Home GadgetsJBL JBL Tour Pro 3 review

JBL Tour Pro 3 review

Draadloze oordopjes…. Je kan bijna niet meer zonder. De techniek wordt steeds meer verfijnd en daarbij worden ze ook steeds beter. Over de jaren van reviews heb ik zo mijn favoriete paar weten te ontdekken, dit in een landschap wat vol zit met oortjes. Ik heb een paar eisen die ik belangrijk vind, dat zijn draag comfort, comfort tijdens het sporten, geluidskwaliteit, ANC. Het design van het oortje boeit me dan niet heel veel, het draait bij mij echt om de kwaliteit. Ook is batterij duur wel een dingetje, want je wilt niet elke dag opladen. Tijdens Gamescom werd ons de JBL Tour Pro 3 overhandigd, deze oortjes hebben mij toch wel snel weten te overtuigen. Laten we even naar de oortjes kijken.

Wij kregen de Latte versie van de Tour Pro 3,  dit is een meteen opvallende kleur die je niet vaak ziet. Het oogt gewoon heel strak en is weer eens wat anders dan het zwarte of witte. Het geeft de Tour Pro 3 een finish die wat meer premium aanvoelt en dat past ook mooi bij de oortjes. De oordopjes hebben de merknaam JBL erop met een glanzende afwerking, terwijl je ook de externe microfoons kunt zien, een klein onopvallend LED-lampje op elk oordopje en een bijpassende ooradapter. De ster van de show hier is de eigenlijke oplaadcase. In plaats van een generieke platte case heeft de Tour Pro 3 een meer verticaal ontwerp, aangezien de voorkant van de case ook een klein touchscreen heeft met het JBL-logo onderaan weergegeven. Afgezien van een paar glanzende afwerkingen, heeft de case een zeer bescheiden mat ontwerp zonder echt opvallende kenmerken. Over de case later meer.

Qua comfort stellen de premium oordopjes van JBL niet teleur. De ergonomische vorm van de oordopjes is zeer aangenaam voor langere periodes, en het apparaat wordt geleverd met vijf rubberen paar oor adapters en één schuimen paar oor adapters. Dit stelt je in staat om de jusiste maat te kiezen voor jouw oren, daarnaast kan je nog een test doen voor het geluid via de app of case. Hiermee test hij precies of ze goed afsluiten. De oordopjes zelf zijn ook extreem licht, elk slechts 5,6 g. De case weegt 71,8 g, wat betekent dat hij ook erg licht is om mee te nemen. De case zelf heeft afgeronde hoeken, wat ervoor zorgt dat hij nooit vervelend wordt wanneer je het apparaat in een zak draagt. Zoals hierboven vermeld, heeft de Tour Pro 3 een touchscreen, wat ook een geweldige comfortfunctie is. Via het touchscreen heb je toegang tot verschillende opties, zodat je instellingen onderweg kunt aanpassen.

