Home Gaming Jackbox Party Pack 9 review

Jackbox Party Pack 9 review

De Jackbox Party Pack games zijn altijd games geweest voor het gehele gezin. De spelletjesavonden die je vroeger deed aan een tafel kan je nu ook in de vorm van een video game doen met Jackbox. De Jackbox Party Pack 9 is alweer het negende deel in deze serie. Er zijn een aantal dingen zeker in het leven, belastingen, elk jaar een nieuwe Call of Duty en dat er elke herfst een Jackbox game uitkomt. Rond kerstavond en Eerste Kerstdag gisteren heb ik daarom met vrienden dit spel uitgebreid gespeeld om jullie een juiste overweging te geven om te beslissen of je deze Jackbox Party Pack wil kopen met je kerstgeld of niet.

Fibbage 4 is een game die al langer bekend is. Echter voelt Fibbage 4 als een stap vooruit. Fibbage is een game waarbij je moet liegen en bedriegen. Jij moet leugens bedenken en iedereen in de kamer proberen te overtuigen van die wegens. Verder gooit Fibbage 4 surrealistische kunst in het spel, wat past bij het algemene thema van Fibbage. In Fibbage 4 worden er ook visuele elementen toegevoegd om je hierbij te helpen. Het is een briljante shift en een die ervoor zorgt dat Fibbage 4 uniek aanvoelt ten opzichte van zijn drie vorige titels. Fibbage 4 blijft een heerlijk spel binnen de Jackbox games en het kernconcept werkt nog steeds goed. Spelers worden aangemoedigd om lege vakjes in te vullen met onwaarschijnlijke leugens om anderen ertoe te verleiden ze te kiezen uit een meerkeuze vraag.

Een van de nieuwere functies is de toevoeging van videoclips. Spelers kijken naar een video en moeten op basis van de punchline een antwoord verzinnen. Het is gisteren wel voorgekomen dat wij een fragment zagen die niemand had gezien en dan is het creëren van zo een punchline niet alleen leuk, maar vooral ook lachwekkend.

Het nieuwste spel en het spel waarmee Jackbox 9 mee wordt geadverteerd is Roomerang. Een spel waar jij in een nep-realityshow zit. Er zijn vragen die gaan over de andere spelers en ji moet deze goed beantwoorden. Wie de meeste stemmen verzamelt van andere spelers mag iemand uit het huis stemmen (Big Brother Stijl). Echter komt diegene terug andere een andere naam en is er ene verwarrend puntensysteem, waardoor deze game niet geweldig is om met lekaar te spelen. Verder is de host van Roomerang vreselijk en heeft het amper een persoonlijkheid. Het is jammer, maar voor ons was Roomerang een mis.

Als derde game hebben wij Junktopia. Een game waar het Jackbox-team in onze ogen iets te veel over heeft nagedacht. In Junktopia veranderen de spelers in kikkers en jij moet genoeg geld verdienen om de vloek te stoppen. Jij moet shoppen voor willekeurige rommel op markten en onderhandelen voor een lagen prijs en zo weer met winst te verkopen. Het klinkt geweldig als concept, maar het is het echter niet. De regels zijn verwarrend en het spel zelf was gewoon niet leuk. Wij merkten dat het op zijn tijd wel lachwekkend was, maar dat de games net wat te lang duurden. Het hield onze aandacht er gewoon niet bij en wij wilden toch graag weer terug gaan naar Fibbage.

Nonsensory is een van de grote hits in deze nieuwe Jackbox Party Pack. Jij moet vragen beantwoorden door de vragen eerst te schrijven en daarna te taken ene vervolgens moet jij die vragen koppelen aan een score hoe goed de vraag is omgezet naar een tekening. Je kan bijvoorbeeld tekenen dat je op een bruiloft bent en dat daar gedanst wordt, maar als de tekenaar ziet dat de andere spelers het cijfer 7 moeten geven, zal jij toch minder of juist beter je best moeten doen. Nonsensory was in mijn ogen ontzettend leuk, alleen ben ik er wel achter gekomen dat ik zeker niet kan tekenen…

Als laatste is er Quixort, een van de betere spellen van deze Party Pack en een van de leukste team spellen. Het is een soort van Tetris. Jij krijgt een hint en een instructie over hoe je de daaropvolgende antwoorden moet sorteren. Elk teamlied moet daarna om de beurt blokken laten vallen, elk met een antwoord erop. Er moet gezorgd worden dat de blokken in de juiste volgorde worden geplaatst. Quixort kan dus alleen in teams gespeeld worden en in onze ogen had dit ook best individueel gekund, maar het gerommel tussen teamleden is juist ontzettend leuk. Soms duurt elke ronde een beetje te lang, maar gelukkig is de game leuk genoeg om het te spelen, niet zoals bij Junktopia.

The Jackbox Party Pack 9 is een beetje een hit or miss. Het is een game met leuke spellen zoals Fibbage 4, Nonsensory en Quixort, maar Roomerang en Junktopia zijn toch echte missers. Toch heb ik met de nodige wijn en eten veel plezier beleefd aan deze pack. Het is leuk om soms even op te starten en Fibbage te doen met je vrienden. Het geeft het gevoel van vroeger en het spelen van bordspellen een beetje terug. Toch zijn wij benieuwd wat het tiende deel ons gaat brengen, hopelijk iets meer dan deze pack, want The Jackbox Party Pack 9 is leuk en vermakend, maar kan soms ook volledig de plak mislaan.