Home Gaming Matchpoint Tennis Championship review

Matchpoint Tennis Championship review

In de afgelopen jaren zijn er meerdere Tennis games uitgegeven die hebben geprobeerd het succes van de ooit zo succesvolle TopSpin games te evenaren. Deze keer probeert Kalypso (de uitgever van de Tropico games) net zo succes neer te zetten als TopSpin. Na AO Tennis en Tennis World Tour moet er toch een game zijn die succesvol, diepgaand en toegankelijk is?

MTC groet je als eerste met een tutorial. Hier leer je alle basics van de game. Hoe je een flat shot, een power shot, een lob en nog veel meer moet maken. Daarnaast leert het je hoe je shots kan timen, er meer kracht achter kan zetten en hoe je ervoor kan zorgen hoe de bal binnen de lijnen blijft en jij je punten kan scoren. Het geeft een goede basis van de game. Echter ontdek je al snel dat je beter power shots en flat shots kan geven dan volley’s bijvoorbeeld. Je karakter beweegt namelijk niet echt soepel, waardoor het geven van een volley soms heel ongemakkelijk wordt. Je kan beter lekker op de baseline spelen dan net achter het net, het voelt gewoon net wat beter.

Binnen MTC is er genoeg te doen, je kan de game oppakken en een potje tennis spelen met huidige tennissers, maar ook met legendes. Het is leuk om een potje tegen elkaar te spelen, maar verder zal je toch je heil moeten zoeken binnen de career mode. De Career Mode lijkt in het begin best prima. Je hebt toernooien die je kan spelen, je kan trainen en je kan ook een exhibition wedstrijd spelen om betere gear vrij te spelen. De toernooien zijn onderverdeeld in verschillende soorten toernooien. Aan het begin zal je alleen aan de basis toernooien mee mogen doen en als je uiteindelijk klimt in de rankings, dan mag je ook meedoen met betere toernooien en uiteindelijk kan je misschien zelfs meedoen aan een grand slam. Dit alles voelt best prima aan en daar zou je best veel plezier aan kunnen blijven. Echter is het Tennis zelf net niet leuk genoeg en dat is frustrerend. De basis voor een goede tennis game liggen er, zelfs in de gameplay. Het tennissen zelf kan ontzettend leuk zijn soms en het ontdekken van de sterke en zwakke punten van je tegenstander is best leuk. Het tennissen zelf is echter te langzaam. Het lijkt of de ontwikkelaar niet perse wist of het een arcade game of een realistische game moest worden. Het voelt te langzaam voor een arcade game, maar net te snel en te onhandig voor een realistische game. De AI is soms te dom, en soms veel te slim. De AI raakt soms ballen waarvan je nooit verwacht had dat hij hem zou redden. De AI lijkt ook een oneindige stamina te hebben en zelfs aan het einde van de tweede set pakt de AI ballen op waarvan je denkt, HOE DAN? MTC weet simpelweg niet wat het moet zijn en daar ligt het grootste probleem van deze game. Twee uur spelen is leuk, maar daarna wordt het simpelweg steeds hetzelfde liedje en merk je dat je verveeld raakt tijdens het tennisen.

De graphics zijn ook niet om over naar huis te spreken op de PS5. De game ziet en voelt niet aan als een PS5 titel. De spieren op de benen en armen van de spelers zien er prima uit, maar de gezichten zien er raar en apart uit en stralen niet echt emotie uit. Zeker het gezicht van jou NPC ziet er gewoon ontzettend raar uit. De banen zijn net wat te glimmend en het komt niet goed naar voren dat een baan van grass of van gravel bijvoorbeeld is. Het enige waaraan je het kan herkennen is de kleur van de baan. Verder is het commentaar tijdens de wedstrijden soms heel goed en soms heel slecht. Sommige lijnen van commentaar klinken echt als een videogame, omdat deze lijnen nooit zouden worden gezegd tijdens een echte tennis wedstrijd.

De ontwikkelaar Torus Games heeft de afgelopen tijd meerdere games gemaakt, maar heeft nooit eerder ervaring gehad met sport games. Je merkt aan alles dat Torus Games er alles aan heeft gedaan om een tennis game neer te zetten en dat is ze ook gelukt, echter is de game een tennis game met een identiteit crisis. Het is niet arcade, niet realistisch en eigenlijk is de gameplay op het einde van de dag ook best saai. De content zit erin, de career mode is in principe ook leuk, maar de gameplay is net wat te langzaam om het echt leuk te maken. De graphics zijn niet geweldig, maar ook niet slecht en hetzelfde geld voor het geluid in de game. Matchpoint Tennis Championship is echt zo game die geen voldoende zou moeten krijgen, maar ook geen onvoldoende. En dat betekent in docententermen, een 5.5.