De CEO van Insomniac Games, Ted Price, heeft onthuld dat de meest stressvolle periode voor de studio was toen het niet samenwerkte met Sony om games te maken. In een interview met Kinda Funny Games verwees Price naar de periode begin 2010, toen Insomniac samenwerkte met andere bedrijven, waaronder EA voor de game Fuse en Microsoft voor Sunset Overdrive.
“Ik denk dat de meest stressvolle periode was toen we stopten met werken met Sony en moesten wennen aan het samenwerken met andere partners die een compleet andere aanpak hadden dan wij,” zei Price, toen hem werd gevraagd naar de moeilijkste periode voor Insomniac onder zijn leiding als CEO. “We waren zo goed op elkaar afgestemd met Sony qua aanpak en filosofie dat het een beetje een schok was en we ons moesten aanpassen aan het werken met andere uitgevers. Dat kan afleidend zijn als je probeert games op tijd af te krijgen.”
“Ik denk dat bij elke ontwikkelaar-uitgeverrelatie tijd nodig is om te rijpen en tot een punt te komen waarop beide partijen zich comfortabel voelen,” vervolgde hij. “En in de periode dat we niet zo nauw samenwerkten met Sony, gaven we het niet genoeg tijd; we gaven onszelf niet veel tijd met deze andere uitgevers voordat we uiteindelijk terugkeerden naar Sony. Maar tegelijkertijd wisten we wat we zochten, en vanaf het begin was Sony de beste en meest compatibele partner voor ons.”
Ter context: Insomniac Games werd oorspronkelijk bekend met vroege titels zoals de Spyro the Dragon-franchise en Ratchet & Clank. Na de Resistance-reeks besloot de studio zijn portfolio te diversifiëren en ging een samenwerking aan met EA voor de actietitel Fuse. Na de (destijds) Xbox One-exclusieve game Sunset Overdrive werkte de studio opnieuw samen met Sony om de Marvel’s Spider-Man-games en Ratchet & Clank: Rift Apart te ontwikkelen.
Momenteel werkt Insomniac Games als een interne studio van Sony en is een first-party ontwikkelaar voor PlayStation. De studio werkte onlangs samen met Nixxes om Marvel’s Spider-Man 2 uit te brengen op pc en is momenteel bezig met de ontwikkeling van Marvel’s Wolverine.
Eerder dit jaar kondigde Ted Price aan dat hij zal aftreden als CEO van Insomniac Games. Price, die sinds de oprichting van de studio in 1994 betrokken is geweest, heeft meer dan 30 jaar als CEO gefungeerd. Hij zal Insomniac Games verlaten tegen het einde van maart.
De nieuwe leiding van Insomniac wordt gevormd door voormalig hoofd van creatieve zaken Chad Dezern, voormalig hoofd merkstrategie en leiderschap Ryan Schneider en voormalig CFO Jen Huang. De drie zullen samen de leiding over Insomniac op zich nemen.