Zoals vermeld hierboven, is het instellen van moderne draadloze oordopjes tegenwoordig niet meer zo’n gedoe. Je kunt de Tour Pro 3 snel koppelen met je smartphone of ander mediadevice. Als je de JBL Headphones-app hebt geïnstalleerd, maakt je telefoon het nog gemakkelijker voor je. Zoals altijd kun je je ervaring aanpassen in de app of verschillende functies activeren. Het is allemaal heel eenvoudig en de app is vrij gebruiksvriendelijk. De batterijduur belooft ongeveer 44 uur afspeeltijd. Dit omvat de oplaadbeurten van de case, aangezien je oordopjes zelf ongeveer 10 uur per oplaadbeurt meegaan, afhankelijk van waarvoor je ze gebruikt. Normaal mediagebruik zal de batterij niet zo snel leegmaken als het luisteren naar muziek met ANC geactiveerd, bijvoorbeeld. De microfoons (die trouwens echt goed werken) verbruiken ook behoorlijk wat batterij, dus houd daar rekening mee bij veel bellen. Het opladen van de case duurt ongeveer twee uur. Het handige touchscreen van de JBL Tour Pro 3 op de case biedt je ook veel nuttige opties. Je kunt altijd de batterijduur van je oordopjes en de case controleren, je kunt de tijd controleren, je kunt het volume aanpassen, nummers overslaan, enzovoort. Je hebt alle basisfuncties direct beschikbaar, maar ook meer premium functies zoals ANC en talkthrough of een eenvoudige zaklamp en de Auracast-schakelaar (meer hierover hieronder). Ruimtelijke geluidsinstellingen, taalopties en personalisatie-opties zijn ook beschikbaar via het touchscreen van de case. We hadden de app of onze telefoon nauwelijks nodig om instellingen te wijzigen. Hoewel het koppelen van oordopjes niet het meest gecompliceerde proces is, wordt het een beetje vervelend als je ze aan meerdere apparaten wilt koppelen. Het wordt nog vervelender wanneer al deze apparaten zijn ingeschakeld, waardoor je oordopjes vaak verbinding maken met het eerste apparaat in de buurt. Een leuke functie van de Tour Pro 3 is dat je ook apparaten kunt aansluiten via de USB-C-verbinding van de zogenaamde ‘slimme case’. Bijvoorbeeld, wanneer we zin hadden om games te spelen op onze PS5, sloten we de Tour Pro 3 eenvoudig aan via de kabel op onze console, en we waren klaar om te gaan. Wanneer je dit doet, maken de oordopjes direct verbinding met het apparaat van je keuze, en er is absoluut geen installatie vereist. Dit is een geweldige functie wanneer je merkt dat het laat wordt en je wilt genieten van je games of andere media zonder iemand wakker te maken. Maar ook als je moet reizen en je zit in het vliegtuig, connect de JBL case met het mediasysteem in het vliegtuig en je bent klaar om te gaan.

JBL’s Tour Pro 3 heeft ook de Auracast-functie, waarmee je kunt uitzenden naar andere Auracast-apparaten. Helaas konden we deze functie niet uitgebreid testen, maar in principe kun je andere apparaten (draadloos) koppelen om hetzelfde geluid af te spelen. Dit kan leuk zijn voor een sociale bijeenkomst, een feestje of zelfs een presentatie. Het is een leuke functie waarvan we hopen dat deze in de toekomst met steeds meer producten beschikbaar zal zijn. De geluidskwaliteit is uitstekend. We genoten van het luisteren naar onze favoriete nummers tijdens ons dagelijkse woon-werkverkeer, en met de ANC ingeschakeld, genoten we van rustige en soepele ervaringen bij het gebruik van het openbaar vervoer. Buiten raden we echter nog steeds aan om de ANC uit te schakelen, omdat het altijd het beste is om je bewust te blijven van je omgeving. Dat gezegd hebbende, zelfs voor gamingdoeleinden werkten de oordopjes geweldig wanneer ze waren aangesloten op onze favoriete consoles, en we vonden het leuk om met de equalizer-instellingen te spelen. De bas kan behoorlijk diep gaan, maar we konden ook stemmen naar de voorgrond laten komen als we naar enkele van onze favoriete series of films keken. Het spelen met de ruimtelijke geluidsopties kan dingen behoorlijk episch maken, omdat het kan voelen alsof je naar je favoriete artiesten luistert alsof je in een echt theater of concertzaal zit.

De Tour Pro 3 van JBL biedt een geweldige ervaring voor alle soorten mediagenot. De oordopjes zijn geweldig om aan te sluiten op je console via de USB-C-verbinding, waardoor je binnen enkele seconden in je favoriete game kunt duiken zonder verbindingsproblemen. Natuurlijk biedt de Tour Pro 3 ook een geweldige ervaring voor je dagelijkse woon-werkverkeer of het bingewatchen van je favoriete series. Muziek klinkt kristalhelder, en met de gemakkelijk toegankelijke equalizer en andere opties kun je alles afstemmen op je persoonlijke behoeften. De Auracast-functie voegt nog een extra waarde toe, wat de premium prijs verder rechtvaardigt. Als je op zoek bent naar een multifunctioneel paar oordopjes die geweldig geluid en comfortfuncties bieden, raden we aan om de Tour Pro 3 te bekijken.