Na de teaservideo vol dinosaurussen van maandag, zijn 11 bit studios en het ontwikkelteam achter Frostpunk 2 verheugd om aan te kondigen dat Frostpunk 2 wordt gelanceerd met mod-ondersteuning dankzij hun nieuwe tool FrostKit. Deze moddingtool zal in eerste instantie beschikbaar zijn in bètavorm en in de loop van de tijd evolueren.
Mod-ondersteuning, met name voor het maken van kaarten en scenario’s, is al jaren een populair onderwerp in de community, sinds de lancering van de eerste Frostpunk in 2018. De originele game en de interne engine hadden echter beperkingen. Volgens Frostpunk 2 Technical Director, Szymon Jablonski, “Dankzij de overstap naar Unreal Engine zijn de zaken nu totaal anders.”
Een trailer die de Frostpunk 2-moddingtool laat zien, gemaakt in samenwerking met mod.io, biedt een glimp van de mogelijkheden. Spelers kunnen met name aangepaste kaarten maken, deze vullen met aangepaste modellen en hun nieuwe steden instellen – of ze nu oud, kosmisch of op duizenden andere manieren gedifferentieerd zijn van de originele frosty-apocalypse-setting – tegen aangepaste scenario’s.
De bètaversie van de moddingtool stelt makers in staat om toegang te krijgen tot de meeste functionaliteiten, hoewel deze iteratief worden geüpgraded op basis van feedback van de community. Deze feedback zal het ontwikkelteam dienen als een waardevol inzicht in wat goed werkt en wat verbeterd moet worden. Om dit proces te starten, zal de tool eerst worden getest via een gesloten bèta met geselecteerde leden van de moddingcommunity vóór de officiële release.
De langverwachte Frostpunk 2 wordt op 20 september op pc gelanceerd en zal op dag één beschikbaar zijn via PC Game Pass, met een consolelancering die later volgt. De Digital Deluxe Edition, die toegang biedt tot drie nog aan te kondigen DLC’s, een in-game item en diverse extra’s, geeft spelers vanaf 17 september 72 uur eerder toegang tot de gamecontent.