Het is een tijdje geleden dat we iets hoorde over de Front Mission Games, het was in de tijd van de PS1/2 de tweede franchise van Square Enix. Negen jaar geleden kwam Front mission Evolved uit en die werd toen vrij negatief ontvangen, merendeels omdat deze het turn-based verving voor third person shooter, wat aanzienlijk faalde. Dit zette meteen de fans tegen zich en won er geen nieuwe zielen bij. Nu zijn we negen jaar verder en komt Square met Left Alive, in het thema van Front Mission. De vraag is dan, is de les geleerd of gaan we op dezelfde voet verder.

Helaas kunnen we daar kort in zijn, Nope, de les is niet geleerd. Left Alive staat nog verder van het origineel dan de vorige titel deed. Het is nog steeds een third person shooter met een focus op mensen in plaats van Mechs. Wat zonde is aangezien de serie bekend stond om de Wanzer Mechs. Zelfs met een goeie selectie mensen die aan deze game werkten Armored Core series producer Nabeshima Toshifumi als director, en  art directors Shinkawa Youji (Metal Gear Solid series) and Yanase Takayuki (Mobile Suit Gundam 00, Break Blade, Xenoblade X), mocht het nog niet baten. Left Alive is nog steeds niet de gewenste titel.

LEFT ALIVE_20190309101910

De game geeft je de leiding over drie  karakters, een rookie piloot van Wanzer, een politie agent en een ontsnapte verdachte. Alle drie vinden  zichzelf terug in het midden van een invasie van de stad Novo Slava. De vijandelijke troepen hebben moeiteloos de hele stad ingenomen en zijn begonnen met het opruimen van de mensen. Jouw doel is te overleven en om de stad te ontvluchten. Zoals je nu al kan raden draait het om het overleven in de game, je dient dus met gelimiteerde middelen verder te komen, sommige kan je combineren en gebruiken om equipment of wapens te maken. Head on is geen optie, dit aangezien vijanden te sterk en vaak met te veel zijn.

Het idee van een survival game in een moderne setting kan goed uitpakken, kijk naar de Metal Gear serie, waar deze game me ook een klein heel klein beetje aan deed denken, maar Left Alive slaat de plank even goed mis. De stealth gedeeltes als voorbeeld, deze slaan nergens op, vijanden zijn soms blind en soms zien ze alles, het gaat heen en weer. Je waarschuwingssysteem is dan ook vrij nutteloos. Omdat je vijanden gewoon te sterk zijn dien je wel te sluipen. Maar had het dan goed uitgewerkt. De AI van vijanden is ook nog een verwarrend en frustrerend. Soms maken ze geen beweging als ze je gezien hebben en blijven ze gewoon wachten tot het alarm afgaat. Hierdoor worden de vallen die je gezet hebt meteen nutteloos. Heel irritant, ik heb dan ook meerdere malen moeten lopen naar de line of sight en weer terug, hopende dat iemand achter me aan kwam. Om nog even de spijker op de kop te slaan, ik besloop een vijand van achter, hoe lekker is het als je ineens achter iemand staat en deze dan neerhaalt, normaal heel lekker, hier niet. Er zijn geen Stealth takedows aanwezig in de game.

Er zit ook een kleine horde variant in de game, je dient hier golven van vijanden tegen te houden, om dit te kunnen doen dien je genoeg middelen te hebben. Deze momenten kunnen het plezier wel even terug brengen in de game. Dan is er ook nog de optie om een Wanzer Mech te besturen op sommige momenten in de game, helaas draait hier de game niet om, ook maar gelukkig want de besturing niet echt lekker, gevechten voelen onnatuurlijk, dan is er ook nog de combinatie van de camera en de volle stad, het is allemaal erg onoverzichtelijk.

LEFT ALIVE_20190307173540

Dan zit Left Alive helaas ook vol met diverse bugs en problemen, het opslaan van je voortgang is op een rare manier getimed, er zitten wat geluids bugs in, zo was bij mij het geluid ineens helemaal weg en NPCs doen soms de meest gekke dingen. Dan is er helaas het verhaal, deze heeft mij nooit echt kunnen pakken. Het voelt leeg en niet echt doordacht aan, geen voldaan gevoel en de hoofd bad guy komt niet echt van de grond.

We hebben de game echt een kans gegeven maar hebben de review niet kunnen redden. De game is gewoon van een laag niveau en past niet in deze tijd

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x