Home Gaming King of Fighters XV Review

King of Fighters XV Review

Er zullen genoeg fans zijn die al een tijdje aan het wachten waren op de nieuwe King of Fighters, die kunnen nu heerlijk los. Voor mij is het toch echt al flink wat jaren geleden dat ik een King of Fighters titel speelde, wat resulteerde in heel wat nieuwe zaken.

Er is gewoon heel veel veranderd in de game, dan heb ik het niet eens over de grafische aspecten tussen het toen en nu. Maar goed, de game voelt dus geheel nieuw, met een imposant roster aan vechters. Is de game dan wel te doen voor mij als semi-nieuwkomer? Jazeker, de game biedt genoeg opties voor newbies en veteranen van de serie.

Okey, laten we bij het begin beginnen, wel zo logisch. Het verhaal heeft eigenlijk als doel de meeste sagas van de laatste jaren af te sluiten. Denk hierbij aan de Orochi Saga, Nests Saga en de Ash saga, deze zullen hun afsluiting in enige vorm vinden. Verdere spoils laat ik achterwege. De reden dat sommige verhalen door elkaar lopen is door het KoF toernooi. Na de ramp van XIV en Antonov die veel roem kreeg. Waardoor hij besloot met pensioen te gaan, voor hem in de plaats komt een nieuwe manager en deze roept de beste vechters nogmaals bij één. Dit toernooi heeft mensen die vechten voor het geld of juist voor de balans in het universum, voor jawel, de 15e keer. Het einde van het verhaal verschilt aan de hand van wie jij kiest in het karakter menu. Daarnaast speelt het verhaal eigenlijk als de welbekende arcade modi, je vecht je weg door diverse teams heen, je komt een baas tegen, verslaat deze en je krijgt het einde. Of het verhaal goed is, de afsluiting goed of plezant, laat ik aan een ieder voor zich over. Het is mooi om een afsluiting te zien, je kan nu fris beginnen met een nieuw deel.

Maar, nog belangrijk dan het verhaal is natuurlijk hoe speelt de game. Laat ik eerst even zeggen dat je in de game kan kiezen uit 39 karakters om mee te vechten, daarnaast zitten er nog 12 extra in een DLC. Dit zijn er flink wat om mee los te gaan. Wat opvalt is dat de nieuwkomers uit XIV niet aanwezig zijn. Karakters die niet beschikbaar zijn om mee te vechten zullen wel soms een cameo hebben in het verhaal. Er is gewoon ruimte gemaakt in het roster, je zult er wat nieuwkomers vinden en wat oud gediende. Zo hopen ze denk ik voor iedereen een fijne vechter in het roster te hebben.

De controller mikt op de vier standaard knoppen. Elk van deze correspondeert dan met een schop of sla beweging, daarbij natuurlijk ook het onderscheid tussen licht en krachtig.  En zoals elke vechtgame verander ik van een gecontroleerd persoon met een controller in een halve button smasher, enkel werkt dat hier totaal niet. Er is een versimpelde optie voor input, daarbij zit nog steeds de ruimte voor diversiteit tussen de karakters. Het is fijn dat elk karakter ook echt anders voelt en hanteert. Voor de ervaren spelers zal heen een eitje zijn, voor mij is het altijd even zoeken en ga ik vaak terug naar het menu om even te spieken. Daarbij hebben sommige karakters een charged move, deze zul je niet bij iedereen terug vinden. Naast dit verschil is het essentieel om je meter in de gaten te houden, deze zorgt ervoor dat jij het maximale uit je aanval en gameplay kan halen. De game zorgt ervoor dat jij geheel onbewust je meter in de gaten gaat houden, het wordt een soort second nature.

De meter kan je redelijk makkelijk vullen en om zo de wedstrijd over de grens te trekken. Vul je de meter genoeg kan je MAX mode gebruiken en zo je tegenstander van het veld blazen.

Voor mijzelf en de rest van de nieuwkomers is de game best aardig te doen, in tegenstelling tot sommige andere vechtgames. Neem de auto combo’s, deze kan je niet zo makkelijk aan elkaar rijgen, hierdoor heb je soms wat meer adem pauze. Uiteindelijk speelt de game best lekker weg als je de juiste karkaters voor jezelf hebt gevonden. Ik betrapte mezelf erop dat ik met sommige karakters gewoon geen deuk in een pak boter kan slaan.

Maar hoe ziet dit complete geheel er dan uit? De grafische kwaliteit heeft een sprongetje gemaakt als we kijken naar het vorige deel. Karakters zijn beter vormgegeven en de kleuren zijn veel helderder. De game oogt heel kleurrijk en is fijn om naar te kijken. Zelfs met de hoge en snelle combo’s is de game echt wat je verwacht van een vechtgame, zeker op het grafisch aspect.

In zijn totaliteit is King of Fighter XV een heerlijke titel, met de afsluiting van wat saga’s staan we eigenlijk aan het begin van wat nieuws. De game speelt goed weg als je de knoppen door hebt en weet hoe de meter werkt. Zoek gewoon een goed karakter dat bij jou past en begin daarmee te werken.