De Early Access-release van Gray Zone Warfare profiteert enorm van de mogelijkheid om de game te ontwikkelen met de uitgebreide ondersteuning van een toegewijde community. Dankzij voortdurende verbeteringen in de onderlinge communicatie is de ontwikkelingsroutekaart herzien en worden de geplande updates en content voor de release van de volledige game beschreven.
De volgende update, die oorspronkelijk gepland stond voor de herfst, zal binnen enkele maanden verschijnen. Spelers kunnen uitkijken naar nieuwe PvP-mechanismen die de intensiteit van de ontmoetingen tussen spelers aanzienlijk zullen verhogen. Vanaf nu wordt elke vijandelijke confrontatie op de kaart gemarkeerd als een PvP-zone, waardoor elke speler kan kiezen of hij de strijd aangaat of juist uit de weg gaat.
Een van de meest opwindende nieuwe functies, waar zowel spelers als makers van content veel om hebben gevraagd, is de introductie van gevechtsbases, die als middelpunt voor PvP-gevechten zullen dienen. Zodra je deze bases na een gevecht inneemt, fungeren ze als snelle reispunten en bieden ze je allerlei andere tactische voordelen.
Door een dynamisch weersysteem te implementeren dat verder gaat dan alleen gevechten, wordt de tactische gameplay nog eens flink uitgebreid. De reactieve omgeving stelt spelers bloot aan regen, stormen, mist en andere weersomstandigheden die van invloed zijn op het zicht en de strategie. Om de operationele planning te vereenvoudigen, wordt er een nieuwe weersvoorspellingsfunctie geïntroduceerd op het scherm met serverinformatie.