Welkom in een wereld zonder magie en mysterie, welkom in de middeleeuwen. Waar de meeste RPGs je neerzetten als de held met de krachten die geboren is om het land te redden, doet Kingdom Come het wat anders en zet je in de rol van normale burger, de game doet ook erg goed zijn best om je zo gewoon mogelijk te benaderen. Buiten dat is Kingdom Come toch één van de meest irritante game ervaringen die ik heb mogen mee maken. Goed de game beschikt ook over goede punten, de map is goed doordacht, de RPG mechanics zitten goed in elkaar. Enkel bekroop mij toch steeds een naar gevoel.
Nog voor de game uitkwam werd Kingdom Come aangeschreven als de Twist op het RPG genre, de game zou een historisch accurate game zijn en dan compleet anders dan Skyrim of The Witcher serie, waar magie de normaalste zaak van de wereld is, draait het hier om het echte zwaard vechten. De game vindt plaats in Bohemia in 1403, midden in de middeleeuwen, we zitten na de dood van Charles IV, de Heilige Keizer, in de game volgen we het conflict tussen de opvolger van Charles IV, King Wenceslas IV, en Sigismund von Luxemburg. De setting en omgeving is zeer leuk om te zien en om mee te maken.
In de game nemen we het personage Henry over, hij heeft zijn ouders verloren en zijn dorp uit nood moeten verlaten. Tijdens zijn vlucht waarschuwt hij andere dorpen en wordt hij gedreven door de motivatie om zijn ouders te wreken. Nu is dit natuurlijk een goede draad voor een sterk verhaal, waar je onderweg dan diverse orcs afslacht, of opgejaagd wordt door heksen, ohnee dat is een andere game. In deze game zal je onderweg af en toe een aangevallen worden door 1 of 2 bandieten, welke jij dan als Henry, iemand die nog nooit een zwaard heeft vast gehouden en werkelijk niemand is in de wereld, dient te verslaan. Het is natuurlijk opzich wel lekker gepakt aangezien je dan naam kan maken voor jezelf.
De setting van de game is ook de kracht van de game. Bohemia is mooi ontworpen en echt uit oudheid opgetrokken. De dorpen, kastelen en alles zijn zo overtuigend dat je er haast in ga geloven. Goed, je moet niet inzoomen maar gewoon van afstand genieten. Gezichten lijken vaak op elkaar, je zal vaak het zelfde personage tegen komen maar dan onder een andere naam. Je kunt je hieraan gaan storen maar valt in het niet bij de setting van de game, dit heerst gewoon.
Helaas is het niet mogelijk in de game om je eigen versie van Henry te maken, iedereen krijgt hetzelfde figuur, gelukkig is het nog wel mogelijk om hem iets te specificeren in zake attributen en skills. Het punt waar de game voor mij wel lekker in scoort is de progressie, in plaats van skill points gaan je attributen omhoog des te meer je ze gebruikt. Dus wil je beter worden in vechten, zoek het gevecht. Beter worden in zwaardvechten, pak je zwaard. Dit zelfde geldt voor al het andere, des te meer je doet des te beter. Als je bepaalde skills veel gebruikt en die tot een bepaald niveau brengt speel je een sub-skill slot vrij.
Zo is het hart van de game, het vechten, ook erg realistisch neergezet. De game maakt gebruik van een vijf-punts raak systeem dat gelijk staat met de vijf zones waar je met een zwaard kan slaan. Als je een vijand locked kan je met een cursor kiezen vanaf welke zone je wil raken. Mochten ze een schild aan 1 kant dragen raad ik je aan de andere kant te kiezen. Het is ook mogelijk om inkomende aanvallen te ontwijken, dit kost je natuurlijk wel stamina, bij een perfecte parry is het mogelijk om direct een counter aanval erin te gooien.
Het nadeel bij dit systeem komt perfect aan het licht als je door meerdere vijanden wordt aangevallen, dit is bijna altijd een nederlaag. Ik ben namelijk al belachelijk slecht in dit systeem, om het dan ook nog eens tegen meerdere te moeten proberen. Heb ook geprobeerd weg te rennen, i know, heel mannelijk, ik eindigde met een mes in me rug. Ik heb soms ook de neiging op te veel knoppen te rammen, misschien ben ik te druk hoor, hierdoor miste henry denk soms een commando en weigerde hij gewoon.
Helaas zit er in deze game naast dit wat aparte vecht systeem weinig anders. Het merendeel van de tijd ben je dan ook bezig met missies en het rennen tussen dorpen, ook is het mogelijk om snel te reizen, dit zorgt dan wel weer voor heerlijke laadschermen. De game is heel goed in het verdoen van je tijd. Soms zie je meer laadschermen dan speeltijd.
In de meeste games die ik gespeeld heb zaten wel wat bugs of glitches, deze vielen dan niet op of stoorden me niet. In deze game zitten ze natuurlijk ook, enkel werden ze hier zo irritant dat ze gewoon je game beleving erg te kort doen. Ik heb diversie missies opnieuw mogen doen omdat ik gewoon niet verder kon door een onmogelijke reden. Daarnaast wordt je soms gewoon uren terug geworpen omdat de game een heel apart save systeem hanteert.
In dit systeem zijn er drie manieren om je game op te slaan. De eerste is het drinken van Saviour Schnapps, een item voor consumptie dat meteen ook het duurste product waarmee je geen gevecht ga winnen is. Er kunnen er maar drie mee op je reis, als je deze al kan kopen is het ideaal om mee op te slaan. De tweede manier is het starten van bepaalde missies. De game maakt gebruikt van auto-save bij het begin van een hoofdmissie, enkel bij zijmissies was dit weer anders, soms midden in de missie, soms aan het begin en soms voor het gemak helemaal niet. De derde manier is slapen, althans zo zou het moeten zijn. Deze manier is ook niet erg consequent, soms slaap je en dan slaat hij en soms ook niet. Hierdoor kunnen er uren voorbij gaan in de game zonder op te slaan, als je dan toevallig even dood gaat dan ben je echt zuur.
De game zit vol met gekke en rare bugs, zo kan er ineens een paard voor je spawnen, als je deze dan wil bestijgen kan het soms zomaar mis gaan. Ook neem je schade als je tegen je paard aan loopt. Best gek want het zijn zulke aaibare dieren. Dit soort bugs kunnen een game gewoon breken. De game slurpt zoveel tijd op die niet besteed wordt als gameplay dat het gewoon zonde is. Ik hoop dat er snel goeie updates komen en de game stabiel draait, misschien waag ik een poging.