Home Gadgets INZONE H9 Review

INZONE H9 Review

Sony heeft laatst een volledige lijn aangekondigd met nieuwe producten, waardoor de Inzone lijn. In deze lijn zitten headset, maar ook monitoren. De review van de monitor kunnen jullie binnenkort ook hier lezen, net zoals de review van de H7. Echter zullen wij eerst een review plaatsten van de Inzone H9, de duurste headset in de Inzone H lijn. De INZONE H9 kost bij aanschaf zo 299 euro. Een flinke prijs voor een gaming headset. Wij hebben daarom de headset uitgebreid getest om te kijken of het de aanschaf prijs waard is.

Wat als eerst opvalt aan de headset is het design. Het design lijkt erg op een mix van de Pulse 3D headset in combinatie met de nieuwe Sony WH-1000XM5. De witte afwerking van de headset en de blauwe lichten laten zien dat deze headset de perfecte compagnon samen met de Playstation 5. De earcups zijn gemaakt van zacht leder waardoor de headset altijd heerlijk op je hoofd zit. De headset voelt als een premium product daardoor en is daarmee vergelijkbaar met de XM5 van Sony. Echter is het wel zo dat door het leder je snel zal zweten, zeker in warme temperaturen. Met een doekje heb je het er echter wel zo weer afgeveegd, waardoor de headset nooit heel erg vies wordt. Daarnaast is de H9 een comfortabele headset, zelfs als je en bril draagt. Het drukt niet al te veel op je oren, waardoor lange gaming sessies niet al te oncomfortabel worden. Wat wel zonde is voor de prijs van de headset is het materiaal wat om de headset heen is gebruikt. Het is gebouwd met licht plastic, waardoor de headset soms wat goedkoop aanvoelt. Sony heeft dat probleem al een tijdje, want de XM5 heeft precies hetzelfde probleem. De headset heeft na intensief gebruik verder geen krassen op het plastic en heeft geen deuken in het leer, de H9 zal dus lang meegaan! Wel is het zo dat de H9 niet water of stof resistant is, dus laat geen drinken over je H9 heen vallen…

Op de headset vinden wij daarnaast een groot scala aan knoppen waarmee je de headset kan bedienen. Je hebt de mogelijkheid om met de bluetooth knop meerdere apparaten te verbinden aan je headset bijvoorbeeld. Zo kan jij je telefoon verbinden met de headset, terwijl die ook verbonden is met je PS5 of PC. Zo kan je telefoontjes aannemen, terwijl je alsnog aan het gamen bent. Verder is er een knop om de Noise Cancelling aan en uit te zetten, een Game/Chat knop, een USB-C poort en een volume draaiknop. Als laatste zit er een microfoon op de headset, als je de microfoon voor je mond houdt, dan staat de microfoon aan, als je hem helemaal omhoog zet, dan staat de microfoon uit. Het is een fijne oplossing als je even niet wilt praten in een chat of totaal geen behoefte hebt aan een microfoon functie. Vrienden konden mij prima horen via de chat, waardoor communiceren in een game geen probleem zal moeten zijn.

De noise cancelling van de H9 is verder een verademing als gamer. Volgens Sony wordt dezelfde noise cancelling technologie gebruikt in de H9 als in de XM5. Zelf heb ik de XM5 niet kunnen testen, maar heb ik wel ervaring met de AirPods Max van Apple. De noise cancelling in de H9 zorgt ervoor dat geluiden zoals een ventilator, vliegtuigen en ook het gamegeluid van mijn vriendin die naast mij De Sims aan het spelen is volledig wegvalt. Hierdoor is voor mij gevoel een gaming sessie veel malen meer meeslepend. Het spelen van F1 2022 zorgt er met de noise cancelling voor dat je werkelijk de motoren goed hoort terwijl je geen last hebt van geluiden daaromheen. De H9 kent ook een Ambient Sound mode waarmee je juist de geluiden om je heen wel goed kan horen, zonder dat je in-game audio ermee stopt. Mijn vriendin probeerde laatst wat zaken te vragen over onze verhuizing terwijl ik Apex aan het spelen was, door een druk op de knop kon ik horen wat ze zei, zonder het geluid van de headset te verliezen. Het is een fijne toevoeging, waardoor je kan blijven gamen maar ook kan communiceren met de audio.

Het geluid op de H9 is daarnaast ook prima en het is zelfs mogelijk om aanpassingen te maken aan het geluid. Hoe de H9 geleverd wordt was voor mij in principe prima, het geluid is gelanceerd en heeft niet een al te harde bass. Daarnaast heeft de H9 ook Spatial Audio waarmee Sony probeert Surround Sound na te bootsen. Op het moment dat je een game zoals Fortnite peelt, kan je goed horen dat een vijand van links of van rechts komt. Het zorgt ervoor dat ook in games zoals Apex Legends je veel meer aan het luisteren bent en kan anticiperen op een aanval van een bepaalde richting. Spatial Audio is zeker niet iets nieuws, maar het blijft een goede toevoeging op een headset. Het is wel belangrijk om te weten dat Spatial Audio zowel op de H7 en op de H3 zit.

Het is wel belangrijk om te weten dat de Spatial Audio modus aangezet moet worden via de INZONE Hub op je computer, dat is op zich makkelijk, dus dat is fijn. Binnen de INZON Hub kan je tevens zaken aanpassen zoals het geluid. Zo kan jij je H9 aanpassen zoals je dat wilt. Echter is het wel belangrijk om te weten dat tijdens het testen het moeilijk was om de H9 te laten verbinden met mijn MAC en IOS apparaten. Het blijkt dat meer mensen hier last van hebben, dus hopelijk dat Sony dat op termijn oplost.

Wat wel fijn is, is de batterijduur van 32 uur lang. Ik heb tijdens het testen de headset maar een aantal keer aan de oplader moeten leggen, het zorgt ervoor dat je niet elke keer je headset hoeft op te laden, waardoor gamen toch een stukje toegankelijker wordt.

Alles bij elkaar genomen is de H9, zoals hierboven vermeld, een geweldige headset. Echter is de prijs een groot nadeel. De headset kost 299 euro, wat een flinke prijs is voor een headset. Het klopt dat de headset geweldig klinkt, Noise Cancelling heeft en veel mogelijkheden heeft, maar voor 299 zullen veel gamers toch een goedkopere headset aanschaffen die misschien net wat beter past bij hun mogelijkheden. Deze headset is in onze ogen een geweldige headset voor PC gamers die ook een PS5 hebben en daar af en toe op spelen, voor alleen de PS5 gamers is het toch wel een hele dure aanschaf. Dat neemt echter niet weg dat de INZONE H9 een geweldige headset is die heerlijk klinkt en je jezelf laat afsluiten door middel van de Noise Cancelling. De vraag die jij jezelf echter moet stellen is of de aanschaf van deze headset het waard is voor jou en of je alle features die erop zitten ook werkelijk nodig zult hebben.