Home Featured Microsoft Flight Simulator Review

Microsoft Flight Simulator Review

We moeten toch heel wat jaren terug alweer voor we voor het laatst een Flight Sim hadden. Toen de 2020 versie werd aangekondigd was iedereen dan ook meteen gehyped. De game zag er strak uit in de trailers en plaatjes die gegeven werden. Is het uiteindelijke product dan ook echt zo lekker. Het mooie is wel dat je niet enkel een PC gamer hoeft te zijn, de game zit namelijk in de Gamepass en Microsoft mikt ook op een release op de Xbox Series X.

De pitch van de Flight Simulator was simpel, we leveren je de beste game, waar je alle plekken op aarde mee kan bezoeken. Het mooie is dat dit gewoon nog klopt ook. Ongeacht of je een fanaat bent voor de luchtvaart, het leuk vindt om te vliegen of gewoon wilt genieten van een vette game. Deze game heeft alles eigenlijk wel. Hoe dit kan, de cloud. Al jaren hoor je ontwikkelaars dat de cloud een significante leap kan veroorzaken in de game wereld. Het kan de game bruter en mooier maken, enkel gebeurde dit te weinig. Ik neem een Crackdown 3 als voorbeeld, deze game zou met de cloud echt alles eruit kunnen halen. Helaas was de waarheid niet echt om aan te gluren. Maar nu in 2020 is de wereld een stuk verbeterd en is cloud assisted gaming toch echt wel iets om naar uit te kijken, dit bewijs levert Microsoft Flight Simulator. Microsoft heeft zichzelf in staat gesteld om een zo realistisch mogelijke aarde te creëren. De hoeveelheid data die daarvoor nodig is heeft niemand op zijn PC, daarbij zou het echt een mega tijd duren om dit te downloaden. Nu komt de game al met een aardig data pakket van 100GB, maar deze zal ook constant data binnen halen om te vliegen met die next gen visuals die jij zo graag wilt zien. Je kan ervoor kiezen om deze feature uit te zetten, enkel zal je snel merken dat de game er veel minder uitziet. Beschik je helaas over een slechte data verbinding, dan is het meteen een prijs die je betaald voor deze game.

De game geeft je naast de indrukwekkende visuals, ook belachelijk goeie belichting. Onweer, zonsopkomst, noem het maar op, het geeft je echt een heerlijk zen gevoel. Daarbij krijg je echt de meest fantastische wallpapers op je scherm. De game beschikt ook over een dynamische dag en nacht cycle, dit betekent dat de dag dus rustig over gaat in het donker van de nacht., Heel indrukwekkend. Er is namelijk zoveel moois te vinden op onze planeet, waar je normaal het geld niet voor zou hebben om naar toe te gaan kan je nu dan digitaal naar toe vliegen. Neem ook het live weer, dit is zo mooi gedaan. Als je weet dat het regent in Amsterdam en je vertrekt vanaf schiphol, zal je merken dat je vertrekt in de regen. Neem nu de tornado in Amerika. Het is dus mogelijk om deze in te vliegen, er boven te vliegen, you name it.

Wel heb je voor deze titel een goeie PC nodig, de game trekt nogal wat van je geheugen, maar ook van je rekenkracht. Het is ook niet gek als je ziet hoeveel detail er in de game is gelegd, ook als je kijkt naar het intereur van de cockpit. Elk knopje heeft bijna wel een functie, van de rem tot aan de flaps.

Goed, je kan al lezen dat ik erg onder de indruk ben van de grafische kant van de game. Maar, we hebben nog steeds te maken met een simulator game. En dat betekent dat er in de game genoeg zit, er zijn diverse vliegtuigen om uit te kiezen, van commerciele airliners tot kleine propeller vliegtugien. Elk vliegtuig heeft zijn eigen kenmerken, maar ook moeilijkheid van besturing. Daarbij zijn de meest iconische luchthavens ook nog eens precies nagemaakt. Dat betekent dat als je vanaf de gate start, je op Schiphol ook nog eens heerlijk kan gaan taxiën. De route die je normaal als vakantieganger maakt, kan je nu vanuit de cockpit beleven. De Flight mechanics hebben, vergeleken met de voorgaande titels, echt een stap gemaakt. Zoals ik al benoemde elk vliegtuig zijn eigen kakakter trekken, dat houdt ook in dat de ene meer werk nodig heeft dan de andere. De game heeft gelukkig wel wat assistentie beschikbaar. Zo kan iedereen vliegen, het zijn er drie en het is makkelijk schakelen tussen realisme en complexiteit. Daarnaast kan je er natuurlijk voor kiezen om alles handmatig aan te passen naar hoe jij het lekker vindt spelen.

De game heeft daarnaast de ondersteuning voor muis en toetsenbord, controllers en een ruim scala aan yokes en joysticks. Ik ben in het begin gaan vliegen met muis en toetsenbord, en dan merk je wel dat je iets meer vrijheid hebt in de knoppen. Je kan zo wat meer dingen bedienen met het toetsenbord, gewoon omdat er meer knoppen aanwezig zijn. Er zijn namelijk zoveel knoppen, dat voor het selecteren wat op welke knop komt er een zoekfunctie is. Gelukkig heb je niet alles nodig, als je voor een kleiner vliegtuig gaat dan vallen er wat opties af natuurlijk.

In het menu kan je ervoor kiezen om te starten vanaf een willekeurige plaats, je kan je eigen vluchtplan maken of ervoor kiezen om wat door de ontwikkelaar gemaakte uitdagingen te voltooien. Denk hierbij aan moeilijke landingen, etc. Hiermee kan je dan op een soort leaderboard van piloten komen. Dit om er toch een stukje competitie in te gooien. Daarnaast kan je ervoor kiezen om lekker solo te gaan vliegen, of gooi jezelf in de live variant. Dat betekent dat de wereld is gevuld met andere online spelers. Deze kan je in real time op de radar zien. Daarnaast houdt de game ook nog een de realtime data van commerciële vluchten bij, deze zul je dus ook tevoorschijn zien komen in je game. Het is werkelijk waar een heerlijke volle game. De game zit goed in elkaar, bevat alles wat nodig is en ik kan niet wachten om mijn vliegtuig weer van de grond te krijgen. Het mooie vind ik ook aan de titel is dat als je vanaf de gate start, je ook echt met de grond crew contact hebt, de catering kan laden, pushback aanvraag, tot je taxi clearance. Ik werk zelf op Schiphol en voor mij is dit zo heerlijk om te zien.

Ik kan hier heel kort over zijn, de game is geniaal. Alles wat je verwacht van een Flight Simulator heeft deze game, en meer. Het is een compleet ander genre dan de titels die je misschien de laatste tijd hebt gezien, maar god wat is dit fantastisch om te doen. Om even te ontsnappen aan de realiteit, een stukje vliegen over Nederland of een ander mooi land.

Check hierbij ook de livestream van even terug.