Home GadgetsApple Mededingingsadvocaat Damiën Berkhout: Apple’s beleidswijziging leuk maar niet genoeg

Mededingingsadvocaat Damiën Berkhout: Apple’s beleidswijziging leuk maar niet genoeg

by Jos Vis

Apple gaat in Nederland voortaan alternatieve betaalmethoden toestaan in dating apps. Daarmee voldoet Apple aan de eisen die waakhond ACM heeft gesteld.  

Damiën Berkhout, mededingingsadvocaat bij Scott + Scott, vindt dit een kleine maar toch belangrijke stap in de goede richting. “De stap is belangrijk omdat Apple hiermee eigenlijk toegeeft dat het misbruik maakt van haar machtspositie in de Apple App Store. Maar doordat deze stap van Apple in Nederland vooralsnog alleen geldt voor dating apps, is deze stap wel erg klein. Europese toezichthouders zijn de beleidsaanpassing van Apple nauwkeurig aan het bestuderen. Deze zaak kan als blauwdruk gaan dienen voor andere zaken tegen Apple. Apple misbruikt namelijk haar machtspositie in de Apple App Store niet alleen met betrekking tot dating apps, het gaat om alle betaalde apps en in-app aankopen.”  

Damiën Berkhout wijst op het belang dat niet alleen regelgevers als de ACM Apple op misbruik van machtspositie aanspreken maar dat ook consumenten druk blijven uitoefenen, liefst in heel Europa: “De civiele massaclaim tegen Apple die in Nederland is aangespannen is van groot belang. De Nederlandse Stichting Consumer Competition Claims heeft namens consumenten in de EU een collectieve schadeclaim van bijna 5 miljard euro ingediend tegen Apple omdat de techreus bepaalde stappen heeft gezet waardoor het voor bezitters van iPhones en iPads alleen mogelijk is om apps te kopen en in-app aankopen te doen via de Apple App Store. Deze aankopen kunnen alleen worden betaald via Apple ’s eigen betaaldienst Apple IAP. Apple beperkt daarmee de keuzevrijheid en brengt excessieve, monopolistische prijzen in rekening. Je betaalt als consument dus veel te veel voor iedere betaalde app die je downloadt.”

“Dat geld moet terug naar de consument. Iphone- en Ipad-bezitters die dat nog niet hebben gedaan, kunnen zich kosteloos registreren bij de Stichting Consumer Competition Claims en worden dan op de hoogte gehouden over het verloop van de zaak.”

Scott + Scott staat de Stichting Consumer Competition Claims bij in de schadeclaim tegen Apple.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x