Mattel, Inc. (NASDAQ: MAT) kondigde vandaag aan dat Barbie Internationale Vrouwendag viert door meer dan een half dozijn vrouwen wereldwijd te eren die toonaangevend zijn in STEM. Met het oog daarop ontwikkelde Barbie voor hen een unieke, op hen gebaseerde rolmodelpop. Barbie beseft dat zien gelijk staat aan geloven. Succesvolle, vrouwelijke rolmodellen in STEM tonen is voor kinderen essentieel om belangstelling voor deze sector te ontwikkelen en te behouden.
Vrouwen vormen slechts een derde van het aantal STEM-werkkrachten, en het is bewezen dat meisjes tijdens hun opleiding systematisch op een spoor gezet worden dat van STEM wegleidt. Om meisjes te tonen dat ze alles kunnen worden wat ze maar willen, zet Barbie met trots vrouwelijke rolmodellen en hun carrières in een werkveld waar vrouwen historisch ondervertegenwoordigd zijn in de schijnwerpers.
“Barbie streeft ernaar om vrouwen met een verschillende achtergrond, beroep en nationaliteit te tonen zodat meisjes wereldwijd zichzelf kunnen zien in een carrière die niet altijd even toegankelijk lijkt,” aldus Lisa McKnight, Executive Vice President en Global Head of Barbie & Dolls, Mattel. “STEM is een domein waarin vrouwen sterk ondervertegenwoordigd zijn. Door deze zeven toonaangevende vrouwen op het vlak van wetenschappen en technologie op de voorgrond te plaatsen, hopen we meisjes aan te moedigen om hun passie in dit vakgebied te volgen. We zijn trots om ter gelegenheid van deze Internationale Vrouwendag ons werk in het dichten van de Dream Gap, verder te zetten en om meisjes eraan te herinneren dat er geen grenzen zijn aan hun potentieel.”
Onder de vrouwen die Mattel als vrouwelijke rolmodellen koos, treffen we drie uitzonderlijke zussen uit de Verenigde Staten – Susan, Anne, en Janet Wojcicki – die een inspiratie kunnen vormen voor een brede waaier aan STEM-vakgebieden voor de volgende generatie vrouwelijke leidinggevenden. De volledige selectie vrouwen die de eer krijgt dat er een unieke Barbie-pop naar hun gelijkenis wordt gemaakt, omvat:
- Susan Wojcicki (Verenigde Staten): Longtime YouTube CEO
- Anne Wojcicki (Verenigde Staten): Co-Founder en CEO van 23andME
- Janet Wojcicki (Verenigde Staten): professor in de pediatrie en epidemiologie aan de University of California, San Francisco
- Katya Echazarret (Mexico): elektrisch ingenieur en spreker in wetenschappelijke shows
- Dr Maggie Aderin-Pocock (Verenigd Koninkrijk): ruimtewetenschapper en wetenschapsleerkracht
- Prof. Dr. Antje Boetius (DE): mariene onderzoekster en microbiologe
- Li Yinuo (China): medeoprichtster van ETU Education
“Het voelt irreëel dat er voor mijn familieverhalen belangstelling zou zijn en dat dit een impact zou kunnen hebben op de levens van meisjes wereldwijd. Toen ik opgroeide, vormden mijn zussen een van mijn sterkste rolmodellen aangezien we allemaal carrières uitbouwden die gebaseerd waren op onze interesse voor STEM. Onze ouders moedigden onafhankelijkheid aan en gaven ons de boodschap dat we later alles konden worden wat we maar wilden, maar dat het allerbelangrijkste was dat we onze passies volgden,” aldus Anne Wojcicki, CEO, 23andME. “Ik ben vereerd dat ik dit jaar Internationale Vrouwendag mag vieren met Barbie en in het gezelschap van mijn familie en deze andere indrukwekkende vrouwen in leidinggevende STEM-functies. Ik hoop dat het delen van onze verhalen jonge meisjes aanmoedigt om iets nieuws uit te proberen waarvoor ze misschien een beetje bang zijn, en om uitdagingen te beschouwen als opwindende kansen.”
“Ik weet uit ervaring dat rolmodellen voor jonge meisjes essentieel zijn om te zien wat er mogelijk is. Toen ik mijn loopbaan startte, vond ik amper inspirerende verhalen van andere vrouwen die uitblonken in STEM – en in het bijzonder in epidemiologie,” vertelt Janet Wojcicki, professor in de pediatrie en epidemiologie, UCSF. “Ik ben onder de indruk van de steeds belangrijkere plaats die Barbies innemen voor kinderen uit allerlei gemeenschappen. In mijn werk stelde ik met eigen ogen vast hoe belangrijk Barbie is voor de meisjes in Sub-Sahara-Afrika en Zuid-Amerika. Ik ben vereerd dat ik als Barbierolmodel gekozen werd dit jaar en dat ik kinderen wereldwijd kan helpen om vrouwen te zien op plaatsen waar ze misschien zelf ooit willen staan.”
“Toen ik opgroeide kon ik me niet inbeelden dat ik een carrière zou hebben in technologie, “ aldus Susan Wojcicki, Special Advisor to Google en Alphabet. “Mijn zussen en ik vonden een baan die we graag doen en ontdekten hoe creatief en bevredigend een loopbaan in STEM kan zijn voor vrouwen. Ik werkte bijna 25 jaar bij Google en was negen jaar CEO van YouTube. Een ongelooflijke ervaring! Ik hoop van harte dat de viering van Internationale Vrouwendag door Barbie meisjes wereldwijd hen eraan herinnert dat ze alles kunnen worden wat ze maar willen.”
Barbie werkte samen met Susan Wojcicki een op maat gemaakt YouTube-filmpje uit. In dit filmpje beantwoordt Susan vragen over empowerment en deelt ze de leerrijke ervaringen die haar overkwamen op haar traject om CEO te worden bij een technologisch topbedrijf.
Bovendien zal Barbie al deze wereldwijde rolmodellen op de voorgrond plaatsen door middel van een speciale episode van Barbie You Can Be Anything Series – een inspirerende digitale reeks van gesprekken met vrouwelijke rolmodellen – met Anne Wojcicki, waarin ze het plezier van wetenschappen, genetica en DNA deelt met kinderen van de Boys and Girls Club.
In een streven om het speelveld voor meisjes wereldwijd gelijk te maken, richtte Barbie het Barbie Dream Gap Project op in 2018, een wereldwijd initiatief over verschillende jaren om bewustzijn tot stand te brengen rond de beperkende factoren die ervoor zorgen dat meisjes niet hun volle potentieel bereiken. Sinds de start maakt het merk via het Barbie Dream Gap Project meer dan 1,5 miljoen dollar vrij voor non profit partners die gelijkheid als missie hebben door het onderwijs, de leidinggevende vaardigheden en mentorshipkansen voor meisjes te verbeteren.