Tijdens het PlayStation 5 Showcase-evenement maakte SQUARE ENIX bekend dat de beroemde ontwikkelaars Naoki Yoshida (FINAL FANTASY XIV, DRAGON QUEST X) en Hiroshi Takai (FINAL FANTASY XIV, THE LAST REMNANT) samenwerken aan een gloednieuwe, opzichzelfstaande ‘mainline’ FINAL FANTASY-game, getiteld FINAL FANTASY XVI, voor het PlayStation 5 (PS5)-systeem.
Het nieuws werd onthuld via de FINAL FANTASY XVI “AWAKENING”-trailer, deze is hier te zien: https://youtu.be/2tBnBAkHv9M
Commentaar van producent Naoki Yoshida
‘Dit is FINAL FANTASY XVI-producer (inderdaad, alleen producer) Naoki Yoshida. Wat vonden jullie van de trailer? Deze exclusieve beelden, samengesteld uit realtime-gevechten en -cutscenes, vertegenwoordigen slechts een fractie van wat ons team heeft bereikt sinds de start van de ontwikkeling van deze gloednieuwe FINAL FANTASY-game. Gedurende die periode is het team gegroeid van slechts een handvol kernleden tot een volwaardige eenheid die blijft voortbouwen op wat ze tot nu toe gemaakt heeft, om spelers een verhaal- en gameplay-ervaring te bezorgen zoals ze die nog nooit hebben meegemaakt.
Onze volgende grote onthulling over deze game is gepland voor 2021, dus wens ik iedereen in de tussentijd veel plezier met het speculeren, want we hebben nog heel wat in petto – niet alleen voor FINAL FANTASY XVI, maar ook voor FINAL FANTASY XIV. Het zal niemand verbazen dat ik hard werk aan beide titels!’
Commentaar van regisseur Hiroshi Takai
‘Toen FINAL FANTASY I werd uitgebracht, was ik gewoon de zoveelste speler ? een jonge student met grote dromen. Tegen de tijd dat FINAL FANTASY V werd ontwikkeld, had ik een plekje aan de ontwikkelaarstafel veroverd… maar dan wel helemaal aan het eind ervan. Vanaf daar ging ik “online”, en zette ik mijn stempel op zowel FINAL FANTASY XI als XIV.
En nu… XVI.
Van het opzetten van een geheel nieuwe ontwikkelomgeving tot het leren van de ins en outs van de PS5, ben ik samen met ons team al heel wat uitdagingen aangegaan om het zestiende hoofdstuk van de legendarische FINAL FANTASY-franchise voor jullie te ontwikkelen. En hoewel we elke dag met hart en onze ziel aan dit project werken, kan het nog wel even duren voordat jullie het in handen hebben. Maar ik beloof dat de game het wachten waard zal zijn!’