt. En hoe mooi die content ook is gemaakt; uiteindelijk voelen die aan als een experiment of een (veel) mindere versie van een al bestaande game. Dat neemt niet weg dat er behoorlijk wat creatievelingen zijn in Dreams die mij regelmatig enthousiasmeren om iets te maken. Toch krijg ik het niet voor elkaar om iets te maken wat ook maar in de buurt komt.

Maar hoe zit dat dan met het succes van Super Mario Maker (1 & 2)? Het briljante aan die serie is dat Super Mario zelf al een ongelooflijke aantrekkingskracht heeft, waarbij datgene wat je kan maken gelijk duidelijk is bij het zien van een screenshot. Natuurlijk is het maken van levels in Super Mario Maker niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn altijd genoeg leuke levels te vinden en in het tweede deel heeft Nintendo zelf er veel levels ingestopt. In Dreams heb je veel meer mogelijkheden en dus ook meer complexe menuutjes of een duidelijk doel. Dreams is een fascinerende game die vooral veel creatieve gamers aantrekt en dat zijn er uiteindelijk niet zo heel veel, denk ik. Overigens wil ik niet zeggen dat andere gamers niet creatief zijn, maar die creativiteit komt beter tot zijn recht wanneer er minder keuzes zijn.

Toch hoop ik dat de game uiteindelijk een succes wordt, want naast de Call of Duty’s en Battle Royale’s zou het fijn zijn als er ruimte is voor games als Dreams.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x